Mají T-křidélka a "žraločí ploutve" odzvoněno? Strategická skupina F1 v poslední letošní dubnové úterý zasedala a došla k určitým závěrům, které do jisté míry pozmění podobu monopostů. O čem se tedy rokovalo?
Na programu byla především otázka diskutovaných aerodynamických prvků, které už přinesly mnoho debat, argumentů a reakcí. Takže ony "žraločí ploutve", které dle některých odborníku hanobily ušlechtilý vzhled monopostů, stejně jako přídavná T-křidélka se dočkají omezení. Mimoto padl návrh na posílení větší transparentnosti schůzek ze strany Strategické skupiny F1, aby se jich účastnily i týmy mimo těch šesti nejlepších.
Pozornost se také zaměřila na silně diskutované téma ochrany kokpitu. Mělo by se pokračovat nikoli s Halo konceptem, nýbrž s provedením ochranného štítu (shield). Do programu vyhodnocení byly zapojeny všechny týmy v tom směru, že Halo koncept vyzkoušeli během tréninkových jízd v minulém roce.
Piloti F1 dávají přednost čelní ochraně - pochopitelně i v tomto směru se ozývají značné výhrady, zejména kvůli vzhledu, přesto bylo rozhodnuto o testování a vyhodnocení zařízení před jeho zavedením v roce 2018.
Co úterní schůzka přinesla:- Zástupci "nečlenských" týmů budou nově přizváni na schůzky strategické skupiny jako pozorovatelé. Má jít o demonstraci efektivního závazku jak vůči FIA, tak k držiteli obchodních práv, s cílem zvětšit transparentnost této sportovní oblasti.
- Počínaje Grand Prix Španělska (12. - 14. 5. 2017 v Barceloně) budou přísně uplatňovány sportovní předpisy, které mají zajistit lepší viditelnost jmenovek pilotů a startovní čísla.
- Změny regulačních prvků v oblasti krytu motoru budou provedeny tak, že konstrukce obsahující T-wing a "žraločí ploutve" budou přísně omezeny.
- Budou přijata opatření, aby olej nebyl využíván jako palivo. Kromě toho může být pro každou danou pohonnou jednotku během závodu použita pouze jedna specifikace oleje.
- Společnost Pirelli bude mít možnost vyvíjet pro rok 2018 pneumatiky do mokra, využívající předchozí specifikace vozidel a rozměrů kol.
- Pokud bude závod přerušen červenou vlajkou, bude pokračovat startem z pevných pozic.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.