Letitá "Dohoda o svornosti" nebo též Convention de la Concorde funguje ve Formuli 1 od začátku 80. let minulého století, nemalou zásluhu na jejím vzniku měl patriarcha Enzo Ferrari. Jedno přísloví ale praví (bez běžného dodatku): "Nic netrvá věčně..."
Výše uvedený citát dokládá skutečnost, že Formula One Group zahájila rozhovory s týmy Formule 1 směřující k nahrazení existující Convention de la Concorde franšízovým modelem. Uvedl to šéf Mercedesu Toto Wolff. Jedním z důvodů je přetrvávající model rozdělování příjmů, který je dílem někdejšího bosse F1 Bernie Ecclestonea - ten byl kritizován menšími týmy. Podle nich jsou bohaté stáje finančně zvýhodňovány a nezávislé týmy soustavně musí bojovat o přežití.
"Liberty Media se v současnosti hodně blíží situaci, kdy Dohoda o svornosti ve své podobě přestane existovat. V zásadě budou mít týmy v budoucnu tuto franšízu napořád, což napomůže k přidání hodnoty, protože nebude třeba ji každých osm let znovu projednávat," domnívá se Wolff.
I když Liberty Media neslaví vždy a ve všem úspěchy, jako například s prodejem akcií, od systému franšízingu, který je hojně rozšířen v amerických sportovních oblastech, si slibuje větší příležitost pro týmy ve středu pole. Nové pojetí by s velkou pravděpodobností zbavilo tyto stáje obav spojených s nedostatkem finančních příjmů.
"Než se takový tým F1 vybuduje, trvá to roky. Majitelé přicházejí a odcházejí. Je třeba vytvořit prostředí pro vznik takových týmů a majitelů, aby měli zájem v F1 působit. Aby se do ní vraceli a setrvali tu určitou dobu, vyprodukovali hodnotu, anebo když neodvedou dobrou práci, aby prodělávali. Nové pojetí tomu může napomoci. Situace je pro týmy kritická, protože trvá dlouho, než je vystavíme. Lidé týmy kupují, protože jsou plně funkční, ale musí být zformovány do odpovídajícího franšízového systému," přidal svůj názor zástupce šéfa týmu Force India Bob Fernley.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?