BAHRAJ - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg dosáhl nejrychlejší čas prvního tréninku v Bahrajnu - 1:32,294 min, tj. o 5,5 sekundy rychleji než loni! Se ztrátou půl sekundy skončil na druhé příčce jeho týmový kolega Lewis Hamilton, třetímu Räikkönenovi scházelo přes 1,8 sekundy. Debut si na dráze odbyli Alfonso Celis s Force Indií a Stoffel Vandoorne zaskakující za Fernanda Alonsa.
Většina týmů do prvních tréninků nasadila závodní piloty, pouze u Force Indie se dočkal debutu Alfonso Celis místo Sergia Péreze a z Japonska narychlo povolal McLaren svého rezervního pilota Stoffela Vandoornea, protože Fernandovi Alonsovi včera lékaři nedoporučili startovat v Bahrajnu.
Teplota vzduchu se pohybovala kolem 22 °C, asfalt 33 °C a po včerejším dešti jsme se dočkali tradičního slunce. Protože se kvalifikace a závod jedou večer, není první ani třetí trénink moc reprezentativní.
V 13:00 našeho času vyrazil jako první Gutiérrez následovaný Wehrleinem, Verstappenem, Celisem a Magnussenem. Během 6 min nainstalovali všichni své vozy kromě Stříbrných šípů, které čekaly na to, až jim ostatní trochu vyčistí trať.
Do Bahrajnu si přivezli jen po jedné sadě středně-tvrdých pneumatik, piloti Ferrari mají k dispozici po tři. Fungují lépe za nižších teplot, což by pro stáj z Maranella mohlo být po startu v 18:00 hod v neděli výhodou. Navíc se Mercedesy často trápí s teplotou brzd a Bahrajn se řadí k těm nejnáročnějším okruhům z pohledu brzdových systémů (Rosberg kvůli jeho přehřívání v Austrálii málem odstoupil), proto by nás v neděli mohl čekat napínavější souboj, než nasvědčují časy.
McLaren přivezl na Střední východ několik novinek - do prvního tréninku nasadil nové přední křídlo, které podle závodního ředitele Erica Boulliera není obvyklým vylepšením, spíše jde o nový koncept.
Force India poprvé využila foukání vzduchu skrz přední poloosu a přes matici ven, Renault nasadil nový nos s předním křídlem, které měl v Austrálii k dispozici pouze Magnussen. U Williamsu čekáme na nové přední křídlo a nový krátký nos, ty ale přiletí až dnes večer, stáj si je tak vyzkouší až v zítřejším třetím tréninku.
Jako první se měřeným časem zapsal Wehrlein s Manorem - 1:39,743 min. Brzy jej ale překonali Ricciardo (1:36,256) s Kvjatem (1:36,550), všichni na středně-tvrdé směsi pneumatik. Po 18 min začaly úřadovat Mercedesy na měkkých pneumatikách, první příčku obsadil Rosberg (1:33,592), Hamiltonovi scházelo 81 tisícin sekundy. Na třetí příčku se za ně dostal Button, scházelo mu ale už 1,848 min, jeho týmový kolega Vandoorne byl jedenáctý (1:36,893 min).
Po půl hodině na sebe upozornil osmým nejrychlejším časem Vettel na středně-tvrdých pneumatikách - 1:35,914 min. Massa prudce probrzdil na měkké směsi. Náročnou chvilku si prožil Celis, když mu ustřelila záď jeho Force Indie a on se projel štěrkem. Po 40 min museli všichni do boxů odevzdat Pirelli bonusovou sadu pneumatik, proto trať na chvíli osiřela.
Po 46 min a menší přestávce prolomil ticho Magnussen s Renaultem. Na čerstvých měkkých pneumatikách postoupil na čtvrtou příčku - 1:35,490 min. Vandoorne na opotřebované středně-tvrdé směsi 1:36,392 min. Nováček Force Indie Celis s vozem bojuje, patří mu s časem 1:37,735 min dvacátá pozice.
Po 56 min se předvedl Ricciardo na měkké směsi - 1:34,461 min. Na prvního Rosberga mu stále scházelo 0,869 min, s odstupem jedné desetiny mu na záda dýchal Hülkenberg (1:34,601 min).
Po 65 min se před Buttona na šesté a sedmé místo dostávají piloti Haasu: Grosjean (1:35,000) a Gutiérrez (1:35,309). Mercedesy tou dobou opět vyjely na trať na měkkých pneumatikách. Oba se zlepšují - Rosberg na 1:32,294 min a Hamilton na 1:32,799 min. To je už o 5,5 sekundy rychleji než minulý rok v prvním tréninku (1:37,827 min) a o 0,277 s rychleji než loňské nejrychlejší kvalifikační kolo!
V Bahrajnu je přítomný Ron Dennis rozmlouvající s oběma piloty i Bernie Ecclestone, který v Austrálii chyběl. Čeká ho zde několik důležitých schůzek. V mezičase uvedl, že F1 nabízí bídnou show a "podvádí" své fanoušky. Přirovnává to ke koncertu Rolling Stones bez Micka Jaggera. Obouvá se do pohnutek pilotů, kteří zveřejnily otevřený dopis vedení F1, a kritizuje zavedení hybridních turbomotorů v roce 2014, což označuje za "katastrofu."
18 min před koncem se na třetí příčku propracoval Räikkönen (1:34,128 min), jeho ztráta na Mercedesy ale byla obrovská - 1,834 s. Fin si myslí, že se jejich bleskové starty již nebudou opakovat, Stříbrné šípy na své startovní proceduře usilovně pracovaly.
Piloti se ke konci věnovali delším stintům, časy se nelepšily. Mercedesy vypadají suverénně, za nimi jsou Ferrari a třetí příčku i přes slabší motor okupují Red Bully. Vettel si ani jednou nevyzkoušel měkké pneumatiky.
Vandoorne na Buttona ztratil sekundu, své nejrychlejší kolo (1:36,392 min) ale zajel na pomalejší středně-tvrdé směsi. "Myslím, že si Stoffel vedl velmi dobře. Není to jednoduché nastoupit, je třeba se naučit spoustu věcí," zhodnotil jeho výkon Boullier.
Max. rychlost: 1. Bottas 331,8; 2. Rosberg 328,0; 3. Wehrlein 328,0; 4. Massa 327,7; 5. Hülkenberg 325,9; 6. Celis 325,1 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.
Zak Brown očekává, že mezi Norrisem a Piastrim může v budoucnu dojít ke střetu kvůli jejich ambicím. Zdůraznil však, že McLaren má jasná pravidla a silné vedení, aby podobné situace zvládl.
Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Bývalý pilot F1 Gijs van Lennep tvrdí, že Max Verstappen už dávno dokázal svou výjimečnost a není třeba čekat na konec jeho kariéry. Podle něj si Verstappen své místo mezi nejlepšími zasloužil už nyní.
Lewis Hamilton nezažívá ve Ferrari zrovna pohádkový příběh. Teď se k názoru Ralfa Schumachera přidal i bývalý jezdec Red Bullu, který se domnívá, že britský šampion by po sezoně 2025 mohl Formuli 1 definitivně opustit.