Prodloužení smlouvy mezi Red Bullem a Renaultem se zdá být už jen formalitou - Francouzi tuto smlouvu oficiálně oznámili FIA.
Stará láska nerezaví - to očividně platí také v F1. Poté, co Red Bull a Renault v roce 2015 už oficiálně oznámili ukončení své spolupráce, se nakonec rozhodli (hlavně kvůli absenci jiné možnosti pro Red Bull) pokračovat ve společném partnerství ještě další rok. Kompromisním řešením je, že agregáty Renaultu v zádi letošních Red Bullů RB12 nesou označení TAG Heuer. Francouzi mají za toto partnerství dostat až 28 milionů EUR za tento rok.
Teď to ale vypadá, že Renault a Red Bull budou spolupracovat také v roce 2017. Francouzi FIA informovali o tom, že by chtěli Red Bullu agregáty dodávat i příští rok. Napjaté vzahy z loňska mezi těmito dvěma firmami (tedy hlavně zástupci Red Bull bývali hodně naštvaní) se zdají být zapomenuty. FIA chce totiž od všech výrobců motorů do 15. května vědět, které týmy jsou u nich pro rok 2017 pod smlouvou anebo od nich minimálně mají na stole nabídku. Důvodem je, že pokud by nějaký tým do tohoto data neměl žádnou nabídku, tak by FIA zasáhla. V krajním případě by FIA mohla nějakého výrobce motorů i donutit k tomu, aby zásoboval svými produkty nějaký tým, pokud by se tomuto týmu nepodařilo s nikým domluvit tradiční cestou.
Toto pravidlo bylo zavedeno v reakci na loňský rok, kdy byly Red Bull a Toro Rosso dlouho bez smlouvy na motory pro letošní sezonu. V letošním roce už by jim po zásahu FIA musel dodávat výrobce motorů s nejmenším počtem zákazníků. Jak se ale zdá, tak letos tato možnost zůstane pouze teoretickou, protože domluva mezi Red Bullem a Renaultem se zdá být až na cenu vyřešená.
"Vždycky jsme říkali, že mosty k Red Bullu nejsou spáleny. Z pohledu výrobce motorů jsme otevření tomu, abychom naši spolupráci prodloužili," říká sportovní šéf Renaultu, Cyril Abiteboul. Také býci se zdají být obnovení kooperace nakloněni, už kvůli tomu, že agregáty Renault od loňska udělaly velký pokrok. Také pro Renault by nedávalo smysl, aby nedodávali více týmům. "Část úspěchu Mercedesu je také založena na portfoliu partnerů, respektive zákazníků v paddocku. Nemůžete pracovat izolovaně. Red Bull je ve Formuli 1 mocnou silou. Máme dostatečné důvody pro to, abychom s nimi pokračovali. Dává to smysl."
Je samozřejmě jasné, že data posbíraná u Red Bullu by mohla Renaultu pomoci v dalším vývoji pohonné jednotky. Bez Red Bullu by se museli spoléhat pouze na data ze svého továrního týmu, což je samozřejmě málo, vždyť Mercedes kromě svého továrního týmu najdeme v útrobách monopostů dalších tří zákaznických stájí. Také Ferrari dodává třem externím zákazníkům, ačkoliv k Toro Rosso putují jen rok staré jednotky. Jen u McLarenu-Hondy spoléhají exklusivně sami na sebe.
"Pokud jsou spokojení a produkt je konkurenceschopný, pak nemáme žádný důvod ukončovat spolupráci. Doufám, že jsou přesvědčeni o tom, že máme možnost jim nabídnout konkurenceschopný produkt," pokračuje Abiteboul. Dalším významným datem je 1. červen, do kdy by měla být všechna prodloužení smluv týkajících se pohonných jednotek oficiálně oznámena.
"Víme, co Red Bull očekává. Chtějí konkurenceschopný produkt," dodává Abiteboul. Důležitý by měl být pro obě strany nadcházející test v Barceloně příští týden. Na tom by totiž měl Renault předvést další vývojový krok své pohonné jednotky. Přepracovaná jednotka by měla přinášet 30 - 35 koní navíc. To by mohlo být v případných jednáních důležitým argumentem.
Také Abiteboul mluví o nadcházejícím testu jako o "velmi důležitém". Závodního debutu nových motorů bychom se měli dočkat v Kanadě v půli června. "Mezi lety 2016 a 2017 se na pravidlech týkajících se motorů nic nezmění. Všechny změny, které přinesla sezona 2016, jsou tedy dobré také pro rok 2017. Doufáme, že bychom mohli stáhnout část ztráty [na Mercedes a Ferrari]."
A co bude v příští sezoně s Toro Rosso, které v roce 2015 také používalo agregáty Renaultu a letos vzalo za vděk rok starými pohonnými jednotkami od Ferrari? Dokázal by si Francouz představit návrat Toro Rosso k jejich firmě? "Jsou u Ferrari a myslím, že jsou s jejich produktem spokojení. Pokud by byl ze strany Red Bullu zájem vyrovnat oba týmy po technologické stránce, tak bych se na to rád podíval," zakončil nadějně Abiteboul. V nadcházejících dnech bude ale určitě tématem č. 1 pro Renault prodloužení smlouvy s Red Bullem.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.