Podobných případů v F1 už pár známe, asi nejvíc se "proslavili" uprchlíci z týmu Shadow, kteří si odnesli veškerou dokumentaci a během jednoho měsíce vystavěli konkurenční Arrows. Celý případ se nakonec dostal k soudu.
Tony Southgate tehdy marně objahoval své konstruktérské duševní vlastnictví, Arrows musel svůj vůz stáhnout z trati, ovšem než se tak stalo, nový tým už měl připravenou náhradu. Další případy už jsou mnohem čerstvějšího data, mezi nimi i špionážní aféra McLarenu, která pro tým znamenala vyloučení z Poháru konstruktérů 2007, proto se podívejme, co je příčinou zvýšeného zájmu o stáje Mercedes a Ferrari.
Jde o to, že dodavatel motorů pro tým F1 Mercedes Petronas, konkrétně Mercedes-Benz High Performance Powertrains, žaluje inženýra Benjamina Hoylea, který v pondělí 19. října 2015 propuštěn. Jeho kontrakt ale doběhne až v tomto měsíci a Hoyle oznámil, že má v úmyslu přejít do stáje Ferrari. Podle oznámení jeho bývalého zaměstnavatele si Hoyle odnesl soubory včetně zprávy z Grand Prix Maďarska 2015 týkající se přímo motorů Mercedes, dále pak soubory, které obsahují kódy potřebné k dešifrování dat závodních souborů.
Podle obžaloby Hoyle "jednal s cílem zničit nebo vážně poškodit pracovní vztah postavený na vzájemné důvěře. Pan Hoyle by svým jednáním týmu Ferrari poskytl protiprávní výhodu."
Mercedes postupuje po tvrdé právní liniiBenjamin Hoyle nastoupil jako jeden ze čtyř vedoucích týmu v oddělení Mercedesu, připravující agregáty pro stáje Mercedes, Force India, Williams a Lotus, v roce 2012. Vedení společnosti 21. května oznámil, že po vypršení smlouvy v prosinci 2015 hodlá od Mercedesu odejít. Krátce poté si někdo v německé automobilce uvědomil, že Hoyle má v úmyslu posílit tým Ferrari, proto byl inženýr převeden na fukci, která přímo s F1 nesouvisí. Dostal novou e-mailovou adresu a z jeho notebooku byly odstraněny a z jeho notebooku byla odstraněna příslušná data.
Ovšem podle obžaloby byl Hoyle přistižen při hledání závodních zpráv a důvěrných dat. Své provinění se pokoušel zakrýt smazáním dat. Odmítl také možnost se k aféře vyjádřit prostřednictvím své osobní stránky na Linkedinu. Mercedes nyní usiluje o návrat veškerých informací a dokumentů, požaduje uhrazení právních poplatků a chce dosáhnout zablokování odchodu Hoylea k týmu Ferrari nebo kterékoli jiné konkurenční stáje F1 v následující sezóně.
"Žaloba je vedena ze strany Mercedes-Benz High Performance Powertrains Ltd. proti zaměstnanci. Společnost přijala patřičné právní kroky k ochraně svého duševního vlastnictví," vydal Mercedes prostřednictvím e-mailu oficiální prohlášení.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.
Red Bull dal jasně najevo svou důvěru v Liama Lawsona, když mu poskytl příležitost v jeho první kompletní sezóně ve Formuli 1. Mladý Novozélanďan, který již při svých dosavadních startech prokázal talent a odhodlání, má před sebou velkou šanci potvrdit očekávání a ukázat, že je cennou investicí pro budoucnost týmu. Fanoušci věří, že Lawson dokáže naplno využít svou příležitost a stát se stabilním členem startovního pole.
V posledních týdnech se stále častěji spekuluje o možné obnovení používání motorů V10 ve Formuli 1. Tento návrat k ikonické technologii by mohl přinést zásadní změny ve výkonu a zvuku aut, což by jistě vzbudilo velký zájem mezi fanoušky i týmy.