Napětí kolem možné ho dalšího potrestání Sebastiana Vettela za incident v Baku dnes vyvrcholilo. Průběžně vedoucímu pilotovi celkové klasifikace hrozilo hned několik možných postihů, včetně diskvalifikace ze závodu nebo vyloučení z následné Grand Prix Rakouska.
Věc dokonce došla tak daleko, že se před 16. hodinou odpoledne objevily na různých internetových stránkách "zaručené" informace o tom, že Sebastian Vettel byl dodatečně diskvalifikován - za porušení článku 27.4. Toho se dokonce chytly deníky The Sun a Daily Mirror. Bylo by to rozhodně zajímavé - kdyby ovšem nešlo o podvrh, pro nějž tvůrce využil oficiálního dokladu FIA. Fanoušci ovšem většinou brali toto "dramatické řešení" se značnou rezervou.
A tak až ve večerních hodinách posoudila v pařížském sídle FIA komise ve složení Graham Stoker, sportovní místopředseda FIA, Peter Bayer, generální tajemník FIA, Charlie Whiting, závodní ředitel FIA a Laurent Mekies, bezpečnostní ředitel FIA odpovědně a hlavně skutečně "případ Vettel"- aniž by o něm dále musel někdo spekulovat.
Komisaře především znepokojily širší důsledky incidentu, protože Vettelovo chování by mohlo mít dopad na mladou generaci pilotů a příznivců po celém světě. Navíc to poškozuje image FIA a pověst F1 jako takové. Sebastian Vettel po důkladném pohovoru a dalším přezkoumání videozáznamů a předložených důkazů spojených s tímto incidentem připustil plnou odpovědnost.
Německý pilot vyslovil upřímnou omluvu jak vůči FIA, tak i široké rodině příznivců motoristického sportu. Přislíbil v následujících 12 měsících v rámci svého osobního času účast na vzdělávacích aktivitách v různých podnicích zaštítěných FIA, včetně šampionátu F2, mistrovství Evropy F3 a šampionátu FIA F4. Prezident FIA Jean Todt rovněž zdůraznil, že s ohledem na zmíněný incident nebude Sebastian Vettel až do konce tohoto roku podporovat žádné akce spojené s bezpečností silničního provozu.
FIA příslib a osobní omluvu ze strany Vettela přijala s tím, že ji Sebastian patřičně zveřejní, což se stalo prostřednictvím jeho webových stránek: "Ohledně incidentu v Baku bych chtěl za sebe vysvětlit, že jsem během kola před restartem byl překvapen Lewisovým počínáním a najel do zádě jeho vozu. Při zpětném pohledu nevěřím, že šlo o špatný úmysl.
#F1 #Vettel's apology: I got surprised by Lewis & ran into the back of his car. I don't believe he had any bad intentions.I then overreacted pic.twitter.com/vLvs3z9Isz
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 3, 2017V zápalu boje jsem byl přemotivovaný a proto jsem bezprostředně po závodě hodlal vyslovit přímo Lewisovi omluvu, stejně jako lidem, kteří závod sledovali. Jsem si vědom toho, že se nejednalo o dobrý příklad. Neměl jsem v úmyslu dostat Lewise do nějakého nebezpečí, ale chápu, že jsem způsobil nebezpečnou situaci. Proto bych se rád omluvil FIA. Akceptuji a respektuji její rozhodnutí, které bylo dnešního dne v Pařízi učiněno, stejně jako trest, který mi byl udělen komisaři v Baku. Miluji náš sport a jsem odhodlán jej reprezentovat tak, abych byl příkladem pro další závodní generace," píše na svých stránkách Vettel.
Rovněž bylo zdůrazněno, že Scuderia Ferrari podporuje a souhlasí s cíli FIA. Na základě těchto ujištění považuje prezident FIA Jean Todt celou záležitost za uzavřenou. Nicméně neopomněl dodat, že pokud by došlo k obdobnému incidentu, bude záležitost okamžitě postoupena Mezinárodnímu tribunálu k dalšímu vyšetřování.
"Sport na nejvyšší úrovni je prostředí, v němž může docházet k výbuchům emocí. Úkolem špičkových sportovců ale je, aby se s tímto tlakem vyrovnali v klidu a chovali se způsobem, který nejen respektuje pravidla sportu, ale také odpovídá vysokému postavení, kterému se těší. Musí být obeznámeni s dopadem, který může mít jejich chování na ty, kteří je sledují. Jsou to pro ně hrdinové či vzory a miliony fanoušků mohou jejich jednání napodobovat nebo se s ním ztotožňovat," zdůraznil Jean Todt.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.