SOČI - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího o výkonnosti pilotů vypovídá bližší pohled na nejlepší sektory a nejvyšší rychlosti kvalifikace v Rusku? Jaké strategie můžeme očekávat v zítřejší velké ceně?
První sektor obsahuje dlouhou rovinku se zatáčkou č. 1, kterou piloti projíždějí naplno. Na jejím konci se nachází místo nejprudšího brzdění a dlouhá třetí levotočivá zatáčka, kde na piloty po 5 sekund působí přetížení 3,2 G.
Po dalším zpomalení do čtvrté zatáčky začíná těsně před pátou zatáčkou druhý sektor. Ten končí zajímavou pasáží, kde havaroval Sainz: piloti musí do pomalé třinácté zatáčky brzdit v levotočivé dvanácté s natočenými koly.
Nejkratší a nejpomalejší třetí sektor obsahuje pravoúhlé pomalé zatáčky bez možnosti předjíždění. Důležitý je správný nájezd na cílovou rovinku, v zatáčce č. 18 proto piloti často bojují s přetáčivostí, když se snaží začít co nejdříve přidávat.
Více technických informací o okruhu v Soči najdete zde.
Rosberg to měl dnes díky poruše MGU-H svého týmového kolegy opět snadnější. V Q3 se sice jako jediný nezlepšil a nedal dohromady čisté kolo, přesto byl ale ve všech sektorech nejrychlejší (i když v tom prvním o pouhou tisícinu vteřiny) a získal 24. pole position své kariéry, čímž se vyrovnal Nikimu Laudovi a Nelsonovi Piquetovi, sr. Nico byl skvělý zejména v posledním technickém sektoru s pomalými zatáčkami, a jasně překonal dosavadní rekord z minulého roku (1:37,133 min, tj. o 1,696 s rychleji).
V Q3 se podařilo poskládat nejlepší sektory do jednoho kola pouze Massovi, tentýž kousek se pak už povedl (v Q2) pouze Hamiltonovi, který byl po kvalifikaci velmi zklamaný, s technikou žel nic nezmůže. Mercedes nyní bude muset prošetřit, zda šlo o stejnou chybu jako v Číně, nebo jsou příčiny různé, což by bylo ještě horší.
Ferrari dnes na Mercedes zdaleka nemělo, ztrátu nepomohl snížit ani nový motor, do kterého investovali v Maranellu 3 žetony. Stříbrné šípy také nespí a pomocí 2 žetonů vylepšili palivový systém. Vettel na Rosberga ztrácel kolem 8 desetin, Räikkönen ještě více. Oba budou spoléhat na vydařený start, Sebastian se díky penalizaci a propadu na sedmé místo dostane na čistou stranu roštu.
Pohled na prvních osm míst dle rychlostí na speed trapu nás nenechá na pochybách, kdo má v Soči, která je velmi citlivá na počet koní, nejvýkonnější motor - všechny pozice obsadily vozy poháněné Mercedesy, přičemž nejvyšší rychlost na konci cílové rovinky zaznamenal Harjanto - 333 km/h. Tomu ale schází přítlak v zatáčkách, proto mu patří až předposlední místo.
O něco vyšší rychlosti než na speed trapu dosahují piloti na konci druhého sektoru v další DRS zóně. Vettel zde více ždímal dodatečný výkon ze systému pro rekuperaci energie (ERS) a dosáhl 339 km/h. Ferrari v oblasti výkonu na Mercedes stále ztrácí.
Button dnes zvolil o něco méně přítlaku než Alonso a Renaulty, což mu pomohlo na rovinkách a tento kompromis se mu vyplatil i z pohledu času na kolo. Honda - byť se oproti loňsku zlepšila o více než 8 km/h - na francouzského výrobce stále ztrácí.
Na postup do Q3 to dnes žel opět nebylo - byť Jensonovi scházelo jen 95 tisícin sekundy. Oba se s Fernandem trápili s nedotáčivostí během svých posledních ostrých kol - zřejmě vlivem klesajících teplot asfaltu, s čímž se trápily také některé další týmy. McLaren přivezl několik novinek včetně nového předního křídla a bočnicových panelů a od Činy se opět zlepšil, stále mu ale chybí pár desetinek. Zítra spoléhá na jízdu v závěsu s aktivovaným DRS, jinak bude muset tvrdě šetřit palivo.
Pneumatiky a strategieOčekává se, že zítra budou týmy preferovat jednozastávkovou strategii, protože hladký asfalt poskytuje nízkou přilnavost, díky které jsou opotřebení a degradace na velmi nízkých úrovních, což umožňuje protáhnout stinty. Z tohoto důvodu jsme v kvalifikaci, jak piloti zahřívali pneumatiky 2 kola. Je nepravděpodobné, že by někdo sáhl po středně-tvrdé směsi. Super-měkká je o téměř sekundu rychlejší než měkká směs.
Z pohledu celkového času závodu není moc velký rozdíl v tom, jestli budou piloti začínat na super-měkkých či měkkých gumách. V případě startu na super-měkkých se jako ideální jeví přezutí v 18. kole, pokud na startu obují měkké, pak v 35. kole.
Některé týmy možná vsadí na dvozastávkovou strategii, která je sice o něco rychlejší, jenže tím riskují jízdu v provozu. U této varianty vychází nejlépe start na super-měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 12. a v 32. kole.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.