Jak se týmy zlepšily za posledního půl roku? Závodní víkend v Rusku nám díky stejným pneumatikovým podmínkám konečně poskytl příležitost pro bližší rovnání.
Soči bylo první tratí, kde měly týmy stejně měkké kvalifikační pneumatiky - super-měkkou směs (značena červenou barvou). Ty jsme letos viděli i v Austrálii, v Bahrajnu a v Číně, jenže loni tam tou nejměkčí sadou byla měkká směs (značena žlutě). Letošní vozy produkují přibližně o 10 % více přítlaku než loni a výrobci motorů se zlepšili o 30 - 40 koní. Nováčkem šampionátu je Haas, u něhož nám loňská data přirozeně scházejí.
Nejvíce ze všech se zlepšil Manor, který přešel na nejsilnější pohonné jednotky vyráběné Mercedesem, a navíc konečně postavil nové auto. Loni jezdil s monopostem z roku 2014 s rok starým motorem Ferrari, proto takový velký pokrok u britského týmu sotva někoho překvapí.
Druhý největší skok je patrný u McLarenu, jenž se zlepšil o dvě sekundy. To jde na vrub nejen zlepšení šasi, ale hlavně systému pro rekuperaci energie u pohonné jednotky dodávané exkluzívně Hondou. Ta má ale pořád na čem pracovat - stále je nejslabší ze všech 4 výrobců motorů. Stáj z Wokingu, jejíž aerodynamické oddělení vede Peter Prodromou, proto obětovala něco z přítlaku ve prospěch vyšších rychlostí na rovinkách, podobně jako to činí Red Bull.
Třetí příčka patří Red Bullu s 1,88 s rychlejším časem než před 6 měsíci na stejném místě. Rakouská stáj zůstala po peripetiích u motoru Renault, jenž během zimy také "dosáhl většího zlepšení, než jsme čekali," jak v připustil Daniel Ricciardo. Nyní jednají o dalším prodloužení kontraktu, Helmut Marko chce ale před podpisem počkat na to, jak dopadnou další novinky, jež připravují ve Viry. S pokroky svého francouzského partnera je jinak odborný poradce majitele Dietricha Mateschitze spokojený.
Překvapením je velké zlepšení dvou nejrychlejších týmů - Mercedesu a Ferrari. Soupeři se těšili, že Stříbrné šípy brzy narazí na limity výkonnosti, ty se však vesele zlepšili o 1,776 sekundy. I když o zlepšení stáje z Maranella hovoří i lídr šampionátu, tak na moc těsný souboj v závodě ještě nedošlo. A naposledy v Rusku byl rozdíl mezi nimi ještě větší než v předchozích třech podnicích. Loni zde na Mercedes ztrácela 0,852 s, letos 0,786 s (tj. jen o 0,066 s méně). Scuderia však kvůli spolehlivosti ze své pohonné jednotky neždíme tolik, kolik by mohla.
Šestá příčka patří Force Indii, která v Rusku neměla žádné zvláštní novinky - ty si chystá až na příští závod ve Španělsku, podobně jako ostatní soupeři (velký balík aerodynamických vylepšení ohlásil i McLaren).
O 1,4 sekundy zrychlilo i Toro Rosso, které přešlo z pohonných jednotek Renault na loňskou specifikaci Ferrari. Ta je sice stále o něco napřed, ale očekává se, že během sezóny začne ztrácet s tím, jak francouzský výrobce začne nasazovat další vylepšení (pro Kanadu avizuje zisk až 35 koní). Za zlepšením Force Indie stáj z Faenzy zaostává o 0,033 s, což zkresluje povaha okruhu v Soči, která klade větší důraz na výkon motoru.
Williams zůstal u Mercedesu, v oblasti aerodynamiky ale nedosáhl tak velkého pokroku, jako většina soupeřů, což dokládá zrychlení jen o 1,376 s. Je to ale stále o sekundu více než Sauber, který se finančně trápí a jeho aerodynamický vývoj zamrzá.
Mírné zhoršení je patrné pouze u Renaultu, jenž po skončení sezóny 2015 odkoupil Lotus. To je možné vysvětlit vyššími minimálními tlaky, které Pirelli letos v Rusku předepsalo a které ji dělaly problémy, a letos horším motorem - loni šlo o Mercedes, letos mají vlastní. S tím jinak dosáhli znatelného pokroku a šasi by také nemělo být horší než loni, byť ho na poslední chvíli museli přizpůsobovat po změně pohonu, což se neobešlo bez kompromisů.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.
Kimi Antonelli měl letos v Mercedesu několik slabších chvil, ale postupně sbírá cenné zkušenosti. Max Verstappen přesto vyjádřil nováčkovi jasnou podporu.
Současný prezident FIA Mohammed Ben Sulayem se ocitl v unikátní pozici před prosincovými volbami, když byl potvrzen jako jediný způsobilý kandidát. Jeho další kroky ve vedení motorsportu a plánované iniciativy nyní přitahují pozornost odborné i fanouškovské veřejnosti.
Lewis Hamilton vyjádřil nadšení nad postupem britského nováčka Olivera Bearmana, který debutuje ve Formuli 1 pod záštitou Ferrari.
Lando Norris promluvil o tom, jak se během své klíčové sezony ve Formuli 1 učí zvládat tlak i neustálou pozornost veřejnosti.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.
Sezona 2025 vstupuje do finále a napětí v McLarenu nikdy nebylo vyšší. Oscar Piastri prochází obtížným obdobím a musí se pokusit zvrátit vývoj proti svému týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Lando Norris vede před Oscarem Piastrim o 24 bodů, ale Andrea Stella odmítá řeči o tom, že by měl titul jistý. Podle něj jsou podobné úvahy jen akademické a nic nemění na pokračujícím boji o prvenství.
Šéf týmu Audi ve Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že jeho jezdci si pomalu zvykají na nové podmínky pro sezonu 2026 a začínají je objevovat z nové perspektivy.
Helmut Marko připustil, že tým čelí výzvám, které mohou ovlivnit šance Maxe Verstappena v závěru sezony. Podle něj se některé problémy začaly objevovat po závodě v Imole.
Člen týmu Racing Bulls byl během Velké ceny Brazílie zachycen, jak povzbuzuje fanoušky k bučení na Landa Norrise.