Napětí kolem možné ho dalšího potrestání Sebastiana Vettela za incident v Baku dnes vyvrcholilo. Průběžně vedoucímu pilotovi celkové klasifikace hrozilo hned několik možných postihů, včetně diskvalifikace ze závodu nebo vyloučení z následné Grand Prix Rakouska.
Věc dokonce došla tak daleko, že se před 16. hodinou odpoledne objevily na různých internetových stránkách "zaručené" informace o tom, že Sebastian Vettel byl dodatečně diskvalifikován - za porušení článku 27.4. Toho se dokonce chytly deníky The Sun a Daily Mirror. Bylo by to rozhodně zajímavé - kdyby ovšem nešlo o podvrh, pro nějž tvůrce využil oficiálního dokladu FIA. Fanoušci ovšem většinou brali toto "dramatické řešení" se značnou rezervou.
A tak až ve večerních hodinách posoudila v pařížském sídle FIA komise ve složení Graham Stoker, sportovní místopředseda FIA, Peter Bayer, generální tajemník FIA, Charlie Whiting, závodní ředitel FIA a Laurent Mekies, bezpečnostní ředitel FIA odpovědně a hlavně skutečně "případ Vettel"- aniž by o něm dále musel někdo spekulovat.
Komisaře především znepokojily širší důsledky incidentu, protože Vettelovo chování by mohlo mít dopad na mladou generaci pilotů a příznivců po celém světě. Navíc to poškozuje image FIA a pověst F1 jako takové. Sebastian Vettel po důkladném pohovoru a dalším přezkoumání videozáznamů a předložených důkazů spojených s tímto incidentem připustil plnou odpovědnost.
Německý pilot vyslovil upřímnou omluvu jak vůči FIA, tak i široké rodině příznivců motoristického sportu. Přislíbil v následujících 12 měsících v rámci svého osobního času účast na vzdělávacích aktivitách v různých podnicích zaštítěných FIA, včetně šampionátu F2, mistrovství Evropy F3 a šampionátu FIA F4. Prezident FIA Jean Todt rovněž zdůraznil, že s ohledem na zmíněný incident nebude Sebastian Vettel až do konce tohoto roku podporovat žádné akce spojené s bezpečností silničního provozu.
FIA příslib a osobní omluvu ze strany Vettela přijala s tím, že ji Sebastian patřičně zveřejní, což se stalo prostřednictvím jeho webových stránek: "Ohledně incidentu v Baku bych chtěl za sebe vysvětlit, že jsem během kola před restartem byl překvapen Lewisovým počínáním a najel do zádě jeho vozu. Při zpětném pohledu nevěřím, že šlo o špatný úmysl.
#F1 #Vettel's apology: I got surprised by Lewis & ran into the back of his car. I don't believe he had any bad intentions.I then overreacted pic.twitter.com/vLvs3z9Isz
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 3, 2017V zápalu boje jsem byl přemotivovaný a proto jsem bezprostředně po závodě hodlal vyslovit přímo Lewisovi omluvu, stejně jako lidem, kteří závod sledovali. Jsem si vědom toho, že se nejednalo o dobrý příklad. Neměl jsem v úmyslu dostat Lewise do nějakého nebezpečí, ale chápu, že jsem způsobil nebezpečnou situaci. Proto bych se rád omluvil FIA. Akceptuji a respektuji její rozhodnutí, které bylo dnešního dne v Pařízi učiněno, stejně jako trest, který mi byl udělen komisaři v Baku. Miluji náš sport a jsem odhodlán jej reprezentovat tak, abych byl příkladem pro další závodní generace," píše na svých stránkách Vettel.
Rovněž bylo zdůrazněno, že Scuderia Ferrari podporuje a souhlasí s cíli FIA. Na základě těchto ujištění považuje prezident FIA Jean Todt celou záležitost za uzavřenou. Nicméně neopomněl dodat, že pokud by došlo k obdobnému incidentu, bude záležitost okamžitě postoupena Mezinárodnímu tribunálu k dalšímu vyšetřování.
"Sport na nejvyšší úrovni je prostředí, v němž může docházet k výbuchům emocí. Úkolem špičkových sportovců ale je, aby se s tímto tlakem vyrovnali v klidu a chovali se způsobem, který nejen respektuje pravidla sportu, ale také odpovídá vysokému postavení, kterému se těší. Musí být obeznámeni s dopadem, který může mít jejich chování na ty, kteří je sledují. Jsou to pro ně hrdinové či vzory a miliony fanoušků mohou jejich jednání napodobovat nebo se s ním ztotožňovat," zdůraznil Jean Todt.
Alex Albon táhne Williams k nejlepšímu startu sezóny F1 za poslední roky a po pěti závodech drží tým páté místo v Poháru konstruktérů. Přesto zůstává opatrný, protože stáj směřuje většinu úsilí na rok 2026 a letos spoléhá hlavně na stabilitu vozu.
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.