Liam Lawson dostal od Red Bullu šanci, ale po pouhých dvou závodech sezóny 2025 se s hlavním týmem loučí. Po neuspokojivých výkonech v Austrálii a Číně se Novozélanďan vrací do Racing Bulls, čímž Red Bull opět potvrzuje svou nelítostnou politiku vůči jezdcům.
Liam Lawson dostal od Red Bullu důvěru, ale ta vydržela jen dva závody. Novozélanďan byl nasazen místo Sergia Péreze, jehož výkony v minulé sezóně stály tým Pohár konstruktérů. V Milton Keynes věřili, že Lawson bude lepší volbou – místo toho však přišla katastrofa.
V Austrálii skončil po náročné kvalifikaci až na 18. místě a následně havaroval v hlavním závodě. Šanghaj mu přinesla ještě horší výsledky. Ve sprintu i hlavním závodě odstartoval z poslední příčky, a i když se snažil bojovat, skončil jen na 14. a posléze na 12. místě díky penalizacím soupeřů.
"Nemohl jsem se s tím autem sžít. Bylo to jako boj s větrnými mlýny," přiznal Lawson podle zákulisních informací. Důvěru ve svůj vůz RB21 ztratil a jeho adaptace na citlivé nastavení monopostu se ukázala jako obrovský problém – stejný, jaký kdysi měli i Pierre Gasly nebo Alex Albon.
Red Bull už dříve neváhal měnit jezdce, ale takto rychlé rozhodnutí je nekompromisní i na jejich poměry. Lawson se tak stal pilotem s nejkratším působením v hlavním týmu – pouze dva závody. "Je to tvrdé, ale F1 je nemilosrdná," uvedl jeden z insiderů týmu.
Zklamaný Lawson se nyní vrací do Racing Bulls, kde se pokusí zachránit svou kariéru. Red Bull ale ukázal, že vedle Maxe Verstappena potřebuje okamžitě výkonného pilota – a trpělivost rozhodně nemá.
Lawson se k Red Bullu dostal po pouhých 11 startech za Racing Bulls. Už před startem sezóny se však objevovaly pochybnosti, zda není na tak velký krok příliš brzy. „Nebyl jsem si jistý, jestli už je na to připraven,“ přiznal bývalý pilot a nyní expert Karun Chandhok.
Velká cena Austrálie byla pro Lawsona velkou výzvou – okruh v Albert Parku nikdy předtím neřídil a mokré podmínky mu situaci ještě ztížily. Bývalý jezdec Toro Rosso Jaime Alguersuari si při sledování záznamů všiml, že Lawson měl vážné problémy. „Vypadal ztraceně, nemohl se s tím autem sžít,“ řekl.
Nezkušenost se projevila i v samotném závodě. Lawson byl jedním ze čtyř nováčků, kteří v Melbourne havarovali. Jeho nehoda byla téměř identická s nehodou Isacka Hadjara – ve druhé zatáčce ztratil kontrolu nad zadní částí vozu a narazil do bariéry.
Podle britského deníku Daily Mail byl Lawsonův výkon pro Helmuta Marka „příliš“ už po debutu v Red Bullu. Rakouský poradce údajně zvažoval jeho okamžité odvolání.
Šéf týmu Christian Horner se však přimluvil, aby mladý Novozélanďan dostal druhou šanci při Velké ceně Číny. Výsledky ale mluvily jasně – Lawson v Šanghaji startoval z posledního místa a závod dokončil na 16. pozici. I když se díky penalizacím soupeřů posunul na 12. místo, nebylo to dostatečné.
„Máme povinnost chránit naše jezdce,“ hájil rozhodnutí Horner. „Nechtěli jsme Lawsona dál vystavovat tlakům, které by mu mohly uškodit.“
Mezi fanoušky ale převládá jiný názor. Mnozí na sociálních sítích volali po jeho okamžitém odchodu už po závodě v Šanghaji. Známý novinář Will Buxton rozhodnutí Red Bullu nešetřil: „Je to směšné. Tým dosáhl nového minima, když svého jezdce poslal pryč po pouhých dvou závodech.“
Místo Lawsona usedne do monopostu Red Bullu Yuki Tsunoda, který se představí už při Velké ceně Japonska.
I když se může zdát, že Lawson ztrátou sedačky u Red Bullu přišel o životní šanci, jeho tým tento krok vítá. „Chápeme, že se ho tým snaží ochránit a dát mu prostor, kde nebude pod takovým tlakem,“ uvedl zdroj blízký jezdcově táboru.
Naopak Tsunoda bude muset zvládnout náročný Red Bull RB21, který se ukázal jako problematický pro více jezdců. Lawson se mezitím vrací do Racing Bulls, jejichž vůz je podle expertů stabilnější a lépe ovladatelný. Pokud dokáže najít ztracenou formu, mohl by se v budoucnu znovu ucházet o návrat.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.