Osm z 11 týmů proti zavedení nových vozů od roku 2017, stačit to asi nebude

Start v Melbourne
Start v Melbourne, foto: Red Bull Content Pool
iM2 1. dubna 2016 16:20
Sdílej:

Stále více týmu se obává, že se nová pravidla na rok 2017 nestihnou. A stále méně věří tomu, že větší přítlak je pro F1 tím správným řešením a že tímto opatřením nedojde pouze k promrhání spousty peněz. Jak mají ale přesvědčit Bernie Ecclestonea a FIA?

30. dubna by měla Formule 1 představit další rozhodnutí, které by se mohlo stát vlastním gólem. Do tohoto data by totiž mělo dojít k definitivnímu odsouhlasení širších aut a také širších pneumatik. Nová pravidla už mají mít v podstatě jasnou podobu, chybět má už jen pár detailů jako limit na spotřebu paliva. Aktuálně se zřejmě diskutuje o tom, jestli jej zvýšit na 105 nebo 110 kilogramů v reakci na zvýšený odpor vzduchu, kterému budou širší auta čelit. 

Teoreticky by se tato pravidla měla stát zeleným světlem pro novou generaci monopostů, které by měly být postaveny dle konceptu McLarenu. Pokud Strategická skupina požádá o odklad platnosti nebo o úplné zrušení pravidel, pak by tato nová pravidla mohla Komise Formule 1 při dosažení 18 z 26 hlasů opravdu zrušit. Jeden z účastníků těchto diskusí pro německý 'auto motor und sport' řekl: "Osm z jedenácti týmů je zatím proti zavedení nových aut". 

Nová auta chtějí jen McLaren, Red Bull a Toro Rosso 

A kdo je pro? Měly by to být McLaren, Red Bull a Toro Rosso. Stanovisko McLarenu je jasné. Na tomto konceptu, který upřednostnila FIA a většina ostatních týmů, už nechali spoustu práce. McLaren by také mohl mít výhodu díky svým znalostem týkajícím se nového konceptu. Přesně toho se konkurence obává.

Red Bull sice není rád, že neprošel jejich návrh, ale nový začátek v aerodynamice je lepší jak nic. Toro Rosso má, vzhledem ke svému vlastníkovi zcela logicky, podobný názor. Red Bull z nových pravidel totiž teoreticky může dost profitovat. U týmu jsou totiž přesvědčeni o síle svého aerodynamického oddělení a také jsou si vědomi, že se tato výhoda s vyššími hodnotami přítlaku ještě zvyšuje. Na druhou stranu přítlak nikdy nebude dostatečně velký na to, aby kompenzoval jejich slabiny v podobě slabšího pohonného agregátu Renault.

Spousta peněz za špatné řešení

Samozřejmě aktuálně dominantní Mercedes je už z principu proti jakýmkoliv změnám. A malé týmy nechtějí začínat s čistými listy papíru nejen proto, že by je to stálo moc peněz, ale také proto, že větší týmy stejně mají více možností, a tak drží esa v rukávu. S důkladným prostudováním pravidel navíc stále více začíná převažovat názor, že nová pravidla pro Formuli 1 nejsou správnou cestou.

Lewis Hamilton věří, že vyšší přítlak povede k menšímu množství předjížděcích manévrů a tím i k horším závodům. "Potřebujeme přesně opačnou věc. Menší přítlak, větší mechanický grip a menší váhu." V kvalifikačních pokusech se aktuální vozu už dostávají k rekordům jednotlivých okruhů. Přání jezdců, aby se také závodní časy dramaticky snížily, bude s širšími auty naplněno jen sotva. Automaticky to totiž neznamená, že gumy vydrží déle. 

Někteří inženýři se dokonce obávají, že Pirelli nebude schopno vyrobit pneumatiky odpovídající prognostikovaným hodnotám přítlaku. Doposud pro týmy navíc nejsou testovací zmenšeniny gum pro aerodynamické tunely, protože Pirelli ještě nemá s FIA podepsanou novou smlouvu. 

Námitky 8 týmů by ale nakonec přeci jen nemusely stačit. "Protože FIA a Bernie svými hlasy ve Strategické skupině mohou teoretický útok [jednotlivých týmů] zarazit," varuje šéf Mercedesu, Toto Wolff. Otázkou je, jestli jsou Bernie a FIA připraveni postupovat společně. Motivaci ale mají. Ecclestone v minulosti návrh nových pravidel vehementně podporoval. FIA do projektu už investovala 14 měsíců práce a nekonečných jednání. Na příkladu nové kvalifikace jsme ale viděli, že shoda nemusí být vždy úplně jednoduchá...

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.