ABÚ ZABÍ - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak si vedly týmy v Abú Zabí během zastávek v boxech a s jakými strategiemi jejich piloti odjeli velkou cenu?
Absolutně nejrychlejší zastávka byla k vidění v 21. kole u Red Bullu, který Verstappena odbavil za 2,11 vteřiny. Ke zdařilým patřila také zastávka Ricciarda v 24. kole - trvala 2,41 sekundy a byla pátá nejrychlejší.
Druhou a třetí příčku dnes neobvykle obsadila Force India. Pérez se v 9. kole zdržel jen 2,23 sekundy, Hülkenberg v 26. kole 2,27 s. Hlavní důvod radosti indické stáje dnes ale spočíval v tom, že uhájila čtvrtou pozici v šampionátu před Williamsem.
Mistrovský Mercedes měl čtvrtou nejrychlejší zastávku - to když Rosberga bojujícího o titul přezul v 29. kole za 2,28 sekundy.
Nejkratší čas (21,221 s) v boxech strávil Verstappen jedoucí s Ericssonem na jednu zastávku, ten nejdelší naopak Palmer (1:09,514 min), jenž k mechanikům zamířil jako jediný třikrát. Zbylých 14 klasifikovaných pilotů vsadilo na dvouzastávkovou strategii.
Do Velké ceny Abú Zabí odstartovalo 11 jezdců na ultra-měkké směsi, 6 jezdců na super-měkké (Gutiérrez, Kvjat, Nasr, Ricciardo, Sainz a Verstappen) a 5 jezdců na měkké směsi (Button, Ericsson, Grosjean, Magnussen a Ocon).
Oba piloti Mercedesu použili identickou dvouzastávkovou strategii: start na ultra-měkkých s následným dvojnásobným přezutím na měkké pneumatiky. Verstappen se po smyku dostal zpět do hry o pódium díky jediné zastávce. Maximálně tak využil svůj úvodní stint na super-měkké směsi pro získání pozice na trati, cílem projel jako čtvrtý.
Nejdelší stint na ultra-měkkých pneumatikách předvedl Pérez (9 kol), na super-měkkých Verstappen (21 kol) a na měkkých Ericsson: jeho 38 kol představovalo 69 % závodu.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.