Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Liam Lawson, 23letý novozélandský jezdec, se po pouhých dvou závodech ve formuli 1 vrací do juniorského týmu Red Bull, Racing Bulls. Tento krok přišel po neuspokojivých výkonech s náročným monopostem RB21, který se ukázal být výzvou pro jeho schopnosti na trati.
Liam Lawson, který dlouho čekal na svou příležitost v hlavním týmu Red Bull, se nyní vrací do známého prostředí Racing Bulls. Bude pokračovat v závodění poté, co Júki Cunoda povýší a nahradí ho jako týmový kolega Maxe Verstappena pro nadcházející Grand Prix Japonska. Tento vývoj je pro Lawsona zklamáním, zejména vzhledem k jeho předchozím komentářům, ve kterých otevřeně prohlásil, že má navrch nad Tsunodou a je připravený na výzvu v Red Bullu, informuje Autosport.
Cunoda a Lawson, kteří do Red Bull junior akademie přišli v letech 2018 a 2019, si jsou dobře známi jako soupeři. Zatímco v počátcích jejich kariérních cest byl Lawson úspěšnější, situace ve formuli 1 se obrátila v Cunodův prospěch. V roce 2023, když Lawson nahradil zraněného Daniela Ricciarda, byl Cunoda pravidelně lepší v kvalifikacích, přičemž Lawson před něj dokázal projít pouze třikrát. V roce 2024 se jejich vzájemný souboj pokračoval, přičemž Cunoda udržoval výhodu v kvalifikacích, ale Lawson se dvakrát dostal před něj v samotných závodech.
Klíčovým rozdílem mezi oběma je především technika vozů. Racing Bulls má auto, které je snadněji ovladatelné, zatímco Red Bull je postaven kolem Maxe Verstappena a jeho monopostu, což není ideální prostředí pro druhého jezdce. To potvrzují i zkušenosti jezdů, jako jsou Ricciardo, Gasly, Albon nebo Pérez, kteří se neprosadili po boku Verstappena.
Lawson se nyní ocitá v těžké situaci, kdy byl po pouhých dvou závodech poslán zpět. Někteří tvrdí, že je to příliš krátká doba na adaptaci na nový vůz, jiní ho kritizují za nedostatek výkonu. Důležité však bude, jak se s touto demotivující změnou popere. Pokud se rozhodne nepropadnout negativním emocím a bude se soustředit na svou práci, může to být pro jeho budoucnost v F1 rozhodující.
Pokud chce Lawson opět zamířit na vrchol startovního pole, bude muset prokázat nejen kvalitní výkony, ale i schopnost se vyrovnat s tlakem a politickými aspekty v týmu. Jak sám říká, „Vždycky jste pod dohledem. V první fázi F1 jsme pod tlakem, protože máme výkonnostní klauzule, které nás neustále hodnotí. Nikdy nemáte pocit, že jste v bezpečí.“
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.