VC ČÍNY - KVALIFIKACE: Velmi zajímavou kvalifikaci poznamenalo větší množství incidentů včetně červených vlajek, jak probíhala?
I přes silný déšť ve 3. tréninku a předpovědím jsme třetí trénink začínali na poměrně suché trati. Ta však měla jen 24°C, zatímco vzduch měl 22°C. Foukal celkem silný vítr rychlostí 3,3 m/s. Okolo okruhu se však naháněly mraky, šance na déšť nebyla vůbec vyloučena, spíše se předpokládal během kvalifikace.
Na konci boxové uličky se netvořila zácpa jako při minulém formátu, nyní jsme se totiž vrátili k tomu minuloročnímu. Někteří piloti se vydali na traŤ na přechodných pneumatikách, Hamilton ale do sluchátek hlásí, že je trať do konce zadní rovinky celkem suchá, na cílové rovince je trošku mokro. Pokračuje ale do rychlého kola.
Manory se vydaly na superměkkých pneumatikách. To se zanedlouho vymstilo Pascalu Wehrleinovi. Ten pouze přejel s otevřeným DRS jeden z mokrých pruhů, kde se zároveň nacházel menší hrbol, a narazil do bariér po straně cílové rovinky. Nebyl to velký náraz, ale i tak byly vyvěšeny červené vlajky.
Při zbývajícím času 14:38 neměli jezdci na svém kontě ještě žádný měřený čas. Přerušení se protáhlo, protože se organizátoři rozhodli pokusit vysušit. Mercedes během dlouhých červených vlajek prošetřuje nespecifikovaný problém na motoru Lewise Hamiltona.
V 9:25 našeho času byly vyvěšeny zelené vlajky, organizátoři trošku vysušili problematické místo s hrbolem na trati, jinak trať zůstala na několika místech mokrá. Piloti se ale na trať vydali na supersoftech. Nejdříve se na čele usadily mclareny, za nimi haasy, které promíchaly renaulty.
Šest minut před koncem jde do čela Rosberg, střídá ho Räikkönen, na druhé místo jde Bottas, red bully se řadí za Rosberga. A Vettel jde do čela. Hamilton mezitím měl stále problémy se svou pohonnou jednotkou. Tři minuty před koncem zajel do boxů, ale nakonec se mu nepodařilo vyjet, bude startovat poslední!
Na konci první části tedy jistě měli vypadnout Wehrlein a Hamilton, v ohrožení byly i manory, renaulty a saubery. Magnussen vytlačuje mimo postup Gutierreze. A oba saubery se na poslední chvíli zachránily na úkor renaultů.
Z první části vypadli: Magnussen, Gutierrez, Palmer, Harjanto, Wehrlein a Hamilton.
Q2
V druhé části jde na čelo Rosberg už po páru minutách, a to na měkkých pneumatikách. Pokud na těchto pneumatikách posoupí do 3. části, bude na nich startovat v závodě. Za něj se řadí force indie a mclareny. Verstappen se následně probíjí na 3. místo a před něj jde Sainz.
Na druhé a třetí místo se řadí red bully na superměkkých, zatímco na této směsi vyjíždí i jezdci Ferrari. Rosberg je tedy jediný, kdo má dostatek sebevědomí, aby se pokusil projít do Q3 na měkkých pneumatikách.
Räikkönen jde na měkčí směsi pneumatik na první místo, hned za něj se řadí jeho týmový kolega. Oba jsou jen o desetinky před Rosbergem, který jel na pomalejších pneumatikách. Vypadalo to na klidný konec kvalifikace, ale když zbývaly dvě minuty do konce, většina jezdců se vydala znova na trať.
A nakonec tomu tak nebude, červené vlajky zavály ve druhém sektoru, když se Hülkenbergovi uvolnila levá přední pneumatika. Za minutu a 17 vteřin už nikdo nestihne zajet do rychlého kola. Závěr tedy neposklytl drama. To se nelíbilo hlavně mclarenům, Alonso si postěžoval do rádia.
Z Q2 vypadávají: Massa, Alonso, Button, Grosjean, Ericsson a Nasr.
Q3
Třetí část začala poklidně, mezi prvními na trati byl i Rosberg, na konci zadní rovinky trošku probrzdil a zaznamenal čas 1:36,111. Pérez měl mezitím málem podobnou nehodu jako Wehrlein, ale zachránil to.
Ricciardo jde na druhé místo, na cílovou rovinku míři Räikkönen a jde na čelo! Vettel mezitím stojí v boxech a Kvjat najel na umělou trávu nasáklou vodou, ale naštěstí pro něj nedostal smyk. Trať na chvíli osiřela, ale asi tři minuty před koncem ticho prolomil Bottas a za ním na trať vyjeli i další.
Rosberg v prvním sektoru na Icemana ztratil desetinku sekundy. Bottas mezitím rychlý v prostředním sektoru. Tam už získal desetinu a půl i Rosberg. Bottas průběžně 3. Rosberg jde na první místo!
Ricciardo jde na místo druhé. Vettel mezitím chybuje a ztratil pár desetin, jde na průběžné 4. místo. Räikkönen nakonec zůstává na třetím místě. Vyhrává tedy Rosberg s půlvteřinovým náskokem.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.