Liam Lawson dostal od Red Bullu šanci, ale po pouhých dvou závodech sezóny 2025 se s hlavním týmem loučí. Po neuspokojivých výkonech v Austrálii a Číně se Novozélanďan vrací do Racing Bulls, čímž Red Bull opět potvrzuje svou nelítostnou politiku vůči jezdcům.
Liam Lawson dostal od Red Bullu důvěru, ale ta vydržela jen dva závody. Novozélanďan byl nasazen místo Sergia Péreze, jehož výkony v minulé sezóně stály tým Pohár konstruktérů. V Milton Keynes věřili, že Lawson bude lepší volbou – místo toho však přišla katastrofa.
V Austrálii skončil po náročné kvalifikaci až na 18. místě a následně havaroval v hlavním závodě. Šanghaj mu přinesla ještě horší výsledky. Ve sprintu i hlavním závodě odstartoval z poslední příčky, a i když se snažil bojovat, skončil jen na 14. a posléze na 12. místě díky penalizacím soupeřů.
"Nemohl jsem se s tím autem sžít. Bylo to jako boj s větrnými mlýny," přiznal Lawson podle zákulisních informací. Důvěru ve svůj vůz RB21 ztratil a jeho adaptace na citlivé nastavení monopostu se ukázala jako obrovský problém – stejný, jaký kdysi měli i Pierre Gasly nebo Alex Albon.
Red Bull už dříve neváhal měnit jezdce, ale takto rychlé rozhodnutí je nekompromisní i na jejich poměry. Lawson se tak stal pilotem s nejkratším působením v hlavním týmu – pouze dva závody. "Je to tvrdé, ale F1 je nemilosrdná," uvedl jeden z insiderů týmu.
Zklamaný Lawson se nyní vrací do Racing Bulls, kde se pokusí zachránit svou kariéru. Red Bull ale ukázal, že vedle Maxe Verstappena potřebuje okamžitě výkonného pilota – a trpělivost rozhodně nemá.
Lawson se k Red Bullu dostal po pouhých 11 startech za Racing Bulls. Už před startem sezóny se však objevovaly pochybnosti, zda není na tak velký krok příliš brzy. „Nebyl jsem si jistý, jestli už je na to připraven,“ přiznal bývalý pilot a nyní expert Karun Chandhok.
Velká cena Austrálie byla pro Lawsona velkou výzvou – okruh v Albert Parku nikdy předtím neřídil a mokré podmínky mu situaci ještě ztížily. Bývalý jezdec Toro Rosso Jaime Alguersuari si při sledování záznamů všiml, že Lawson měl vážné problémy. „Vypadal ztraceně, nemohl se s tím autem sžít,“ řekl.
Nezkušenost se projevila i v samotném závodě. Lawson byl jedním ze čtyř nováčků, kteří v Melbourne havarovali. Jeho nehoda byla téměř identická s nehodou Isacka Hadjara – ve druhé zatáčce ztratil kontrolu nad zadní částí vozu a narazil do bariéry.
Podle britského deníku Daily Mail byl Lawsonův výkon pro Helmuta Marka „příliš“ už po debutu v Red Bullu. Rakouský poradce údajně zvažoval jeho okamžité odvolání.
Šéf týmu Christian Horner se však přimluvil, aby mladý Novozélanďan dostal druhou šanci při Velké ceně Číny. Výsledky ale mluvily jasně – Lawson v Šanghaji startoval z posledního místa a závod dokončil na 16. pozici. I když se díky penalizacím soupeřů posunul na 12. místo, nebylo to dostatečné.
„Máme povinnost chránit naše jezdce,“ hájil rozhodnutí Horner. „Nechtěli jsme Lawsona dál vystavovat tlakům, které by mu mohly uškodit.“
Mezi fanoušky ale převládá jiný názor. Mnozí na sociálních sítích volali po jeho okamžitém odchodu už po závodě v Šanghaji. Známý novinář Will Buxton rozhodnutí Red Bullu nešetřil: „Je to směšné. Tým dosáhl nového minima, když svého jezdce poslal pryč po pouhých dvou závodech.“
Místo Lawsona usedne do monopostu Red Bullu Yuki Tsunoda, který se představí už při Velké ceně Japonska.
I když se může zdát, že Lawson ztrátou sedačky u Red Bullu přišel o životní šanci, jeho tým tento krok vítá. „Chápeme, že se ho tým snaží ochránit a dát mu prostor, kde nebude pod takovým tlakem,“ uvedl zdroj blízký jezdcově táboru.
Naopak Tsunoda bude muset zvládnout náročný Red Bull RB21, který se ukázal jako problematický pro více jezdců. Lawson se mezitím vrací do Racing Bulls, jejichž vůz je podle expertů stabilnější a lépe ovladatelný. Pokud dokáže najít ztracenou formu, mohl by se v budoucnu znovu ucházet o návrat.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.