SOČI - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího o výkonnosti pilotů vypovídá bližší pohled na nejlepší sektory a nejvyšší rychlosti kvalifikace v Rusku? Jaké strategie můžeme očekávat v zítřejší velké ceně?
První sektor obsahuje dlouhou rovinku se zatáčkou č. 1, kterou piloti projíždějí naplno. Na jejím konci se nachází místo nejprudšího brzdění a dlouhá třetí levotočivá zatáčka, kde na piloty po 5 sekund působí přetížení 3,2 G.
Po dalším zpomalení do čtvrté zatáčky začíná těsně před pátou zatáčkou druhý sektor. Ten končí zajímavou pasáží, kde havaroval Sainz: piloti musí do pomalé třinácté zatáčky brzdit v levotočivé dvanácté s natočenými koly.
Nejkratší a nejpomalejší třetí sektor obsahuje pravoúhlé pomalé zatáčky bez možnosti předjíždění. Důležitý je správný nájezd na cílovou rovinku, v zatáčce č. 18 proto piloti často bojují s přetáčivostí, když se snaží začít co nejdříve přidávat.
Více technických informací o okruhu v Soči najdete zde.
Rosberg to měl dnes díky poruše MGU-H svého týmového kolegy opět snadnější. V Q3 se sice jako jediný nezlepšil a nedal dohromady čisté kolo, přesto byl ale ve všech sektorech nejrychlejší (i když v tom prvním o pouhou tisícinu vteřiny) a získal 24. pole position své kariéry, čímž se vyrovnal Nikimu Laudovi a Nelsonovi Piquetovi, sr. Nico byl skvělý zejména v posledním technickém sektoru s pomalými zatáčkami, a jasně překonal dosavadní rekord z minulého roku (1:37,133 min, tj. o 1,696 s rychleji).
V Q3 se podařilo poskládat nejlepší sektory do jednoho kola pouze Massovi, tentýž kousek se pak už povedl (v Q2) pouze Hamiltonovi, který byl po kvalifikaci velmi zklamaný, s technikou žel nic nezmůže. Mercedes nyní bude muset prošetřit, zda šlo o stejnou chybu jako v Číně, nebo jsou příčiny různé, což by bylo ještě horší.
Ferrari dnes na Mercedes zdaleka nemělo, ztrátu nepomohl snížit ani nový motor, do kterého investovali v Maranellu 3 žetony. Stříbrné šípy také nespí a pomocí 2 žetonů vylepšili palivový systém. Vettel na Rosberga ztrácel kolem 8 desetin, Räikkönen ještě více. Oba budou spoléhat na vydařený start, Sebastian se díky penalizaci a propadu na sedmé místo dostane na čistou stranu roštu.
Pohled na prvních osm míst dle rychlostí na speed trapu nás nenechá na pochybách, kdo má v Soči, která je velmi citlivá na počet koní, nejvýkonnější motor - všechny pozice obsadily vozy poháněné Mercedesy, přičemž nejvyšší rychlost na konci cílové rovinky zaznamenal Harjanto - 333 km/h. Tomu ale schází přítlak v zatáčkách, proto mu patří až předposlední místo.
O něco vyšší rychlosti než na speed trapu dosahují piloti na konci druhého sektoru v další DRS zóně. Vettel zde více ždímal dodatečný výkon ze systému pro rekuperaci energie (ERS) a dosáhl 339 km/h. Ferrari v oblasti výkonu na Mercedes stále ztrácí.
Button dnes zvolil o něco méně přítlaku než Alonso a Renaulty, což mu pomohlo na rovinkách a tento kompromis se mu vyplatil i z pohledu času na kolo. Honda - byť se oproti loňsku zlepšila o více než 8 km/h - na francouzského výrobce stále ztrácí.
Na postup do Q3 to dnes žel opět nebylo - byť Jensonovi scházelo jen 95 tisícin sekundy. Oba se s Fernandem trápili s nedotáčivostí během svých posledních ostrých kol - zřejmě vlivem klesajících teplot asfaltu, s čímž se trápily také některé další týmy. McLaren přivezl několik novinek včetně nového předního křídla a bočnicových panelů a od Činy se opět zlepšil, stále mu ale chybí pár desetinek. Zítra spoléhá na jízdu v závěsu s aktivovaným DRS, jinak bude muset tvrdě šetřit palivo.
Pneumatiky a strategieOčekává se, že zítra budou týmy preferovat jednozastávkovou strategii, protože hladký asfalt poskytuje nízkou přilnavost, díky které jsou opotřebení a degradace na velmi nízkých úrovních, což umožňuje protáhnout stinty. Z tohoto důvodu jsme v kvalifikaci, jak piloti zahřívali pneumatiky 2 kola. Je nepravděpodobné, že by někdo sáhl po středně-tvrdé směsi. Super-měkká je o téměř sekundu rychlejší než měkká směs.
Z pohledu celkového času závodu není moc velký rozdíl v tom, jestli budou piloti začínat na super-měkkých či měkkých gumách. V případě startu na super-měkkých se jako ideální jeví přezutí v 18. kole, pokud na startu obují měkké, pak v 35. kole.
Některé týmy možná vsadí na dvozastávkovou strategii, která je sice o něco rychlejší, jenže tím riskují jízdu v provozu. U této varianty vychází nejlépe start na super-měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 12. a v 32. kole.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.