Spolupráce francouzské automobilky s filmou Ilmor za účelem posílení nepříliš výkonné pohonné jednotky začala loni. Přestože Renault využil přes zimu jen sedm z 32 možných vývojových žetonů, jeho výkonnost významně vzrostla.
Potvrdil to technický ředitel Bob Bell, který mimo jiné vyzdvihl spolupráci s Ilmorem, přinášející nové nápady a větší objem testovacích vybavení. Předpokládá, že během několika let se Renault dostane na úroveň Mercedesu a Ferrari.
"Existuje alternativa víceletého programu spojeného s Ilmorem, což pro nás představuje důležitý vývojový pramen. Jsou velmi zkušenou organizací, přinášejí nový, neotřelý a často odlišný náhled na dané problémy. Pro stávající skupinu inženýrů u Renaultu to může být podnětné a velmi stimulující," uvedl pro agenturu ESPN Bell.
"Z reálného hlediska to je 20 % kapacity navíc, nebo alespoň přibližně. Poskytuje nám to dostatečné výhody, činnost u Ilmoru se daří sladit s pracemi v Paříži, takže vše probíhá pod jedním vedením. Obě skupiny si dobře rozumí, takže tomu odpovídají i dobré výsledky," pokračuje Bell.
Na otázku zhodnocení podílu Ilmoru pro budoucnost technický ředitel vysvětlil: "Jako u většiny podobných zakázek vždy existují body, kterým se nelze vyhnout. Myslím, že pro obě strany je v tomto vztahu důležité, jak si pracovně vyjdou vstříc. Je potřeba zohlednit nároky Ilmoru stejně jako Renaultu. Stávající kooperaci budeme po roce posuzovat, ale myslím, že náš záměr je spolupracovat po dobu delšího časového horizontu."
Bell zároveň dodal, že impulsem pro nový směr vývoje motoru Renaultu byly události v posledních dvou letech. "Když se ohlédnete na roky 2014 a 2015, existují dvě otázky, které je třeba řešit. Jednou z nich je fakt, že motory z čistě technického hlediska nebyly tak dobré jako u nejlepších soupeřů, takže je třeba provést analýzu, najít slabiny a ty pak opravit. Ale ještě podstatnější asi bude nutnost zabývat se organizací a položit si otázku "Proč to došlo tak daleko?". Je třeba pochopit nedostatky v činnosti a jaký měly vliv na vývojový program pohonných jednotek. Musíme se snažit pochopit strukturální změny v činnosti organizace, abychom je už v podobných situacích neopakovali. V jistém smyslu jde o paralelní vývoj, jak v oblasti motoru, tak v oblasti řízení týmu. Musíme se zaměřit na obě dvě," uzavírá své názory Bob Bell.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.