Dlouhotrvající anabáze je u konce. Renault včera oznámil očekávané, třebaže místy zpochybňované rozhodnutí. Třetí éra francouzské automobilky s vlastním vozem F1 může začít, ovšem výkonný ředitel Renaultu varuje před přílišným optimismem.
Představa, že se Renault v příští sezóně katapultuje mezi nejlepší, je podle Carlose Ghosna hodně nereálná. Výkonný ředitel si je vědom, že návrat na samotnou špičku bude nějakou dobu trvat, hovoří o několikaletém horizontu.
"S ohledem na motivaci našich týmů bych to viděl tak na tři roky, než dosáhneme plné konkurenceschopnosti. Nadále budeme rozvíjet i svou roli dodavatele motorů. i když ta bude plně podřízena továrnímu týmu. Nejdůležitější dohodu jsme uzavřeli s Red Bullem," líčí další plány Ghosn francouzským novinám Le Figaro.
Ghosn byl rovněž zastáncem názoru, že pro Renault nemělo smysl dále setrvávat v F1 pouze jako poskytovatel motorů. "To nepřináší dostatečnou návratnost investic. Nyní je rozdělování příjmů z televizních práv příznivější, než tomu bylo v roce 2009. Také jsme měli na paměti historii značky. Jméno Renault je s Formulí 1 spojeno 40 let. Co se týče titulů, jsme druzí za Ferrari a před Mercedesem," dodává Ghosn.
Tady je ale třeba jeho tvrzení upřesnit. Výkonný ředitel Renaultu musel mít na mysli oblast motorů, kde Francouzsi stíhají Ferrari (16), zatímco od třetího Fordu Cosworth (10) už jim nebezpeční nehrozí. Nejblíže jsou zatím Honda (6) a Mercedes (4). Pokud bychom brali vítězství v Poháru konstruktérů, tam se Renault dělí o 6. až 9. místo s trojicí Cooper, Brabham a Mercedes. Komu tu chybí triumfy Stříbrných šípů z let 1954 a 1955 nechť si vzpomene, že tehdy ještě Pohár konstruktérů vyhlášen nebyl. V dlouhodobé tabulce vyhraných Grand Prix na poli motorů vede Ferrari (225) před legendárním Fordem Cosworth (176) - Renault je až třetí (168) před Mercedesem (131). V tabulce konstruktérů je Renault v počtu vyhraných závodů až na děleném sedmém místě s Brabhamem (35). Před ním jsou Ferrari, McLaren, Williams, Lotus, Red Bull a Mercedes.
"V Renaultu cítíme spojení s Formulí 1 a mohu říci, že to funguje i naopak, uznávají nás i lidé z FIA, FOM a nemálo našich soupeřů," tvrdí Ghosn s tím, že další podrobnosti o programu F1 Renault oznámí později.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.