MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychleji jezdily v úvodním tréninku před Velkou cenou Monaka Stříbrné šípy. Lewis Hamilton dosáhl času 1:15,537 min, Nico Rosberg byl o desetinu pomalejší, třetímu Sebastianovi Vettelovi scházely už 4 desetiny. V úzkých ulicích došlo i na havárie - své vozy rozbili Felipe Massa a Jolyon Palmer.
V 10 hod se na trať jako první vydal Gutiérrez s Haasem na měkkých pneumatikách, následovali jej Magnussen, Grosjean, Nasr a Palmer. Teplota vzduchu dosahovala 18 °C, trať 23 °C. Za volant žádný z týmů neposadil svého rezervního jezdce, v Monaku potřebují závodní piloti strávit na trati co nejvíce času.
Vozy jsou připravené v aerodynamické konfiguraci pro maximální přítlak. Nový silnější motor Renault mají za zády Magnussen z továrního týmu a Ricciardo z Red Bullu, který se těší na to, že by zde mohl být druhým nejrychlejším týmem a navíc velmi blízko Mercedesu.
Po 3 min měli všichni nainstalováno, chyběl pouze Hamilton, jenž vyrazil po 5 min. Jako první debutoval s novými ultra-měkkými (fialová barva) pneumatikami Magnussen. Pirelli věří, že budou dostatečně trvanlivé i na použití v závodě.
Prvního měřeného kola jsme se dočkali od Rosberga - 1:23,758 na té nejměkčí směsi. Jen připomenu nejrychlejší čas loňského 1. tréninku: 1:18,750 min. Ve třetím pokusu se ale Hamilton dostal už na 1:18,302 min. Nico o španělském incidentu včera na tiskové konferenci nechtěl vůbec mluvit, Lewis je uvolněnější a bez zábran popisoval své pocity.
Duo Mercedesu dále kroužilo a sbíralo zkušenosti, Hamilton zrychlil na 1:16,588 na ultra-měkkých pneumatikách - ty Stříbrné šípy zkoušejí vůbec poprvé (během předsezónních testů ani min. týden v Barceloně na nich nejezdili), Rosberg na 1:18,585 min. Je téměř jisté, že o víkendu padnou rekordy v Monaku. Ty z předchozích let se totiž loni po úpravě trati vynulovaly. Přispěje k tomu zrychlení vozů i zmiňovaná ultra-měkká směs.
Button po 20 min figuroval na 9. příčce. McLaren si od víkendu slibuje hodně, kvůli absenci rovinek očekává, že zde bude konkurenceschopný a skončí do 8. místa. Alonso se drží více při zemi: "Když jsme se loni přijeli, měli jsme nějaká očekávání a v kvalifikaci jsme skončili 11. Mercedes bude silný, Red Bull bude silný a Ferrari konkurenceschopné. Musíme zajistit, abychom té skupině vozů byli blízko. Pokud se nám to podaří, pak to bude dobrý výsledek. To ale znamená sedmé, osmé, deváté místo - stále žádná oslňující pozice, stále nejsme tak konkurenceschopní."
Po 24 min havaroval Massa v první zatáčce St. Devote. Uprostřed ní mu ujel záď, snažil se to srovnat, ale levým zadním kolem zavadil o bariéry. To ho vytočilo a rozbil i levou přední část. Ředitelství závodu využilo virtuálního safety caru a traťoví komisaři rozbitý monopost během 2 min uklidili.
Krátce na to se bariér dotkl také Palmer při výjezdu z poslední zatáčky, pokračoval dále bez poškození. Ricciardo předvádí velmi rychlé kolo - 1:16,764 min, je jen o 0,176 s pomalejší než úřadující mistr světa s Mercedesem. Verstappen je se starší specifikací motoru "TAG Heuer" o 0,365 s pomalejší.
Pirelli potvrzuje vysoký stupeň vývoje dráhy v prvním tréninku: "Okruh zrychluje. Později bychom se mohli dočkat hodně úžasných kol." Pro týmy do Monaka přivezlo ultra-měkké, super-měkké a měkké pneumatiky.
VIDEO Felipe Massa clobbers the wall at Ste Devote early in #FP1 >> https://t.co/Ev0m7CkvD0 #MonacoGP pic.twitter.com/yXQx99xLVY
— Formula 1 (@F1) May 26, 2016Hamilton to v polovině tréninku potvrzuje časem 1:16,097 min (289,1 km/h na rovince za tunelem), Rosberg kontruje o čtvrt sekundy rychleji: 1:15,638 min (288,3 km/h), ultra-měkké pneumatiky. Nejvyšší rychlost za tunelem zatím dosáhl Ericsson - 289,5 km/h.
Tím ale přetahovaná mezi piloty Stříbrných šípů neskončila, po 50 min byl na čele znovu Hamilton - 1:15,537 (pod 1:15 min se přitom loni nikdo nedostal ani v kvalifikaci), krátce nato ale probržďuje v Ste. Devote a vlají žluté vlajky.
Na třetí příčku vyskočil Vettel (1:16,342) s Ferrari, za něj na čtvrtou před Ricciarda Verstappen (1:16,371). Těmto jezdcům ale na Mercedes schází přes 8 desetin sekundy. Před Toro Rosso se posouvají na 6. a 7. místo Force Indie.
V 11:02 zastavuje Gutiérrez před zatáčkou Portier a vystupuje z auta. Hlásí, že se mu něco pokazilo "na motoru." Haas používá aktuální specifikaci pohonné jednotky Ferrari. Komisaři trať opět velmi rychle uklidili, za 2 min. bylo po žlutých vlajkách.Avšak ne nadlouho.
V 11:06 havaroval v celkem vysoké rychlosti Palmer na výjezdu z Tabacu. "Sorry, kluci," hlesl zdrcený Brit stojící u bazénu. Mezi těmito incidenty si velmi rychlé kolo střihl Vettel - 1:15,956 min. Provoz byl obnoven 21 min před koncem. Kvjat také využívá únikovou zónu v první zatáčce.
6 min před koncem vlají opět žluté vlajky, Rosberg má problém s levou zadní pneumatikou, dostal defekt zřejmě po přejetí některého z úlomků. totéž o minutu později postihuje Buttona, resp. jeho pravé přední kolo.
McLaren má ale poškozené i přední křídlo, vypadá to, že se někde uvolnil kryt kanálu. Ředitelství závodu proto 2 min před koncem vyvěšuje červené vlajky a první trénink předčasně končí.
Maximální rychlosti (v km/h): 1. Rosberg 290,0; 2. Hamilton 289,9; 3. Grosjean 289,5; 4. Ericsson 289,5; 5. Harjanto 289,3; 6. Gutiérrez 288,8; 7. Bottas 288,7; 8. Hülkenberg 288,5; 9. Nasr 288,4; 10. Räikkönen 288,2.
Přehled všech kol: PDF.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.