MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychleji jezdily v úvodním tréninku před Velkou cenou Monaka Stříbrné šípy. Lewis Hamilton dosáhl času 1:15,537 min, Nico Rosberg byl o desetinu pomalejší, třetímu Sebastianovi Vettelovi scházely už 4 desetiny. V úzkých ulicích došlo i na havárie - své vozy rozbili Felipe Massa a Jolyon Palmer.
V 10 hod se na trať jako první vydal Gutiérrez s Haasem na měkkých pneumatikách, následovali jej Magnussen, Grosjean, Nasr a Palmer. Teplota vzduchu dosahovala 18 °C, trať 23 °C. Za volant žádný z týmů neposadil svého rezervního jezdce, v Monaku potřebují závodní piloti strávit na trati co nejvíce času.
Vozy jsou připravené v aerodynamické konfiguraci pro maximální přítlak. Nový silnější motor Renault mají za zády Magnussen z továrního týmu a Ricciardo z Red Bullu, který se těší na to, že by zde mohl být druhým nejrychlejším týmem a navíc velmi blízko Mercedesu.
Po 3 min měli všichni nainstalováno, chyběl pouze Hamilton, jenž vyrazil po 5 min. Jako první debutoval s novými ultra-měkkými (fialová barva) pneumatikami Magnussen. Pirelli věří, že budou dostatečně trvanlivé i na použití v závodě.
Prvního měřeného kola jsme se dočkali od Rosberga - 1:23,758 na té nejměkčí směsi. Jen připomenu nejrychlejší čas loňského 1. tréninku: 1:18,750 min. Ve třetím pokusu se ale Hamilton dostal už na 1:18,302 min. Nico o španělském incidentu včera na tiskové konferenci nechtěl vůbec mluvit, Lewis je uvolněnější a bez zábran popisoval své pocity.
Duo Mercedesu dále kroužilo a sbíralo zkušenosti, Hamilton zrychlil na 1:16,588 na ultra-měkkých pneumatikách - ty Stříbrné šípy zkoušejí vůbec poprvé (během předsezónních testů ani min. týden v Barceloně na nich nejezdili), Rosberg na 1:18,585 min. Je téměř jisté, že o víkendu padnou rekordy v Monaku. Ty z předchozích let se totiž loni po úpravě trati vynulovaly. Přispěje k tomu zrychlení vozů i zmiňovaná ultra-měkká směs.
Button po 20 min figuroval na 9. příčce. McLaren si od víkendu slibuje hodně, kvůli absenci rovinek očekává, že zde bude konkurenceschopný a skončí do 8. místa. Alonso se drží více při zemi: "Když jsme se loni přijeli, měli jsme nějaká očekávání a v kvalifikaci jsme skončili 11. Mercedes bude silný, Red Bull bude silný a Ferrari konkurenceschopné. Musíme zajistit, abychom té skupině vozů byli blízko. Pokud se nám to podaří, pak to bude dobrý výsledek. To ale znamená sedmé, osmé, deváté místo - stále žádná oslňující pozice, stále nejsme tak konkurenceschopní."
Po 24 min havaroval Massa v první zatáčce St. Devote. Uprostřed ní mu ujel záď, snažil se to srovnat, ale levým zadním kolem zavadil o bariéry. To ho vytočilo a rozbil i levou přední část. Ředitelství závodu využilo virtuálního safety caru a traťoví komisaři rozbitý monopost během 2 min uklidili.
Krátce na to se bariér dotkl také Palmer při výjezdu z poslední zatáčky, pokračoval dále bez poškození. Ricciardo předvádí velmi rychlé kolo - 1:16,764 min, je jen o 0,176 s pomalejší než úřadující mistr světa s Mercedesem. Verstappen je se starší specifikací motoru "TAG Heuer" o 0,365 s pomalejší.
Pirelli potvrzuje vysoký stupeň vývoje dráhy v prvním tréninku: "Okruh zrychluje. Později bychom se mohli dočkat hodně úžasných kol." Pro týmy do Monaka přivezlo ultra-měkké, super-měkké a měkké pneumatiky.
VIDEO Felipe Massa clobbers the wall at Ste Devote early in #FP1 >> https://t.co/Ev0m7CkvD0 #MonacoGP pic.twitter.com/yXQx99xLVY
— Formula 1 (@F1) May 26, 2016Hamilton to v polovině tréninku potvrzuje časem 1:16,097 min (289,1 km/h na rovince za tunelem), Rosberg kontruje o čtvrt sekundy rychleji: 1:15,638 min (288,3 km/h), ultra-měkké pneumatiky. Nejvyšší rychlost za tunelem zatím dosáhl Ericsson - 289,5 km/h.
Tím ale přetahovaná mezi piloty Stříbrných šípů neskončila, po 50 min byl na čele znovu Hamilton - 1:15,537 (pod 1:15 min se přitom loni nikdo nedostal ani v kvalifikaci), krátce nato ale probržďuje v Ste. Devote a vlají žluté vlajky.
Na třetí příčku vyskočil Vettel (1:16,342) s Ferrari, za něj na čtvrtou před Ricciarda Verstappen (1:16,371). Těmto jezdcům ale na Mercedes schází přes 8 desetin sekundy. Před Toro Rosso se posouvají na 6. a 7. místo Force Indie.
V 11:02 zastavuje Gutiérrez před zatáčkou Portier a vystupuje z auta. Hlásí, že se mu něco pokazilo "na motoru." Haas používá aktuální specifikaci pohonné jednotky Ferrari. Komisaři trať opět velmi rychle uklidili, za 2 min. bylo po žlutých vlajkách.Avšak ne nadlouho.
V 11:06 havaroval v celkem vysoké rychlosti Palmer na výjezdu z Tabacu. "Sorry, kluci," hlesl zdrcený Brit stojící u bazénu. Mezi těmito incidenty si velmi rychlé kolo střihl Vettel - 1:15,956 min. Provoz byl obnoven 21 min před koncem. Kvjat také využívá únikovou zónu v první zatáčce.
6 min před koncem vlají opět žluté vlajky, Rosberg má problém s levou zadní pneumatikou, dostal defekt zřejmě po přejetí některého z úlomků. totéž o minutu později postihuje Buttona, resp. jeho pravé přední kolo.
McLaren má ale poškozené i přední křídlo, vypadá to, že se někde uvolnil kryt kanálu. Ředitelství závodu proto 2 min před koncem vyvěšuje červené vlajky a první trénink předčasně končí.
Maximální rychlosti (v km/h): 1. Rosberg 290,0; 2. Hamilton 289,9; 3. Grosjean 289,5; 4. Ericsson 289,5; 5. Harjanto 289,3; 6. Gutiérrez 288,8; 7. Bottas 288,7; 8. Hülkenberg 288,5; 9. Nasr 288,4; 10. Räikkönen 288,2.
Přehled všech kol: PDF.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.