Dobíhání starých kontraktů a jednání o nových může někdy přinést situaci, které se v šachu říká mat. Italští fanoušci v letošním roce sledovali boj o zachování bezkonkurenčně nejčastější trati, která se kdy objevila v historii oficiálních šampionátů F1.
Právě Autodromo Nazionale di Monza v příštím roce uzavře další smluvní etapu a ohledně další existence se vyrojilo nemálo otazníků. Do hry totiž vstoupila také Imola, která doposud jako jediná v roce 1980 vyfoukla Monze pořádání Grand Prix Itálie.
S ohledem na plánované navýšení poplatků pro organizátory se Monza ocitla v ohrožení, buď by z kalendáře vypadla docela a nahradila by ji právě Imola, nebo by došlo k nepříliš oblíbenému alternování. Dalším problémem bylo legislativní opatření, týkající se omezených možnosti Automobile Club d'Italia (ACI) a jeho nakládání s finančními prostředky. Situace se však může už zakrátko zásadně změnit.
Jak uvádí list Gazzetta dello Sport, jednání s Ecclestonem ohledně budoucnosti Grand Prix Itálie se zúčastnil i italský premiér Matteo Renzi a to podle prezidenta ACI Angela Sticchi Damianiho byl rozhodující krok v následných opatřeních. "Zákon nám de facto bránil v záchraně Monzy. Hlavním problémem bylo odlišné posuzování příjmů ze sportu a jiných aktivit. To by se ale nyní mělo změnit, takže nejdůležitější část naší práce je hotova."
Damiani především vítá přístup politických špiček v záležitostech motorsportu. "V tuto chvíli ještě čekáme na schválení ze strany parlamentu, což by mělo být provedeno ještě před Vánoci. Musím znovu opakovat, že bylo nesmírně důležité, že se Matteo Renzi objevil na Monze v době konání Grand Prix a podílel se na rozhovorech s Ecclestonem."
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.