Z prvního místa do zítřejšího závodu v Rusku odstartuje Nico Rosberg. Piloti Mercedesu bojovali o pole position, ale jen než začala třetí část kvalifikace. Lewis Hamilton potom zůstal v garáži, Mercedes oznámil, že jeho motor postihl podobný problém jako během víkendu v Číně. Z druhého místa se tak raduje Ferrari a Sebastian Vettel. Ten se však zítra posune o pět míst dozadu kvůli výměně převodovky. Za ním dva Finové. Valterri Bottas s Williamsem a druhé Ferrari Kimiho Räikkönena.
Do začátku kvalifikace zbývá hodina a na voze Kimiho Räikkönena se usilovně pracuje. Mechanici znovu připojují stínící kabel vedoucí k ERS. Podle zpráv SkySports Ferrari uvádí, že vše stihnout včas.
Hlavním tématem je dnes bezpečnost v návaznosti na představení nové ochrany kokpitu v podání Red Bullu. Připomínáme si také tragický víkend v Imole 1994. V Soči je teplota 19 °C a trať má 29 °C
1. část kvalifikace:
Zelené vlajky a piloti postupně vyrážejí na trať. Jako první vyráží Nico Rosberg. První měřený čas si však připisuje Felipe Nasr, hodnotu má 1:39.5 min. Ferrari si dává na čas, vozy jsou v garáži, zatímco si většina pilotů na super-měkké sadě zajíždí měřená kola.
Sergio Pérez vyrazil na měkké sadě, Force India zkouší něco jiného. McLaren se řadí na sedmé a deváté místo. Na čele Mercedesy, Rosberg s Hamiltonem se chvíli přetahují o nejrychlejší čas.
Rosbergův má hodnotu 1:36.119 min. Za nimi Bottas, Massa, avšak to platí jen dokud nevyrazí na trať Ferrari. Kvjat a Ricciardo se řadí na šesté a osmé místo. Ostatní se však zlepšují.
Renault otevírá poslední šestici spolu se Saubery a Manory. Jolyon Palmer však po včerejším trápení bude spokojen s tím, že na svého týmového kolegu ztrácí jen jednu desetinu.
Nepostupující: Magnussen, Palmer, Nasr, Wehrlein, Harjanto, Ericsson.
2. část kvalifikace:
Většina pilotů vyráží na trať, všichni na super-měkké sadě. Vyčkává jen Ferrari a Williams. Nejrychlejší čas nejprve zajíždí Sainz, ale brzy se do čela dostávají Mercedesy.
Oba piloti se přetahují, ale Rosberg rychlejší. Němec zajíždí čas 1:35,337! "Hamilton bude tímto časem hodně šokován," předpovídá komentátor SkySports, Martin Brundle.
McLaren tesně, ale přesto to na první desítku nestačilo. Jenson Button dvanáctý s časem 1:37,701 min letos poprvé překonává svého týmového kolegu. Pěkný se dá očekávat mezi Williamsy a Ferrari. Red Bull podle všeho zatím pozadu za těmito týmy. Na poslední chvíli se však Kvjat ještě zlepšuje a odsouvá Toro Rosso na 11. místo. Pérez je o půl sekundy rychlejší než jeho týmový kolega Hülkenberg.
Nepostupující: Sainz, Button, Hülkenberg, Alonso, Grosjean, Gutiérrez.
3. část kvalifikace:
Hamilton se jí nezúčastní! Jeho motor postihl podobný problém jako v Číně! "Nemáme slov," uvádí na twitteru Mercedes.
Nejlepší čas zajíždí šest minut před koncem Sebastian Vettel (zítra se však posune kvůli výměně převodovky o pět míst dozadu proti svému kvalifikačnímu času), ale to platí jen než cílovou čáru přejíždí Rosberg. Jeho čas má hodnotu 1:35,417 min. Na třetím místě Valtteri Bottas s Williamsem před druhým Ferrari, za jehož volantem sedí Kimi Räikkönen.
První jízdy končí s pořadím Rosberg, Vettel, Bottas, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Kvjat, Pérez a Verstappen. Desátým je samozřejmě bez času Hamilton. Zbývají tři minuty.
Zlepšuje se Verstappen a překonává Péreze. Boj o pole position začíná. Bottas svůj čas nedokázal zlepšit svůj čas. Mezi ním a Ferrari je to těsné. Räikkönen však Bottasův čas nepokořil a bude zklamán ztrátou na svého týmového kolegu. Rosberg si svůj čas také nezlepšuje, ani se o to nepokouší, ale nikdo jej již překonat nedokázal. Němec se tak raduje z další poleposition.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.