Stále více týmu se obává, že se nová pravidla na rok 2017 nestihnou. A stále méně věří tomu, že větší přítlak je pro F1 tím správným řešením a že tímto opatřením nedojde pouze k promrhání spousty peněz. Jak mají ale přesvědčit Bernie Ecclestonea a FIA?
30. dubna by měla Formule 1 představit další rozhodnutí, které by se mohlo stát vlastním gólem. Do tohoto data by totiž mělo dojít k definitivnímu odsouhlasení širších aut a také širších pneumatik. Nová pravidla už mají mít v podstatě jasnou podobu, chybět má už jen pár detailů jako limit na spotřebu paliva. Aktuálně se zřejmě diskutuje o tom, jestli jej zvýšit na 105 nebo 110 kilogramů v reakci na zvýšený odpor vzduchu, kterému budou širší auta čelit.
Teoreticky by se tato pravidla měla stát zeleným světlem pro novou generaci monopostů, které by měly být postaveny dle konceptu McLarenu. Pokud Strategická skupina požádá o odklad platnosti nebo o úplné zrušení pravidel, pak by tato nová pravidla mohla Komise Formule 1 při dosažení 18 z 26 hlasů opravdu zrušit. Jeden z účastníků těchto diskusí pro německý 'auto motor und sport' řekl: "Osm z jedenácti týmů je zatím proti zavedení nových aut".
Nová auta chtějí jen McLaren, Red Bull a Toro RossoA kdo je pro? Měly by to být McLaren, Red Bull a Toro Rosso. Stanovisko McLarenu je jasné. Na tomto konceptu, který upřednostnila FIA a většina ostatních týmů, už nechali spoustu práce. McLaren by také mohl mít výhodu díky svým znalostem týkajícím se nového konceptu. Přesně toho se konkurence obává.
Red Bull sice není rád, že neprošel jejich návrh, ale nový začátek v aerodynamice je lepší jak nic. Toro Rosso má, vzhledem ke svému vlastníkovi zcela logicky, podobný názor. Red Bull z nových pravidel totiž teoreticky může dost profitovat. U týmu jsou totiž přesvědčeni o síle svého aerodynamického oddělení a také jsou si vědomi, že se tato výhoda s vyššími hodnotami přítlaku ještě zvyšuje. Na druhou stranu přítlak nikdy nebude dostatečně velký na to, aby kompenzoval jejich slabiny v podobě slabšího pohonného agregátu Renault.
Spousta peněz za špatné řešeníSamozřejmě aktuálně dominantní Mercedes je už z principu proti jakýmkoliv změnám. A malé týmy nechtějí začínat s čistými listy papíru nejen proto, že by je to stálo moc peněz, ale také proto, že větší týmy stejně mají více možností, a tak drží esa v rukávu. S důkladným prostudováním pravidel navíc stále více začíná převažovat názor, že nová pravidla pro Formuli 1 nejsou správnou cestou.
Lewis Hamilton věří, že vyšší přítlak povede k menšímu množství předjížděcích manévrů a tím i k horším závodům. "Potřebujeme přesně opačnou věc. Menší přítlak, větší mechanický grip a menší váhu." V kvalifikačních pokusech se aktuální vozu už dostávají k rekordům jednotlivých okruhů. Přání jezdců, aby se také závodní časy dramaticky snížily, bude s širšími auty naplněno jen sotva. Automaticky to totiž neznamená, že gumy vydrží déle.
Někteří inženýři se dokonce obávají, že Pirelli nebude schopno vyrobit pneumatiky odpovídající prognostikovaným hodnotám přítlaku. Doposud pro týmy navíc nejsou testovací zmenšeniny gum pro aerodynamické tunely, protože Pirelli ještě nemá s FIA podepsanou novou smlouvu.
Námitky 8 týmů by ale nakonec přeci jen nemusely stačit. "Protože FIA a Bernie svými hlasy ve Strategické skupině mohou teoretický útok [jednotlivých týmů] zarazit," varuje šéf Mercedesu, Toto Wolff. Otázkou je, jestli jsou Bernie a FIA připraveni postupovat společně. Motivaci ale mají. Ecclestone v minulosti návrh nových pravidel vehementně podporoval. FIA do projektu už investovala 14 měsíců práce a nekonečných jednání. Na příkladu nové kvalifikace jsme ale viděli, že shoda nemusí být vždy úplně jednoduchá...
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.