Jak se týmy zlepšily za posledního půl roku? Závodní víkend v Rusku nám díky stejným pneumatikovým podmínkám konečně poskytl příležitost pro bližší rovnání.
Soči bylo první tratí, kde měly týmy stejně měkké kvalifikační pneumatiky - super-měkkou směs (značena červenou barvou). Ty jsme letos viděli i v Austrálii, v Bahrajnu a v Číně, jenže loni tam tou nejměkčí sadou byla měkká směs (značena žlutě). Letošní vozy produkují přibližně o 10 % více přítlaku než loni a výrobci motorů se zlepšili o 30 - 40 koní. Nováčkem šampionátu je Haas, u něhož nám loňská data přirozeně scházejí.
Nejvíce ze všech se zlepšil Manor, který přešel na nejsilnější pohonné jednotky vyráběné Mercedesem, a navíc konečně postavil nové auto. Loni jezdil s monopostem z roku 2014 s rok starým motorem Ferrari, proto takový velký pokrok u britského týmu sotva někoho překvapí.
Druhý největší skok je patrný u McLarenu, jenž se zlepšil o dvě sekundy. To jde na vrub nejen zlepšení šasi, ale hlavně systému pro rekuperaci energie u pohonné jednotky dodávané exkluzívně Hondou. Ta má ale pořád na čem pracovat - stále je nejslabší ze všech 4 výrobců motorů. Stáj z Wokingu, jejíž aerodynamické oddělení vede Peter Prodromou, proto obětovala něco z přítlaku ve prospěch vyšších rychlostí na rovinkách, podobně jako to činí Red Bull.
Třetí příčka patří Red Bullu s 1,88 s rychlejším časem než před 6 měsíci na stejném místě. Rakouská stáj zůstala po peripetiích u motoru Renault, jenž během zimy také "dosáhl většího zlepšení, než jsme čekali," jak v připustil Daniel Ricciardo. Nyní jednají o dalším prodloužení kontraktu, Helmut Marko chce ale před podpisem počkat na to, jak dopadnou další novinky, jež připravují ve Viry. S pokroky svého francouzského partnera je jinak odborný poradce majitele Dietricha Mateschitze spokojený.
Překvapením je velké zlepšení dvou nejrychlejších týmů - Mercedesu a Ferrari. Soupeři se těšili, že Stříbrné šípy brzy narazí na limity výkonnosti, ty se však vesele zlepšili o 1,776 sekundy. I když o zlepšení stáje z Maranella hovoří i lídr šampionátu, tak na moc těsný souboj v závodě ještě nedošlo. A naposledy v Rusku byl rozdíl mezi nimi ještě větší než v předchozích třech podnicích. Loni zde na Mercedes ztrácela 0,852 s, letos 0,786 s (tj. jen o 0,066 s méně). Scuderia však kvůli spolehlivosti ze své pohonné jednotky neždíme tolik, kolik by mohla.
Šestá příčka patří Force Indii, která v Rusku neměla žádné zvláštní novinky - ty si chystá až na příští závod ve Španělsku, podobně jako ostatní soupeři (velký balík aerodynamických vylepšení ohlásil i McLaren).
O 1,4 sekundy zrychlilo i Toro Rosso, které přešlo z pohonných jednotek Renault na loňskou specifikaci Ferrari. Ta je sice stále o něco napřed, ale očekává se, že během sezóny začne ztrácet s tím, jak francouzský výrobce začne nasazovat další vylepšení (pro Kanadu avizuje zisk až 35 koní). Za zlepšením Force Indie stáj z Faenzy zaostává o 0,033 s, což zkresluje povaha okruhu v Soči, která klade větší důraz na výkon motoru.
Williams zůstal u Mercedesu, v oblasti aerodynamiky ale nedosáhl tak velkého pokroku, jako většina soupeřů, což dokládá zrychlení jen o 1,376 s. Je to ale stále o sekundu více než Sauber, který se finančně trápí a jeho aerodynamický vývoj zamrzá.
Mírné zhoršení je patrné pouze u Renaultu, jenž po skončení sezóny 2015 odkoupil Lotus. To je možné vysvětlit vyššími minimálními tlaky, které Pirelli letos v Rusku předepsalo a které ji dělaly problémy, a letos horším motorem - loni šlo o Mercedes, letos mají vlastní. S tím jinak dosáhli znatelného pokroku a šasi by také nemělo být horší než loni, byť ho na poslední chvíli museli přizpůsobovat po změně pohonu, což se neobešlo bez kompromisů.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.