Podle Jose Verstappena bude jeho syn příští rok závodit za některý ze špičkových týmů - Ferrari, Mercedes nebo Red Bull. Je ale na to osmnáctiletý Max už připravený? Co si o tom myslí šéf Toro Rosso, Franz Tost?
"Ještě nevím. Ještě jednou zkrátka zopakuji, že pilot normálně potřebuje tři roky na to, aby pochopil Formuli 1. To, jestli jsou připraveni na přestup do jiného týmu, mají ve svých rukou," hodnotí pro motorsport.com šéf Toro Rosso, za které Max Verstappen závodí druhou sezónu.
S jízdou podle něj mladíci dnes nemají problém, spíše jde o to, jak zvládají práci mimo závodní okruh: "V F1 někdy piloti podceňují to, že nejde jen o ježdění. Řekl bych, že jízda je pro tuto mladou generací ta nejsnadnější část.
O něco těžší je kvalifikace. Abyste ji totiž zvládli optimálně, musíte přesně vědět, pod jakým úhlem přejíždět obrubníky, jak velkou část z nich využít, kde je ta nejlepší přilnavost, co dělá slunce atd. Můžete to jezdci říct stokrát, ale tohle musí zažít," vysvětluje Tost.
"A pak také závody. Musíte získat zkušenosti s tím, jak využívat pneumatiky. Tohle není jednoduché. Je to opravdu těžké. Vyžaduje to spoustu disciplíny. Jezdci můžete stokrát říct: 'V zatáčce 7 si musíš dávat pozor na svou pravou přední pneumatiku' či něco podobného. Fajn. Pak ale vyjede, zavře přilbu a závodí, protože chce dostihnout vůz před sebou, a pak to přežene. A to vyžaduje čas. To je ježdění," pokračuje 60letý Rakušan.
Velký tým kolem a marketingové povinnostiDůležité pro úspěch je také naučit se to, jak z celého týmu dostávat maximum: "To, co je v F1 mnohem složitější, je všechno kolem. Máte pět, šest, sedm inženýrů, kteří pro vás pracují. Máte datového inženýra. Inženýra šasi, motoru, pohonné jednotky, pneumatik. Abyste z toho dostali maximum, musíte mít informace ze všech stran. Jak je dostat, abyste je mohli optimalizovat pro své využití? Protože ne každý pilot je stejný. Tohle vyžaduje čas.
Pak máte marketing, tisk. Všechno to dohromady. Proto vždy říkám: 'Je velmi, velmi důležité, aby piloti byli v neděli ve dvě hodiny odpoledne ve své hlavě stále čerství.' Aby nebyli unavení. Rozhodně se o tohle musíme starat.
Proto vždy tvrdím: marketingové akce by měly být v pondělí, v úterý a ve středu. Velké tiskové konference by pak také měly být v pondělí, v úterý, ve středu, ve čtvrtek o něco méně, v pátek ještě méně a v sobotu a v neděli by měli znovu získat energii, aby byli připraveni na závod. Protože jinak, když v neděli zhasnou světla, tak jsou unaveni. Tohle je to, proč F1 není jednoduchá. Jízda samotná není největší problém."
Zvládání pocitů ve vozePoté si Tost všímá Verstappenových komentářů a chyby v Austrálii: "Emoce nejsou ničím negativním, zkrátka ukazují, jak vážně to bere. Ve voze je někdy musíte udržovat pod kontrolou, jinak ztrácíte koncentraci. Obzvlášť v F1 potřebujete vysokou úroveň soustředění, zkrátka se musíte citově udržet pod kontrolou.
Víte, když jste naštvaní a mluvíte do rádia, tak se samozřejmě soustředíte na něco jiného, je pouze na jízdu. Ale opět, tohle je součást procesu učení. Proč vždy říkám, že pilot potřebuje tři roky na to, aby F1 pochopil? U všech pilotů, s nimiž jsem pracoval, to bylo v jednom období stejné.
Rozruší se, pak přijdou s nějakým pocitem, tohle je OK. Ale v autě by k tomu nemělo docházet, spíše až potom. Je to však normální, není na tom absolutně nic špatného. Pro mě je to součástí výuky. Nemůžete očekávat, že všechno půjde hladce, obzvlášť v F1 s vysokým stresem a soutěživostí. Není to možné - alespoň podle mě.
Když sedíte ve fantasticky dobrém autě, není problém. Když ale máte auto náročnější na ovládání, nastavení, pak samozřejmě čím více zkušeností má, tím snadněji se kompenzují rozdíly. Proto je příliš brzy o tom hovořit a přemýšlet," komentuje Tost připravenost Maxe na přestup do špičkového týmu.
Rozhodnout se nakonec bude muset ale sám Verstappen: "Vždy tvrdím: vstoupit do F1 je jedná část, pak to má ale pilot ve svých rukou. A on se rozhoduje o své budoucnosti. Práce týmu je poskytnout mu ty nejlepší možné ingredience, aby mohl odvádět tu nejlepší práci. A pak se rozhodne.
Vždy je to na jezdci. Příští rok s námi bude mít za sebou už dvě sezóny. Doufám alespoň v to, že se toho hodně naučí, a zbytek pak uvidíme," dodává šéf Toro Rosso, po dvou závodech s 11 body zatím šestého nejlepšího týmu šampionátu. Max se zatím postaral o 9 z nich a mezi piloty mu patří osmá příčka.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.