Napětí kolem možné ho dalšího potrestání Sebastiana Vettela za incident v Baku dnes vyvrcholilo. Průběžně vedoucímu pilotovi celkové klasifikace hrozilo hned několik možných postihů, včetně diskvalifikace ze závodu nebo vyloučení z následné Grand Prix Rakouska.
Věc dokonce došla tak daleko, že se před 16. hodinou odpoledne objevily na různých internetových stránkách "zaručené" informace o tom, že Sebastian Vettel byl dodatečně diskvalifikován - za porušení článku 27.4. Toho se dokonce chytly deníky The Sun a Daily Mirror. Bylo by to rozhodně zajímavé - kdyby ovšem nešlo o podvrh, pro nějž tvůrce využil oficiálního dokladu FIA. Fanoušci ovšem většinou brali toto "dramatické řešení" se značnou rezervou.
A tak až ve večerních hodinách posoudila v pařížském sídle FIA komise ve složení Graham Stoker, sportovní místopředseda FIA, Peter Bayer, generální tajemník FIA, Charlie Whiting, závodní ředitel FIA a Laurent Mekies, bezpečnostní ředitel FIA odpovědně a hlavně skutečně "případ Vettel"- aniž by o něm dále musel někdo spekulovat.
Komisaře především znepokojily širší důsledky incidentu, protože Vettelovo chování by mohlo mít dopad na mladou generaci pilotů a příznivců po celém světě. Navíc to poškozuje image FIA a pověst F1 jako takové. Sebastian Vettel po důkladném pohovoru a dalším přezkoumání videozáznamů a předložených důkazů spojených s tímto incidentem připustil plnou odpovědnost.
Německý pilot vyslovil upřímnou omluvu jak vůči FIA, tak i široké rodině příznivců motoristického sportu. Přislíbil v následujících 12 měsících v rámci svého osobního času účast na vzdělávacích aktivitách v různých podnicích zaštítěných FIA, včetně šampionátu F2, mistrovství Evropy F3 a šampionátu FIA F4. Prezident FIA Jean Todt rovněž zdůraznil, že s ohledem na zmíněný incident nebude Sebastian Vettel až do konce tohoto roku podporovat žádné akce spojené s bezpečností silničního provozu.
FIA příslib a osobní omluvu ze strany Vettela přijala s tím, že ji Sebastian patřičně zveřejní, což se stalo prostřednictvím jeho webových stránek: "Ohledně incidentu v Baku bych chtěl za sebe vysvětlit, že jsem během kola před restartem byl překvapen Lewisovým počínáním a najel do zádě jeho vozu. Při zpětném pohledu nevěřím, že šlo o špatný úmysl.
#F1 #Vettel's apology: I got surprised by Lewis & ran into the back of his car. I don't believe he had any bad intentions.I then overreacted pic.twitter.com/vLvs3z9Isz
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 3, 2017V zápalu boje jsem byl přemotivovaný a proto jsem bezprostředně po závodě hodlal vyslovit přímo Lewisovi omluvu, stejně jako lidem, kteří závod sledovali. Jsem si vědom toho, že se nejednalo o dobrý příklad. Neměl jsem v úmyslu dostat Lewise do nějakého nebezpečí, ale chápu, že jsem způsobil nebezpečnou situaci. Proto bych se rád omluvil FIA. Akceptuji a respektuji její rozhodnutí, které bylo dnešního dne v Pařízi učiněno, stejně jako trest, který mi byl udělen komisaři v Baku. Miluji náš sport a jsem odhodlán jej reprezentovat tak, abych byl příkladem pro další závodní generace," píše na svých stránkách Vettel.
Rovněž bylo zdůrazněno, že Scuderia Ferrari podporuje a souhlasí s cíli FIA. Na základě těchto ujištění považuje prezident FIA Jean Todt celou záležitost za uzavřenou. Nicméně neopomněl dodat, že pokud by došlo k obdobnému incidentu, bude záležitost okamžitě postoupena Mezinárodnímu tribunálu k dalšímu vyšetřování.
"Sport na nejvyšší úrovni je prostředí, v němž může docházet k výbuchům emocí. Úkolem špičkových sportovců ale je, aby se s tímto tlakem vyrovnali v klidu a chovali se způsobem, který nejen respektuje pravidla sportu, ale také odpovídá vysokému postavení, kterému se těší. Musí být obeznámeni s dopadem, který může mít jejich chování na ty, kteří je sledují. Jsou to pro ně hrdinové či vzory a miliony fanoušků mohou jejich jednání napodobovat nebo se s ním ztotožňovat," zdůraznil Jean Todt.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.