Podle Jose Verstappena bude jeho syn příští rok závodit za některý ze špičkových týmů - Ferrari, Mercedes nebo Red Bull. Je ale na to osmnáctiletý Max už připravený? Co si o tom myslí šéf Toro Rosso, Franz Tost?
"Ještě nevím. Ještě jednou zkrátka zopakuji, že pilot normálně potřebuje tři roky na to, aby pochopil Formuli 1. To, jestli jsou připraveni na přestup do jiného týmu, mají ve svých rukou," hodnotí pro motorsport.com šéf Toro Rosso, za které Max Verstappen závodí druhou sezónu.
S jízdou podle něj mladíci dnes nemají problém, spíše jde o to, jak zvládají práci mimo závodní okruh: "V F1 někdy piloti podceňují to, že nejde jen o ježdění. Řekl bych, že jízda je pro tuto mladou generací ta nejsnadnější část.
O něco těžší je kvalifikace. Abyste ji totiž zvládli optimálně, musíte přesně vědět, pod jakým úhlem přejíždět obrubníky, jak velkou část z nich využít, kde je ta nejlepší přilnavost, co dělá slunce atd. Můžete to jezdci říct stokrát, ale tohle musí zažít," vysvětluje Tost.
"A pak také závody. Musíte získat zkušenosti s tím, jak využívat pneumatiky. Tohle není jednoduché. Je to opravdu těžké. Vyžaduje to spoustu disciplíny. Jezdci můžete stokrát říct: 'V zatáčce 7 si musíš dávat pozor na svou pravou přední pneumatiku' či něco podobného. Fajn. Pak ale vyjede, zavře přilbu a závodí, protože chce dostihnout vůz před sebou, a pak to přežene. A to vyžaduje čas. To je ježdění," pokračuje 60letý Rakušan.
Velký tým kolem a marketingové povinnostiDůležité pro úspěch je také naučit se to, jak z celého týmu dostávat maximum: "To, co je v F1 mnohem složitější, je všechno kolem. Máte pět, šest, sedm inženýrů, kteří pro vás pracují. Máte datového inženýra. Inženýra šasi, motoru, pohonné jednotky, pneumatik. Abyste z toho dostali maximum, musíte mít informace ze všech stran. Jak je dostat, abyste je mohli optimalizovat pro své využití? Protože ne každý pilot je stejný. Tohle vyžaduje čas.
Pak máte marketing, tisk. Všechno to dohromady. Proto vždy říkám: 'Je velmi, velmi důležité, aby piloti byli v neděli ve dvě hodiny odpoledne ve své hlavě stále čerství.' Aby nebyli unavení. Rozhodně se o tohle musíme starat.
Proto vždy tvrdím: marketingové akce by měly být v pondělí, v úterý a ve středu. Velké tiskové konference by pak také měly být v pondělí, v úterý, ve středu, ve čtvrtek o něco méně, v pátek ještě méně a v sobotu a v neděli by měli znovu získat energii, aby byli připraveni na závod. Protože jinak, když v neděli zhasnou světla, tak jsou unaveni. Tohle je to, proč F1 není jednoduchá. Jízda samotná není největší problém."
Zvládání pocitů ve vozePoté si Tost všímá Verstappenových komentářů a chyby v Austrálii: "Emoce nejsou ničím negativním, zkrátka ukazují, jak vážně to bere. Ve voze je někdy musíte udržovat pod kontrolou, jinak ztrácíte koncentraci. Obzvlášť v F1 potřebujete vysokou úroveň soustředění, zkrátka se musíte citově udržet pod kontrolou.
Víte, když jste naštvaní a mluvíte do rádia, tak se samozřejmě soustředíte na něco jiného, je pouze na jízdu. Ale opět, tohle je součást procesu učení. Proč vždy říkám, že pilot potřebuje tři roky na to, aby F1 pochopil? U všech pilotů, s nimiž jsem pracoval, to bylo v jednom období stejné.
Rozruší se, pak přijdou s nějakým pocitem, tohle je OK. Ale v autě by k tomu nemělo docházet, spíše až potom. Je to však normální, není na tom absolutně nic špatného. Pro mě je to součástí výuky. Nemůžete očekávat, že všechno půjde hladce, obzvlášť v F1 s vysokým stresem a soutěživostí. Není to možné - alespoň podle mě.
Když sedíte ve fantasticky dobrém autě, není problém. Když ale máte auto náročnější na ovládání, nastavení, pak samozřejmě čím více zkušeností má, tím snadněji se kompenzují rozdíly. Proto je příliš brzy o tom hovořit a přemýšlet," komentuje Tost připravenost Maxe na přestup do špičkového týmu.
Rozhodnout se nakonec bude muset ale sám Verstappen: "Vždy tvrdím: vstoupit do F1 je jedná část, pak to má ale pilot ve svých rukou. A on se rozhoduje o své budoucnosti. Práce týmu je poskytnout mu ty nejlepší možné ingredience, aby mohl odvádět tu nejlepší práci. A pak se rozhodne.
Vždy je to na jezdci. Příští rok s námi bude mít za sebou už dvě sezóny. Doufám alespoň v to, že se toho hodně naučí, a zbytek pak uvidíme," dodává šéf Toro Rosso, po dvou závodech s 11 body zatím šestého nejlepšího týmu šampionátu. Max se zatím postaral o 9 z nich a mezi piloty mu patří osmá příčka.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.