Spolupráce francouzské automobilky s filmou Ilmor za účelem posílení nepříliš výkonné pohonné jednotky začala loni. Přestože Renault využil přes zimu jen sedm z 32 možných vývojových žetonů, jeho výkonnost významně vzrostla.
Potvrdil to technický ředitel Bob Bell, který mimo jiné vyzdvihl spolupráci s Ilmorem, přinášející nové nápady a větší objem testovacích vybavení. Předpokládá, že během několika let se Renault dostane na úroveň Mercedesu a Ferrari.
"Existuje alternativa víceletého programu spojeného s Ilmorem, což pro nás představuje důležitý vývojový pramen. Jsou velmi zkušenou organizací, přinášejí nový, neotřelý a často odlišný náhled na dané problémy. Pro stávající skupinu inženýrů u Renaultu to může být podnětné a velmi stimulující," uvedl pro agenturu ESPN Bell.
"Z reálného hlediska to je 20 % kapacity navíc, nebo alespoň přibližně. Poskytuje nám to dostatečné výhody, činnost u Ilmoru se daří sladit s pracemi v Paříži, takže vše probíhá pod jedním vedením. Obě skupiny si dobře rozumí, takže tomu odpovídají i dobré výsledky," pokračuje Bell.
Na otázku zhodnocení podílu Ilmoru pro budoucnost technický ředitel vysvětlil: "Jako u většiny podobných zakázek vždy existují body, kterým se nelze vyhnout. Myslím, že pro obě strany je v tomto vztahu důležité, jak si pracovně vyjdou vstříc. Je potřeba zohlednit nároky Ilmoru stejně jako Renaultu. Stávající kooperaci budeme po roce posuzovat, ale myslím, že náš záměr je spolupracovat po dobu delšího časového horizontu."
Bell zároveň dodal, že impulsem pro nový směr vývoje motoru Renaultu byly události v posledních dvou letech. "Když se ohlédnete na roky 2014 a 2015, existují dvě otázky, které je třeba řešit. Jednou z nich je fakt, že motory z čistě technického hlediska nebyly tak dobré jako u nejlepších soupeřů, takže je třeba provést analýzu, najít slabiny a ty pak opravit. Ale ještě podstatnější asi bude nutnost zabývat se organizací a položit si otázku "Proč to došlo tak daleko?". Je třeba pochopit nedostatky v činnosti a jaký měly vliv na vývojový program pohonných jednotek. Musíme se snažit pochopit strukturální změny v činnosti organizace, abychom je už v podobných situacích neopakovali. V jistém smyslu jde o paralelní vývoj, jak v oblasti motoru, tak v oblasti řízení týmu. Musíme se zaměřit na obě dvě," uzavírá své názory Bob Bell.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.