Znáte tu situaci, kdy si říkáte - poslední zatáčka, klepnutí kladívkem, poslední to či ono, a právě něco takového obrátí všechno naruby. Do podobného stádia se teď dostává Renault, jemuž k opětovnému působení v F1 chyběl jen krůček.
Nyní zástupci Renaultu prohlásili, že oficiální prohlášení o budoucnosti v F1 nebude vydáno dříve než příští týden. Přitom vůbec není vyloučeno, že francouzská automobilka z Formule 1 odejde docela. A to navzdory již několikrát zmiňovaném dopisu o zájmu převzít tým Lotus.
Problematickou pasáží jsou bonusy za historicky úspěšné působení v F1 a podíly z komerčních práv, které Ecclestone odmítá navýšit. V Abú Zabí se sešli právě Bernie Ecclestone a Donald Mackenzie (CVC) s viceprezidentem marketingového oddělení Renaultu Jerome Stollem, aby se pokusili situaci vyřešit. Výkonný ředitel Renaultu F1 Cyril Abiteboul nechtěl situaci nijak komentovat, pouze označil debatu za "velmi pozitivní" a omezil se na prohlášení, že finální rozhodnutí, ať kladné či záporné, rozhodně padne příští týden.
"K celé záležitosti mohu říci jenom tolik, že ohledně budoucnosti Renaultu, ať krátkodobé nebo středně dlouhé, nebude tento víkend nic sděleno. Ale zcela určitě přineseme prohlášení příští týden prostřednictvím našeho generálního ředitele. Vždy jsme říkali, že bychom chtěli celou věc definitivně uzavřít v neděli u příležitosti zakončení šampionátu, případně na začátku prosince, a tak to také bude," vysvětluje Abiteboul.
Může ještě nastat eventualita, kterou Abiteboul popisuje jako "přechodné období", kdy by automobilka působila nějakým způsobem v příštím roce. Zároveň však dodal, že se Renault nepustí do takového projektu, který by byl pro něj nepředstavoval smysluplnou investici. "Jedná se o desetiletý závazek v motorsportu, což není laciná záležitost," dodává Abiteboul.
Co může očekávat Lotus?Stáj z Enstone je rovněž ve složité situaci, protože pokud neprokáže finanční zajištění do budoucnosti, hrozí jí od 7. prosince správní řízení. Nyní musí ještě několik dní počkat, aby mohla hovořit o své další existenci. Náměstek šéfa týmu Federico Gastaldi uvedl, že nastálou situaci může jen těžko nějak ovlivnit, pro ně je prvotní snahou absolvovat poslední závod v sezóně.
"Jsme na stejné straně barikády. Připravovali jsme se na převzetí od Grand Prix Singapuru, v našem týmovém sídle už je několik pracovníků Renaultu, kteří už pracují na voze s motorem Renault pro příští rok, takže pro nás se zatím nic nemění. Je na Renaultu, aby udělal nějaké rozhodnutí, my ho k němu nemůžeme tlačit. Je na nich, co zvolí," komentuje situaci Gastaldi.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.
Po třech odjetých Velkých cenách se Liam Lawson podle svých slov i názoru svého francouzského týmového kolegy konečně dostal do tempa v barvách Racing Bulls. Novozélanďan tak potvrzuje, že se po návratu do seriálu F1 rychle adaptoval a je připraven bojovat o lepší výsledky.