Martin Brundle se nedomnívá, že týmové příkazy u Mercedesu by byla správná reakce na incident během závodu v Rakousku. Ohlíží se i za výkony ostatních pilotů a rozebírá situaci mezi Hamiltonem a Rosbergem v posledním kole.
Víkend plný akce a proměnlivého počasí, během kterého čtyři různé týmy potkalo prasknutí zavěšení kvůli novým obrubníkům. "Reakce FIA na stížnosti byla jasná - udělejte auta silnější a řekněte jezdcům, aby přes ně nejezdili. A týmy se přizpůsobily," uvádí ve svém komentáři bývalý jezdec Martin Brundle.
Jak však dodává, piloti odpověděli jednoznačně s tím, že to nejde, protože ostatní to neudělají a budou rychlejší. "V závodě to bylo lepší, ale týmy nemohly říci svým jezdcům o problémech s brzdami. Není divu, že potřebujeme Halo systém ochrany kokpitu..." komentuje situaci Brit.
Ačkoliv prý nepršelo, i tak jsme viděli spoustu předjížděcích manévrů a nakonec dle jeho slov nevyhnutelný incident v podání Mercedesů. Lewis Hamilton měl jasno v tom, kdo je viníkem kolize v posledním kole a potvrdil, že byl po 21 kolech překvapen, když se objevil za svým týmovým kolegou Rosbergem. "Němcova strategie a její změna na dvě zastávky však po penalizaci a startu z šestého místa vyšla v jeho prospěch," popisuje Brundle.
Pozastavil se samozřejmě také nad explodující pneumatikou Sebastiana Vettela, která pro Mercedes znamenala druhou zastávku místo riskování dlouhé jízdy na jedné sadě. Mercedes pro své piloty zvolil jinou strategii, Rosberg vyjel na superměkké, Hamilton obul pomalejší měkkou sadu, která však déle vydrží.
"Toto rozhodnutí Hamilton zpochybnil, ale byl ujištěn, že měl lepší strategii pro dojezd do cíle a ukázalo se to být pravdou, neboť pneumatiky Rosberga ke konci jasně odcházely. V posledním kole Rosberg vyrazil do první zatáčky vnitřním obrubníkem, zatímco jeho pronásledovatel Hamilton měl dobrou rychlsot a využil ji při nájezdu. A zatímco Rosberg přirozeně bránil vnitřní stopu, Hamilton jel vnějškem, což je závodní stopa. Cítil, že se jeho týmový kolega jen tak nevzdá a nechal spoustu místa. Věděl, že se může dostat pod něj a zkusit to znovu ve třetí zatáčce," vysvětluje podle svého názoru incident dnešní komentátor SkySports.
"Nico je naštvaný, že se stal u komisařů viníkem on a cíti, že se na něj Lewis otočil. Upřímně řečeno, když jsem vše viděl z nejrůznějších úhlů, to je alarmující. Rosberg měl problém s brzdami a auto bylo v pasivním režimu, což znamená, že reagovaly jinak, nicméně on je tu za stejných podmínek použil třikrát ještě před incidentem. Nemohu si pomoci, ale myslím, že chtěl dál Lewisovi za vyučenou, chtěl mu vrátit pár štouchanců z minulosti, zastrašit jej a vyhrát závod. Chtěl mít náskok 31 bodů, ale kvůli špatné závodní síle má náskok jen 11," popisuje.
Dodává, že aby tato taktika fungovala, musí totiž dojít ke kontaktu koly a ne předního křídla a bočnice. Kvůli poškození auta potom začal Rosberg zpomalovat. "Hamilton jej předjel pod žlutými vlajkami, ale komisaři uvedli, že to je za této situace při výrazně zpomalujícím autě akceptovatelné. A Rosberg si vysloužil penalizaci 10 sekund a napomenutí kvůli způsobení kolize a jízdě s poškozeným autem. Avšak nic to pro něj ve výsledku neznamená. Dojel čtvrtý, takže by to měl považovat za štěstí," domnívá se Brundle.
Samozřejmě se nad tímto závodem nelze pozastavit bez zmínky o výkonu a výsledku Pascala Wehrleina, který získal své první body. "Měl však velké štěstí, když na startu couval ze špatné startovní pozice. Ale potom jel velmi pěkně a to přesto, že byl v jednu chvíli poslední," upozorňuje.
Rád také viděl vepředu Jensona Buttona, jehož šesté místo je to nejmenší, co si prý Brit zasloužil. Chválí také Sainze, Verstappena či Palmera. Hlavním tématem však ještě nějakou dobu bude situace u Mercedesu. "Vedení by se to mělo líbit. Vyhráli a získají miliony na své značce v důsledku tohoto závodu. Týmové příkazy by vůbec nedávaly smysl," uzavírá.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.