Ayrton Senna by dnes oslavil své 60. narozeniny. Podle slov jeho bývalého rivala Alaina Prosta oba tehdy netušili, jaký ohlas bude jejich vzájemné soupeření mít. K narovnání vztahů došlo po posledním závodě sezony 1993 v Adelaide.
Právě dnes by Ayrton Senna oslavil své 60. narozeniny. Fenomenální Brazilec je pro mnoho odborníků i fanoušků největší legendou Formule 1. Majitel tří mistrovských titulů, mistr kvalifikací. To jsou jen některé z charakteristik Brazilce. Senna zemřel při závodě v Imole roku 1994, jeho příběh ale žije dál. To dokládá i způsob, jakým se na něj vzpomíná.
K Ayrtonu Sennovi neodmyslitelně patří ještě jedno jméno, a sice Alain Prost. Tihle dva spolu svedli nespočet památných bitev, které jsou i dnes legendárními. Jejich vzájemná rivalita u McLarenu byla námětem řady knih či filmů. Pro F1 pak šlo o vítaný tahák směrem k fanouškům, neboť Prost a Senna byli v té době nepřáteli doslova na život a na smrt.
„My jsme si tehdy neuvědomovali, že naše soupeření bude mít až takový dopad. Dnes prakticky není den, kdy by se o tom lidé nebavili nebo kdy by se mě na to někdo neptal,“ popisuje Alain Prost. K eskalaci napětí mezi oběma závodníky došlo zejména v letech 1989 a 1990. Důvodem byly některé kolize i vyostřené týmové vztahy. Však také Prost McLaren po sezoně 1989 opustil, načež zamířil do konkurenčního Ferrari. Ani to ale plamen kontroverzí neuhasilo. Události ze Suzuky 1990 netřeba připomínat.
K narovnání pokřivených vztahů došlo podle Prostových vzpomínek V Adelaide roku 1993. To byla sezona, ve které získal Francouz svůj poslední mistrovský titul. Stejně tak šlo o poslední sezonu jeho bohaté kariéry. „Ayrton ten závod tehdy vyhrál. Já skončil na pódiu. On mě chytil za ruku, chtěl abychom tu chvíli prožili společně. To nás oba změnilo,“ líčí Francouz. „Od té doby jsme se pak stali přáteli. Bavili jsme se hodně i o soukromí. Náš vztah by se dal rozdělit na dobu před a po Adelaide 1993,“ pokračuje.
Události následující sezony 1994 jsou všem dobře známé. Sennovi se nedařilo, přičemž vše vyvrcholilo tragickou GP v Imole, kde Brazilec zemřel. Shodou okolností byl na závodě přítomen také Prost. Tentokrát už coby televizní komentátor.
„On tehdy samozřejmě věděl, že jsem komentátorem, Tak mi do vysílačky zahlásil: Alaine, chybíš nám. Já ale ve studiu zrovna nebyl, takže mi to ukázali až po jeho tragické nehodě. Bylo to hodně smutné,“ praví Alain Prost.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.