Letitá "Dohoda o svornosti" nebo též Convention de la Concorde funguje ve Formuli 1 od začátku 80. let minulého století, nemalou zásluhu na jejím vzniku měl patriarcha Enzo Ferrari. Jedno přísloví ale praví (bez běžného dodatku): "Nic netrvá věčně..."
Výše uvedený citát dokládá skutečnost, že Formula One Group zahájila rozhovory s týmy Formule 1 směřující k nahrazení existující Convention de la Concorde franšízovým modelem. Uvedl to šéf Mercedesu Toto Wolff. Jedním z důvodů je přetrvávající model rozdělování příjmů, který je dílem někdejšího bosse F1 Bernie Ecclestonea - ten byl kritizován menšími týmy. Podle nich jsou bohaté stáje finančně zvýhodňovány a nezávislé týmy soustavně musí bojovat o přežití.
"Liberty Media se v současnosti hodně blíží situaci, kdy Dohoda o svornosti ve své podobě přestane existovat. V zásadě budou mít týmy v budoucnu tuto franšízu napořád, což napomůže k přidání hodnoty, protože nebude třeba ji každých osm let znovu projednávat," domnívá se Wolff.
I když Liberty Media neslaví vždy a ve všem úspěchy, jako například s prodejem akcií, od systému franšízingu, který je hojně rozšířen v amerických sportovních oblastech, si slibuje větší příležitost pro týmy ve středu pole. Nové pojetí by s velkou pravděpodobností zbavilo tyto stáje obav spojených s nedostatkem finančních příjmů.
"Než se takový tým F1 vybuduje, trvá to roky. Majitelé přicházejí a odcházejí. Je třeba vytvořit prostředí pro vznik takových týmů a majitelů, aby měli zájem v F1 působit. Aby se do ní vraceli a setrvali tu určitou dobu, vyprodukovali hodnotu, anebo když neodvedou dobrou práci, aby prodělávali. Nové pojetí tomu může napomoci. Situace je pro týmy kritická, protože trvá dlouho, než je vystavíme. Lidé týmy kupují, protože jsou plně funkční, ale musí být zformovány do odpovídajícího franšízového systému," přidal svůj názor zástupce šéfa týmu Force India Bob Fernley.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.