Z prvního místa do zítřejšího závodu v Rusku odstartuje Nico Rosberg. Piloti Mercedesu bojovali o pole position, ale jen než začala třetí část kvalifikace. Lewis Hamilton potom zůstal v garáži, Mercedes oznámil, že jeho motor postihl podobný problém jako během víkendu v Číně. Z druhého místa se tak raduje Ferrari a Sebastian Vettel. Ten se však zítra posune o pět míst dozadu kvůli výměně převodovky. Za ním dva Finové. Valterri Bottas s Williamsem a druhé Ferrari Kimiho Räikkönena.
Do začátku kvalifikace zbývá hodina a na voze Kimiho Räikkönena se usilovně pracuje. Mechanici znovu připojují stínící kabel vedoucí k ERS. Podle zpráv SkySports Ferrari uvádí, že vše stihnout včas.
Hlavním tématem je dnes bezpečnost v návaznosti na představení nové ochrany kokpitu v podání Red Bullu. Připomínáme si také tragický víkend v Imole 1994. V Soči je teplota 19 °C a trať má 29 °C
1. část kvalifikace:
Zelené vlajky a piloti postupně vyrážejí na trať. Jako první vyráží Nico Rosberg. První měřený čas si však připisuje Felipe Nasr, hodnotu má 1:39.5 min. Ferrari si dává na čas, vozy jsou v garáži, zatímco si většina pilotů na super-měkké sadě zajíždí měřená kola.
Sergio Pérez vyrazil na měkké sadě, Force India zkouší něco jiného. McLaren se řadí na sedmé a deváté místo. Na čele Mercedesy, Rosberg s Hamiltonem se chvíli přetahují o nejrychlejší čas.
Rosbergův má hodnotu 1:36.119 min. Za nimi Bottas, Massa, avšak to platí jen dokud nevyrazí na trať Ferrari. Kvjat a Ricciardo se řadí na šesté a osmé místo. Ostatní se však zlepšují.
Renault otevírá poslední šestici spolu se Saubery a Manory. Jolyon Palmer však po včerejším trápení bude spokojen s tím, že na svého týmového kolegu ztrácí jen jednu desetinu.
Nepostupující: Magnussen, Palmer, Nasr, Wehrlein, Harjanto, Ericsson.
2. část kvalifikace:
Většina pilotů vyráží na trať, všichni na super-měkké sadě. Vyčkává jen Ferrari a Williams. Nejrychlejší čas nejprve zajíždí Sainz, ale brzy se do čela dostávají Mercedesy.
Oba piloti se přetahují, ale Rosberg rychlejší. Němec zajíždí čas 1:35,337! "Hamilton bude tímto časem hodně šokován," předpovídá komentátor SkySports, Martin Brundle.
McLaren tesně, ale přesto to na první desítku nestačilo. Jenson Button dvanáctý s časem 1:37,701 min letos poprvé překonává svého týmového kolegu. Pěkný se dá očekávat mezi Williamsy a Ferrari. Red Bull podle všeho zatím pozadu za těmito týmy. Na poslední chvíli se však Kvjat ještě zlepšuje a odsouvá Toro Rosso na 11. místo. Pérez je o půl sekundy rychlejší než jeho týmový kolega Hülkenberg.
Nepostupující: Sainz, Button, Hülkenberg, Alonso, Grosjean, Gutiérrez.
3. část kvalifikace:
Hamilton se jí nezúčastní! Jeho motor postihl podobný problém jako v Číně! "Nemáme slov," uvádí na twitteru Mercedes.
Nejlepší čas zajíždí šest minut před koncem Sebastian Vettel (zítra se však posune kvůli výměně převodovky o pět míst dozadu proti svému kvalifikačnímu času), ale to platí jen než cílovou čáru přejíždí Rosberg. Jeho čas má hodnotu 1:35,417 min. Na třetím místě Valtteri Bottas s Williamsem před druhým Ferrari, za jehož volantem sedí Kimi Räikkönen.
První jízdy končí s pořadím Rosberg, Vettel, Bottas, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Kvjat, Pérez a Verstappen. Desátým je samozřejmě bez času Hamilton. Zbývají tři minuty.
Zlepšuje se Verstappen a překonává Péreze. Boj o pole position začíná. Bottas svůj čas nedokázal zlepšit svůj čas. Mezi ním a Ferrari je to těsné. Räikkönen však Bottasův čas nepokořil a bude zklamán ztrátou na svého týmového kolegu. Rosberg si svůj čas také nezlepšuje, ani se o to nepokouší, ale nikdo jej již překonat nedokázal. Němec se tak raduje z další poleposition.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.