Od Bahrajnu bychom se nemuseli dočkat návratu staré formy kvalifikace. Prezident FIA Jean Todt totiž usiluje jen o lehkou úpravu její závěrečné části.
Po neaktivitě v Q3 v Melbourne se v neděli ráno sešel ředitel závodů Charlie Whiting s týmy, které se shodly na návratu ke starému systému již v Bahrajnu. Bernie Ecclestone sice v Austrálii nebyl, ale se změnou souhlasil, protože byl vždy proti postupnému vyřazování (spíše se mu zamlouvala myšlenka časových hendikepů).
Mezi týmy však nepanovala jednota. Po pochybnostech Pirelli naznačila Force India a Williams v úvodu jednání, že by si také přáli zachovat postupné vyřazování v Q1 a v Q2, pouze v Q3 by se vrátili k loňskému formátu. Tato myšlenka byla navrhována před několika týdny poté, co na potenciální nedostatek šéfy týmů upozornili jejich inženýři.
Takový kompromis tehdy Todt nechtěl akceptovat. Ironií je, že poté, co Force India a Williams nechtěli dělat problémy a s návratem ke starému systému nakonec souhlasily, tak prezident FIA se nyní novinky nechce vzdát a prosazuje hybridní systém (nová Q1 a Q2, Q3 postaru).
Proces schválení změnyJakoukoliv změnu musí nyní odsouhlasit Strategická skupina, v níž FIA a FOM drží po šest hlasů (každá ze stran) a dlouhodobě šest nejlepších týmů (Ferrari, Force India, McLaren, Mercedes, Red Bull a Williams) mají po jednom hlasu.
Schválit ji musí i Komise F1 (FIA, FOM, týmy, Pirelli a promotéři) a nakonec i Světová rada motorsportu). Todt nyní doufá, že návrh při hlasováních protlačí, aby uchoval alespoň část postupného vyřazování s určitou úpravou načasování v Q1 a v Q2 (prodloužit úvodní část bez vypadávání) a s návratem ke starému systému v Q3.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.