Proč je v F1 tak málo Američanů? Protože jezdí IndyCar. Změní se to?

Uvidíme v F1 více pilotů, kteří prošli sérií IndyCar?
Uvidíme v F1 více pilotů, kteří prošli sérií IndyCar?, foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 6. ledna 2016 21:00
Sdílej:

Buďme upřímní, američtí piloti se do F1 zase tolik nehrnuli a pokud odmyslíme stále značně kontroverzní přítomnost 500 mil Indianapolis v letech 1950-1960, zase tolik zástupců ze země hvězd a pruhů v F1 nenajdeme.

V historickém žebříčku národností, které zasáhly do F1, jsou Spojené státy co do počtu pilotů na první příčce před Velkou Británií, Itálií a Francií, ovšem má to onen háček jménem INDY. Pokud bychom odečetli jezdce, kteří jeli jenom mezi roky 1950 až 1960, a ponechali to mizivé množství, které se dostalo i na jinou trať než do pověstné "staré cihelny", figurovala by zámořská velmoc někde na konci první desítky.

Pamětníci si určitě vybaví jména jako otec a syn Andrettiové, Bucknum, Cheever, Donohue, Follmer, Ginther, Gregory, Gurney, Phil Hill, Lunger, Schell, Sullivan či Ward. Před čerstvou krví, kterou v uplynulé sezóně představoval Alexander Rossi, byl posledním pilotem hájícím zástavu hvězd a pruhů Scott Speed. A pokud bychom chtěli dojít ke zjištění, kdo to naposledy za Američany bodoval, bude nutné zdolat hranici větší než čtvrt století: Eddie Cheever získal v Grand Prix Maďarska 1989 páté místo (ve stejném roce i naposledy, symbolicky na domácí půdě, vystoupil na stupně vítězů). A když už jsme zavítali do archivů, připomeneme i poslední americké vítězství, které je už hodně zaváté - Mario Andretti triumfoval v Holandsku 1978 (pokud nepočítáme následnou Grand Prix Itálie, kde sice vyhrál, ale dostal minutovou penalizaci za předčasný start).

Nad současnou situací se zamýšlí i pětatřicetiletý Ryan Hunter-Reay, šampion seriálu IndyCar (2012) a vítěz několikrát zmiňovaných 500 mill Indianapolis (2014). Podle jeho názoru by zlepšení standardů v IndyCar mělo přinést častější přechod pilotů z této kategorie do F1. "Pro mnohé piloty by znamenalo zamířit do Formule 1 velice časné rozhodnutí v jejich kariéře. Pokud se chcete do F1 dostat, musíte absolvovat »žebřík« v Evropě, pro IndyCar jsou to zase americké závody slabších kategorií," vysvětluje Hunter-Reay.

Američan se však domnívá, že by mohlo dojít k určité změně. "Dříve se do F1 dostali piloti, kteří dosáhli nějakého výrazného úspěchu v IndyCar. Nyní by mohlo slabé období skončit, šampionát IndyCar je nejen stejně silný, ale stále se lepší a je konkurenceschopnější než kdy předtím. Každý týden můžeme prokazovat jeho kvalitu," předpokládá Hunter-Reay.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.