Odborný konzultant Red Bullu, Helmut Marko, v rozhovoru pro oficiální stránky F1 okomentoval situaci týmu, jezdce i jejich šance v nadcházející sezóně.
Majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz se několikrát nechal slyšet, že jeho tým není v F1 kvůli účasti, ale kvůli výhře. Poslední vítězství však datují do roku 2014, konkrétně se jednalo o závod v Belgii, kde se radoval Daniel Ricciardo.
Hlavním problémem je podle nich motor Renault, na který si často velmi stěžovali. V minulém roce tak Mateschitz hrozil dokonce vystoupením z F1. Odborný konzultant týmu, Helmut Marko, nyní prozradil, proč se zatím rozhodli zůstat.
"Nejprve jsme v krátké době sehnali motory: Ferrari a TAG Heuer. Také jsme hodně očekávali od nezávislého motoru, neboť by to pomohlo vyřešit naše problémy. Bohužel se to nakonec nepodařilo, takže vlastně stále není jasné, co s námi v budoucnu bude. Žádné jednání nám zatím nepřineslo kýžený výsledek a stále nevíme, jak nezávislý tým může získat konkurenceschopný motor," komentuje situaci dvaasedmdesátiletý Rakušan.
Jednu z možností vidí v loterii. "Týmy by se rozdělily na tovární a ty další. A losovalo by se o motor. Tak byste alespoń měli šanci," vtipkuje. Ani nejlepší auto a jezdec totiž prý nemůže přebít nedostatky na straně motoru.
V jeho očích je to všechno uděláno naschvál a ačkoliv chápe pozici Mercedesu i Ferrari, FIA by podle něj měla jednat. Spolupráci s TAG Heuer si však zatím pochvaluje a ačkoliv zmenšení ztráty na vedoucí týmy bude trvat, věří, že jdou správným směrem.
Na vývoji motoru se však tým nepodílí. "Dostaneme motor a ten dáme do auta. Tečka. Nesmíme se ho jinak dotknout a měnit software či mapování. Musíme vzít, co dostaneme. Musím však říci, že Renault jednal v minulosti férově a očekávám, že v tom budou pokračovat," poznamenal s tím, že Renaultu kvůli změnám v týmu bude zřejmě ještě dva roky trvat, než se dostanou na úroveň Red Bullu. "My jsme pro ně tedy nyní tou nejlepší možnou sázkou. Nebylo by chytré, kdybychom nedostali stejné vybavení," upozorňuje.
Na vítězství to však zatím nevidí (pokud by nepřišly výjimečné okolnosti jako například lehký déšť či chyby ostatních) a dokonce se domnívá, že na začátku sezóny a to především první polovinu roku před Red Bully budou i piloti ze sesterského Toro Rosso poháněné loňskou specifikací motoru Ferrari.
"Jakmile nemáte konkurenceschopný motor, nejste konkurenceschopní a v dnešní době je to především o motoru. Mercedes a Ferrari jsou před námi, bojovat budeme s Force Indií a Williamsem. Pokusíme se dostat Williams. Myslím, že můžeme být na konci třetí, což ale není dostatečně dobré. Musíme brzy získat konkurenceschopný motor," popisuje Marko.
Byl také dotázán na případný přestup Maxe Verstappena do Red Bullu. Ohledně nizozemského mladíka je však zdrženlivý. "Náš juniorský program je založen na výkonnosti. Žádná přestřelka, ale je to jasné: kdo nemá výsledky, odchází. Uvidíme, jak se mu bude dařit. Druhá sezóna je mnohdy náročnější než ta první."
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.