Liam Lawson dostal od Red Bullu šanci, ale po pouhých dvou závodech sezóny 2025 se s hlavním týmem loučí. Po neuspokojivých výkonech v Austrálii a Číně se Novozélanďan vrací do Racing Bulls, čímž Red Bull opět potvrzuje svou nelítostnou politiku vůči jezdcům.
Liam Lawson dostal od Red Bullu důvěru, ale ta vydržela jen dva závody. Novozélanďan byl nasazen místo Sergia Péreze, jehož výkony v minulé sezóně stály tým Pohár konstruktérů. V Milton Keynes věřili, že Lawson bude lepší volbou – místo toho však přišla katastrofa.
V Austrálii skončil po náročné kvalifikaci až na 18. místě a následně havaroval v hlavním závodě. Šanghaj mu přinesla ještě horší výsledky. Ve sprintu i hlavním závodě odstartoval z poslední příčky, a i když se snažil bojovat, skončil jen na 14. a posléze na 12. místě díky penalizacím soupeřů.
"Nemohl jsem se s tím autem sžít. Bylo to jako boj s větrnými mlýny," přiznal Lawson podle zákulisních informací. Důvěru ve svůj vůz RB21 ztratil a jeho adaptace na citlivé nastavení monopostu se ukázala jako obrovský problém – stejný, jaký kdysi měli i Pierre Gasly nebo Alex Albon.
Red Bull už dříve neváhal měnit jezdce, ale takto rychlé rozhodnutí je nekompromisní i na jejich poměry. Lawson se tak stal pilotem s nejkratším působením v hlavním týmu – pouze dva závody. "Je to tvrdé, ale F1 je nemilosrdná," uvedl jeden z insiderů týmu.
Zklamaný Lawson se nyní vrací do Racing Bulls, kde se pokusí zachránit svou kariéru. Red Bull ale ukázal, že vedle Maxe Verstappena potřebuje okamžitě výkonného pilota – a trpělivost rozhodně nemá.
Lawson se k Red Bullu dostal po pouhých 11 startech za Racing Bulls. Už před startem sezóny se však objevovaly pochybnosti, zda není na tak velký krok příliš brzy. „Nebyl jsem si jistý, jestli už je na to připraven,“ přiznal bývalý pilot a nyní expert Karun Chandhok.
Velká cena Austrálie byla pro Lawsona velkou výzvou – okruh v Albert Parku nikdy předtím neřídil a mokré podmínky mu situaci ještě ztížily. Bývalý jezdec Toro Rosso Jaime Alguersuari si při sledování záznamů všiml, že Lawson měl vážné problémy. „Vypadal ztraceně, nemohl se s tím autem sžít,“ řekl.
Nezkušenost se projevila i v samotném závodě. Lawson byl jedním ze čtyř nováčků, kteří v Melbourne havarovali. Jeho nehoda byla téměř identická s nehodou Isacka Hadjara – ve druhé zatáčce ztratil kontrolu nad zadní částí vozu a narazil do bariéry.
Podle britského deníku Daily Mail byl Lawsonův výkon pro Helmuta Marka „příliš“ už po debutu v Red Bullu. Rakouský poradce údajně zvažoval jeho okamžité odvolání.
Šéf týmu Christian Horner se však přimluvil, aby mladý Novozélanďan dostal druhou šanci při Velké ceně Číny. Výsledky ale mluvily jasně – Lawson v Šanghaji startoval z posledního místa a závod dokončil na 16. pozici. I když se díky penalizacím soupeřů posunul na 12. místo, nebylo to dostatečné.
„Máme povinnost chránit naše jezdce,“ hájil rozhodnutí Horner. „Nechtěli jsme Lawsona dál vystavovat tlakům, které by mu mohly uškodit.“
Mezi fanoušky ale převládá jiný názor. Mnozí na sociálních sítích volali po jeho okamžitém odchodu už po závodě v Šanghaji. Známý novinář Will Buxton rozhodnutí Red Bullu nešetřil: „Je to směšné. Tým dosáhl nového minima, když svého jezdce poslal pryč po pouhých dvou závodech.“
Místo Lawsona usedne do monopostu Red Bullu Yuki Tsunoda, který se představí už při Velké ceně Japonska.
I když se může zdát, že Lawson ztrátou sedačky u Red Bullu přišel o životní šanci, jeho tým tento krok vítá. „Chápeme, že se ho tým snaží ochránit a dát mu prostor, kde nebude pod takovým tlakem,“ uvedl zdroj blízký jezdcově táboru.
Naopak Tsunoda bude muset zvládnout náročný Red Bull RB21, který se ukázal jako problematický pro více jezdců. Lawson se mezitím vrací do Racing Bulls, jejichž vůz je podle expertů stabilnější a lépe ovladatelný. Pokud dokáže najít ztracenou formu, mohl by se v budoucnu znovu ucházet o návrat.
Sprintová kvalifikace v Austinu nabídla dramatické momenty na čele startovního roštu. Max Verstappen předvedl silný výkon, který přinesl napínavý souboj s piloty McLarenu.
V prvním tréninku v Austinu ukázal Lando Norris svou rychlost, když překonal Nich Hülkenberga a Oscara Piastriho. Charles Leclerc v technických problémech.
Lewis Hamilton reaguje na spekulace o možném přesunu Christiana Hornera do Ferrari.
Charles Leclerc prožívá s Ferrari další náročnou sezonu a kolem jeho budoucnosti v týmu začaly narůstat spekulace. Před víkendem ve Spojených státech podal vyjádření.
Zak Brown ostře reagoval na spekulace a označil je za „naprosto směšné“, když někdo naznačil, že by nechtěl Oscara Piastriho v McLarenu v roce 2023.
Oscar Piastri se vyjádřil k reakci médií a fanoušků po incidentu s Landem Norrisem v Singapuru a komentoval spekulace o preferencích McLarenu.
Mercedes potvrdil, že i pro sezónu 2026 zůstanou v týmu George Russell a Kimi Antonelli, přičemž Russell zároveň poskytl bližší informace o podmínkách své nové smlouvy.
Max Verstappen se vyjádřil k aktuální debatě kolem interního přístupu McLarenu a naznačil, že tým si současnou situaci do jisté míry způsobil sám.
Většina týmů Formule 1 představila pro Grand Prix USA speciální lakování, která slibují vizuálně atraktivní podívanou.
Ve středu se v Londýně nečekaně setkali tři nejvlivnější osobnosti F1, což vzbudilo pozornost a překvapení mezi fanoušky i odborníky motorsportu.
Mercedes po několika měsících spekulací konečně oznámil, kdo bude tvořit jejich jezdeckou dvojici v revolučním roce 2026.
Liam Lawson čelí nejistotě ohledně své budoucnosti ve Formuli 1 a soustředí se na svůj výkon v autě. Přesto se postupně zlepšuje a získává cenné zkušenosti na trati.