Bude Formule 1 s franšízovým modelem úspěšnější?

Toto Wolff je toho názoru, že Dohoda o svornosti se přežila
Toto Wolff je toho názoru, že Dohoda o svornosti se přežila, foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 27. července 2017 13:40
Sdílej:

Letitá "Dohoda o svornosti" nebo též Convention de la Concorde funguje ve Formuli 1 od začátku 80. let minulého století, nemalou zásluhu na jejím vzniku měl patriarcha Enzo Ferrari. Jedno přísloví ale praví (bez běžného dodatku): "Nic netrvá věčně..."

Výše uvedený citát dokládá skutečnost, že Formula One Group zahájila rozhovory s týmy Formule 1 směřující k nahrazení existující Convention de la Concorde franšízovým modelem. Uvedl to šéf Mercedesu Toto Wolff. Jedním z důvodů je přetrvávající model rozdělování příjmů, který je dílem někdejšího bosse F1 Bernie Ecclestonea - ten byl kritizován menšími týmy. Podle nich jsou bohaté stáje finančně zvýhodňovány a nezávislé týmy soustavně musí bojovat o přežití.

"Liberty Media se v současnosti hodně blíží situaci, kdy Dohoda o svornosti ve své podobě přestane existovat. V zásadě budou mít týmy v budoucnu tuto franšízu napořád, což napomůže k přidání hodnoty, protože nebude třeba ji každých osm let znovu projednávat," domnívá se Wolff. 

I když Liberty Media neslaví vždy a ve všem úspěchy, jako například s prodejem akcií, od systému franšízingu, který je hojně rozšířen v amerických sportovních oblastech, si slibuje větší příležitost pro týmy ve středu pole. Nové pojetí by s velkou pravděpodobností zbavilo tyto stáje obav spojených s nedostatkem finančních příjmů.

"Než se takový tým F1 vybuduje, trvá to roky. Majitelé přicházejí a odcházejí. Je třeba vytvořit prostředí pro vznik takových týmů a majitelů, aby měli zájem v F1 působit. Aby se do ní vraceli a setrvali tu určitou dobu, vyprodukovali hodnotu, anebo když neodvedou dobrou práci, aby prodělávali. Nové pojetí tomu může napomoci. Situace je pro týmy kritická, protože trvá dlouho, než je vystavíme. Lidé týmy kupují, protože jsou plně funkční, ale musí být zformovány do odpovídajícího franšízového systému," přidal svůj názor zástupce šéfa týmu Force India Bob Fernley.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.