Ayrton Senna by dnes oslavil své 60. narozeniny. Podle slov jeho bývalého rivala Alaina Prosta oba tehdy netušili, jaký ohlas bude jejich vzájemné soupeření mít. K narovnání vztahů došlo po posledním závodě sezony 1993 v Adelaide.
Právě dnes by Ayrton Senna oslavil své 60. narozeniny. Fenomenální Brazilec je pro mnoho odborníků i fanoušků největší legendou Formule 1. Majitel tří mistrovských titulů, mistr kvalifikací. To jsou jen některé z charakteristik Brazilce. Senna zemřel při závodě v Imole roku 1994, jeho příběh ale žije dál. To dokládá i způsob, jakým se na něj vzpomíná.
K Ayrtonu Sennovi neodmyslitelně patří ještě jedno jméno, a sice Alain Prost. Tihle dva spolu svedli nespočet památných bitev, které jsou i dnes legendárními. Jejich vzájemná rivalita u McLarenu byla námětem řady knih či filmů. Pro F1 pak šlo o vítaný tahák směrem k fanouškům, neboť Prost a Senna byli v té době nepřáteli doslova na život a na smrt.
„My jsme si tehdy neuvědomovali, že naše soupeření bude mít až takový dopad. Dnes prakticky není den, kdy by se o tom lidé nebavili nebo kdy by se mě na to někdo neptal,“ popisuje Alain Prost. K eskalaci napětí mezi oběma závodníky došlo zejména v letech 1989 a 1990. Důvodem byly některé kolize i vyostřené týmové vztahy. Však také Prost McLaren po sezoně 1989 opustil, načež zamířil do konkurenčního Ferrari. Ani to ale plamen kontroverzí neuhasilo. Události ze Suzuky 1990 netřeba připomínat.
K narovnání pokřivených vztahů došlo podle Prostových vzpomínek V Adelaide roku 1993. To byla sezona, ve které získal Francouz svůj poslední mistrovský titul. Stejně tak šlo o poslední sezonu jeho bohaté kariéry. „Ayrton ten závod tehdy vyhrál. Já skončil na pódiu. On mě chytil za ruku, chtěl abychom tu chvíli prožili společně. To nás oba změnilo,“ líčí Francouz. „Od té doby jsme se pak stali přáteli. Bavili jsme se hodně i o soukromí. Náš vztah by se dal rozdělit na dobu před a po Adelaide 1993,“ pokračuje.
Události následující sezony 1994 jsou všem dobře známé. Sennovi se nedařilo, přičemž vše vyvrcholilo tragickou GP v Imole, kde Brazilec zemřel. Shodou okolností byl na závodě přítomen také Prost. Tentokrát už coby televizní komentátor.
„On tehdy samozřejmě věděl, že jsem komentátorem, Tak mi do vysílačky zahlásil: Alaine, chybíš nám. Já ale ve studiu zrovna nebyl, takže mi to ukázali až po jeho tragické nehodě. Bylo to hodně smutné,“ praví Alain Prost.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.