FIA nedávno schválila po několika úpravách konečné změny kvalifikačního formátu. Skutečně se ho ale dočkáme, nebo se schyluje k dalšímu překvapení? Ferrari, a zřejmě nejen jemu, se totiž nezamlouvá.
Minulý týden Světová rada motorsportu FIA posvětila úpravu kvalifikace, v které mají v každé části po uplynutí několika minut postupně v 90 sekundových intervalech vypadávat nejpomalejší vozy (jak přesně má fungovat, to popisujeme zde). Není však vyloučeno, že v Melbourne bude vše při starém.
Situace se softwarem a televizní grafikou by měla být vyřešena, jenže poslední úprava se nezamlouvá prezidentovi Ferrari, Sergiovi Marchionnemu. Ke kýženému "zpestření" má totiž docházet na úkor těch nejrychlejších týmů, k nimž se Scuderia pochopitelně řadí.
"Myslím si, že nový formát kvalifikace potřebujeme více prodiskutovat. Musíme si dát pozor, abychom systém nenarušili. Nejsem si jistý tím, zda Ferrari může Bernieho nápady akceptovat. Musíme to lépe pochopit a nemyslím si, že s návrhem souhlasí všechny týmy," uvedl Marchionne na ženevském autosalónu.
V zákulisí probíhají stále jednání. Šéfové týmu schválili postupné vypadávání v Q1 a v Q2, ale Q3 měla zůstat nezměněna. FIA mezitím schválila prvotní návrh, jejich úprava by musela znovu projít Strategickou skupinou a Komisí F1. Je zajímavé, že poslední prohlášení Světové rady motorsportu neuvádí, že ke změně kvalifikace dojde ihned. Píše se v něm, že "by mělo být" zavedeno ve Velké ceně Austrálie.
Komisí F1 byl navíc odsouhlasen pouze koncept bez specifických pravidel, proto FIA ve svém prohlášení popisuje "principy, které byl F1 komisí jednomyslně přijaty." A to je rozdíl proti tvrzení, že F1 komise plně přijala nová pravidla.
"Znění Sportovních pravidel týkající se nového formátu kvalifikace bude podstoupeno Strategické skupině F1 a Komisi F1," stojí dále v prohlášení. To znamená, že přesná pravidla musí být zaslána týmům, a pouze pokud ty budou jednomyslně souhlasit, dojde ke změně.
Veškerá hlasování mohou proběhnout elektronicky, do prvního závodu se tedy vše dá stihnout a odsouhlasit. Bude k tomu ale zapotřebí jednomyslný souhlas všech týmů. Pokud se nebude líbit byť jedinému, zůstane teoreticky vše při starém. Poslední verze pravidel, které jsou na stránkách FIA k dispozici, zmínku o novém formátu kvalifikace neobsahují. Co tedy vzejde z pařížských kuloárů, na to si musíme počkat do příštího týdne.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.