Od dob legendární dvojice Alain Prost/Ayrton Senna, která dokázala vyhrát pro McLaren Grand Prix Monaka sedmkrát za sebou, se stíhačka Mercedesu zastavila na čísle čtyři. Místo pátého triumfu přišlo rozladění a proto Toto Wolff neváhal zaútočit na Pirelli.
Toto Wolff po závodě v ulicích Monte Carla musel spolknout hodně hořkou pilulku. Po více než roce se opět ani jeden z Mercedesů nedostal na stupně vítězů. Jenže tohle nebyla Grand Prix Španělska, kde se tehdy Hamilton a Rosberg vyřadili navzájem. Tady prohrály Stříbrné šípy na trati, sice specifické, ale nestačily na Ferrari a vlastně jim vrásky přidal i výkon Red Bullu. Od dob vítězné éry třícípé hvězdy, počínaje rokem 2014, to je teprve čtvrtý případ, kdy na "bedně" nebyl ani jeden z pilotů této značky.
Možná proto se šéf Mercedesu začal hledat příčiny jinde než na vlastním písečku - prohlásil, že je přinejmenším zvláštní, že si Ferrari vždy dokáže najít správné "okénko" ohledně pneumatik. Skutečnost, že se to Scuderii daří a Mercedesu ne, propojil do termínu "italské tajemství". Wolff poukázal, že zatímco se ostatní trápí, Ferrari si udržuje v tomto směru vyrovnané výkony po celý dosavadní průběh mistrovství a že Mercedes ještě neabsolvoval závod, ve kterém by měly oba vozy současně ideálně fungující pneumatiky. Proto prý musí s vozy rozdílně zkoušet různé varianty, aby mohly bojovat o vítězství.
"Pneumatiky jsou stejné pro všechny. Mercedes si možná zvykl na obvyklý přísun úspěchů a teď čelí najednou nové situaci, ale oni se vrátí. Nicméně u Ferrari se svými inženýry dokázali něco, co nikdo neočekával. Spíš by bylo správné jim složit hold za jejich vynikající týmovou práci," komentoval Wolffův názor v pondělním vystoupení v italské televizi ředitel Pirelli Marco Tronchetti Provera.
Je dobré si připomenout ještě jednu maličkost. Loni tři nejlepší týmy absolvovaly testovací program pneumatik pro rok 2017 na upravených vozech se simulací vyššího přítlaku. Většinu kilometrů pro Mercedes tehdy odjezdil Pascal Wehrlein, zatímco u Ferrari to byl Sebastian Vettel. V rámci pravidel také několikrát navštívil přímo továrnu Pirelli. Pochopitelně mu nebylo sděleno nic bližšího o používaných směsích či konstrukcích, ale Vettel se svými zkušenostmi a inteligencí byl schopen poskládat dostatečné informace, které dále se svými inženýry rozpracoval. Právě to může stát za ideálním provozním rozsahem pneumatik u Ferrari.
"Ferrari a Vettel se vším zabývali velmi vážně. Vettel byl vždy připraven, s jistou mírou pokory, aby otestoval, co měl, a to i v případě, že jiní piloti zrovna »neměli kdy«. Pak jsou výsledky dílem odpovědného přístupu týmu, který se opravdu maximálně soustředí na vítězství," pokračuje Provera.
Ač to neřekl přímo, jeho vysvětlení se zdá být jasné - Mercedes po letech nadvlády nepřistoupil v roce 2016 k testování dostatečně odpovědně. Přitom se oblast pneumatik ukázala být nesmírně důležitou, jak naznačily první závody. Je ale evidentní, že jakmile se Mercedes začne plně věnovat činnosti v operačním okně, dokáže být rychlý, ale už ne dominantní.
Sebastian Vettel tak trochu připomíná v tomto směru Michaela Schumachera (ostatně byli srovnáváni i jinak a Vettel byl dlouho nevlídný, když musel slýchat přezdívku Schumi Bumi). Sedminásobný mistr světa v letech 1996 - 2006 zcela změnil tvář Ferrari, především díky tvrdé práci zaměřené na detaily a soustředěním na oblasti, kterými se jiné týmy příliš nezabývaly. Schumi se chápal každé šance, která mohla hovořit v jeho prospěch, dokonce i na "nehmotném" poli, udržoval dobré vztahy s řídícími orgány a dalšími zúčastněnými stranami, které mohly napomoci k dosažení lepších výsledků. Především byl v úzkém kontaktu s výrobci pneumatik. Pamětníci mohou argumentovat, že mu do karet hrála přítomnost konkurenčních pneumatikářských firem - ostatně ve vrcholné éře se hovořilo o tom, že Bridgestone šije své výrobky v F1 na tělo Schumacherovi, potažmo Ferrari... Je tedy celkem pochopitelné, že se Vettel v tomto směru inspiroval a dosahuje v kokpitu Ferrari konečně výsledky, které příznivci rudých ořů z Maranella tak dlouho očekávali.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.