Jak se týmy zlepšily za posledního půl roku? Závodní víkend v Rusku nám díky stejným pneumatikovým podmínkám konečně poskytl příležitost pro bližší rovnání.
Soči bylo první tratí, kde měly týmy stejně měkké kvalifikační pneumatiky - super-měkkou směs (značena červenou barvou). Ty jsme letos viděli i v Austrálii, v Bahrajnu a v Číně, jenže loni tam tou nejměkčí sadou byla měkká směs (značena žlutě). Letošní vozy produkují přibližně o 10 % více přítlaku než loni a výrobci motorů se zlepšili o 30 - 40 koní. Nováčkem šampionátu je Haas, u něhož nám loňská data přirozeně scházejí.
Nejvíce ze všech se zlepšil Manor, který přešel na nejsilnější pohonné jednotky vyráběné Mercedesem, a navíc konečně postavil nové auto. Loni jezdil s monopostem z roku 2014 s rok starým motorem Ferrari, proto takový velký pokrok u britského týmu sotva někoho překvapí.
Druhý největší skok je patrný u McLarenu, jenž se zlepšil o dvě sekundy. To jde na vrub nejen zlepšení šasi, ale hlavně systému pro rekuperaci energie u pohonné jednotky dodávané exkluzívně Hondou. Ta má ale pořád na čem pracovat - stále je nejslabší ze všech 4 výrobců motorů. Stáj z Wokingu, jejíž aerodynamické oddělení vede Peter Prodromou, proto obětovala něco z přítlaku ve prospěch vyšších rychlostí na rovinkách, podobně jako to činí Red Bull.
Třetí příčka patří Red Bullu s 1,88 s rychlejším časem než před 6 měsíci na stejném místě. Rakouská stáj zůstala po peripetiích u motoru Renault, jenž během zimy také "dosáhl většího zlepšení, než jsme čekali," jak v připustil Daniel Ricciardo. Nyní jednají o dalším prodloužení kontraktu, Helmut Marko chce ale před podpisem počkat na to, jak dopadnou další novinky, jež připravují ve Viry. S pokroky svého francouzského partnera je jinak odborný poradce majitele Dietricha Mateschitze spokojený.
Překvapením je velké zlepšení dvou nejrychlejších týmů - Mercedesu a Ferrari. Soupeři se těšili, že Stříbrné šípy brzy narazí na limity výkonnosti, ty se však vesele zlepšili o 1,776 sekundy. I když o zlepšení stáje z Maranella hovoří i lídr šampionátu, tak na moc těsný souboj v závodě ještě nedošlo. A naposledy v Rusku byl rozdíl mezi nimi ještě větší než v předchozích třech podnicích. Loni zde na Mercedes ztrácela 0,852 s, letos 0,786 s (tj. jen o 0,066 s méně). Scuderia však kvůli spolehlivosti ze své pohonné jednotky neždíme tolik, kolik by mohla.
Šestá příčka patří Force Indii, která v Rusku neměla žádné zvláštní novinky - ty si chystá až na příští závod ve Španělsku, podobně jako ostatní soupeři (velký balík aerodynamických vylepšení ohlásil i McLaren).
O 1,4 sekundy zrychlilo i Toro Rosso, které přešlo z pohonných jednotek Renault na loňskou specifikaci Ferrari. Ta je sice stále o něco napřed, ale očekává se, že během sezóny začne ztrácet s tím, jak francouzský výrobce začne nasazovat další vylepšení (pro Kanadu avizuje zisk až 35 koní). Za zlepšením Force Indie stáj z Faenzy zaostává o 0,033 s, což zkresluje povaha okruhu v Soči, která klade větší důraz na výkon motoru.
Williams zůstal u Mercedesu, v oblasti aerodynamiky ale nedosáhl tak velkého pokroku, jako většina soupeřů, což dokládá zrychlení jen o 1,376 s. Je to ale stále o sekundu více než Sauber, který se finančně trápí a jeho aerodynamický vývoj zamrzá.
Mírné zhoršení je patrné pouze u Renaultu, jenž po skončení sezóny 2015 odkoupil Lotus. To je možné vysvětlit vyššími minimálními tlaky, které Pirelli letos v Rusku předepsalo a které ji dělaly problémy, a letos horším motorem - loni šlo o Mercedes, letos mají vlastní. S tím jinak dosáhli znatelného pokroku a šasi by také nemělo být horší než loni, byť ho na poslední chvíli museli přizpůsobovat po změně pohonu, což se neobešlo bez kompromisů.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.