VC ČÍNY - KVALIFIKACE: Velmi zajímavou kvalifikaci poznamenalo větší množství incidentů včetně červených vlajek, jak probíhala?
I přes silný déšť ve 3. tréninku a předpovědím jsme třetí trénink začínali na poměrně suché trati. Ta však měla jen 24°C, zatímco vzduch měl 22°C. Foukal celkem silný vítr rychlostí 3,3 m/s. Okolo okruhu se však naháněly mraky, šance na déšť nebyla vůbec vyloučena, spíše se předpokládal během kvalifikace.
Na konci boxové uličky se netvořila zácpa jako při minulém formátu, nyní jsme se totiž vrátili k tomu minuloročnímu. Někteří piloti se vydali na traŤ na přechodných pneumatikách, Hamilton ale do sluchátek hlásí, že je trať do konce zadní rovinky celkem suchá, na cílové rovince je trošku mokro. Pokračuje ale do rychlého kola.
Manory se vydaly na superměkkých pneumatikách. To se zanedlouho vymstilo Pascalu Wehrleinovi. Ten pouze přejel s otevřeným DRS jeden z mokrých pruhů, kde se zároveň nacházel menší hrbol, a narazil do bariér po straně cílové rovinky. Nebyl to velký náraz, ale i tak byly vyvěšeny červené vlajky.
Při zbývajícím času 14:38 neměli jezdci na svém kontě ještě žádný měřený čas. Přerušení se protáhlo, protože se organizátoři rozhodli pokusit vysušit. Mercedes během dlouhých červených vlajek prošetřuje nespecifikovaný problém na motoru Lewise Hamiltona.
V 9:25 našeho času byly vyvěšeny zelené vlajky, organizátoři trošku vysušili problematické místo s hrbolem na trati, jinak trať zůstala na několika místech mokrá. Piloti se ale na trať vydali na supersoftech. Nejdříve se na čele usadily mclareny, za nimi haasy, které promíchaly renaulty.
Šest minut před koncem jde do čela Rosberg, střídá ho Räikkönen, na druhé místo jde Bottas, red bully se řadí za Rosberga. A Vettel jde do čela. Hamilton mezitím měl stále problémy se svou pohonnou jednotkou. Tři minuty před koncem zajel do boxů, ale nakonec se mu nepodařilo vyjet, bude startovat poslední!
Na konci první části tedy jistě měli vypadnout Wehrlein a Hamilton, v ohrožení byly i manory, renaulty a saubery. Magnussen vytlačuje mimo postup Gutierreze. A oba saubery se na poslední chvíli zachránily na úkor renaultů.
Z první části vypadli: Magnussen, Gutierrez, Palmer, Harjanto, Wehrlein a Hamilton.
Q2
V druhé části jde na čelo Rosberg už po páru minutách, a to na měkkých pneumatikách. Pokud na těchto pneumatikách posoupí do 3. části, bude na nich startovat v závodě. Za něj se řadí force indie a mclareny. Verstappen se následně probíjí na 3. místo a před něj jde Sainz.
Na druhé a třetí místo se řadí red bully na superměkkých, zatímco na této směsi vyjíždí i jezdci Ferrari. Rosberg je tedy jediný, kdo má dostatek sebevědomí, aby se pokusil projít do Q3 na měkkých pneumatikách.
Räikkönen jde na měkčí směsi pneumatik na první místo, hned za něj se řadí jeho týmový kolega. Oba jsou jen o desetinky před Rosbergem, který jel na pomalejších pneumatikách. Vypadalo to na klidný konec kvalifikace, ale když zbývaly dvě minuty do konce, většina jezdců se vydala znova na trať.
A nakonec tomu tak nebude, červené vlajky zavály ve druhém sektoru, když se Hülkenbergovi uvolnila levá přední pneumatika. Za minutu a 17 vteřin už nikdo nestihne zajet do rychlého kola. Závěr tedy neposklytl drama. To se nelíbilo hlavně mclarenům, Alonso si postěžoval do rádia.
Z Q2 vypadávají: Massa, Alonso, Button, Grosjean, Ericsson a Nasr.
Q3
Třetí část začala poklidně, mezi prvními na trati byl i Rosberg, na konci zadní rovinky trošku probrzdil a zaznamenal čas 1:36,111. Pérez měl mezitím málem podobnou nehodu jako Wehrlein, ale zachránil to.
Ricciardo jde na druhé místo, na cílovou rovinku míři Räikkönen a jde na čelo! Vettel mezitím stojí v boxech a Kvjat najel na umělou trávu nasáklou vodou, ale naštěstí pro něj nedostal smyk. Trať na chvíli osiřela, ale asi tři minuty před koncem ticho prolomil Bottas a za ním na trať vyjeli i další.
Rosberg v prvním sektoru na Icemana ztratil desetinku sekundy. Bottas mezitím rychlý v prostředním sektoru. Tam už získal desetinu a půl i Rosberg. Bottas průběžně 3. Rosberg jde na první místo!
Ricciardo jde na místo druhé. Vettel mezitím chybuje a ztratil pár desetin, jde na průběžné 4. místo. Räikkönen nakonec zůstává na třetím místě. Vyhrává tedy Rosberg s půlvteřinovým náskokem.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.