Ještě před pár týdny byl Austin veleben jako místo, kde bude mít F1 zářnou budoucnost. Jenže čas běží neúprosně dál a jak se zdá, čekají i Grand Prix USA nemalé potíže. Jak jinak, především finančního charakteru.
Už jsme informovali, že pořadatelé byli po závodě značně rozladěni a hledali vinu ve všech možných oblastech. Mluvilo se i o značném finančním propadu, který jistě bude mít vliv na další ročníky závodů F1 pořádaných na okruhu COTA.
Už letos se pořadatelé museli vypořádat s dalším nepříjemným faktem, neboť vláda státu Texas omezila dotaci určenou pro konání Grand Prix USA na 78 % původní sumy. Záležitost je o to nepříjemnější, že z této podpory se platil poplatek za konání Grand Prix.
Stát se původně zavázal v horizontu deseti let poskytnout 250 milionů dolarů - desetina této sumy byla skutečně použita v letech 2012-2014, ale letos pořadatelé místo 25 milionů dostali jen 19,5 milionu $. Majitelé okruhu byli na tuto skutečnost upozorněni těsně před závodním víkendem, ačkoliv nějaké zprávy už se objevily dříve. Tím se jen navýšily ztráty způsobené špatným počasím.
"Mám-li to říci naplno, tak jsme v hajzlu," nebral si servítky ředitel okruhu Bobby Epstein periodiku American-Statesman. "Doslova nás to zmrazilo. Nikdo takovou situaci nemohl čekat. Teď je před námi velká otázka - Budeme vůbec schopni ještě závod pořádat?" Mluvčí COTA Dave Shaw dodal: "Všechno se odvíjelo od dosavadního řešení. Pokud dojde ke změně kalkulace, bude všechno diametrálně jiné." Olej do ohně pochybností a debat přilil sám Bernie Ecclestone, který prohlásil: "Pokud dojde k potížím, může být konání Grand Prix v Austinu ohroženo."
Zmatky v oblasti daní
Hlavní fond pro GP USA byl schválen předchozím guvernérem státu Texas Rickem Parrym, nyní ho kontroluje Susan Combs, úzce spolupracující jak se zakladatelem Tavo Hellmundem, tak samotným Bernie Ecclestonem. Okruh COTA byl vybudován na základě myšlenky poskytnutí dotace, jejíž vyplacení bude odrazem příjmů města, které závod hostí. Ty byly založeny na tom, kolik si na sebe závod s ohledem na návštěvnost vydělá.
1. září však nastoupil do úřadu nový guvernér Gregg Abbot. Jeho štáb s ohledem na audit provedený pověřencem Texasu Johnem Keelem došel k závěru, že Grand Prix odvádí zhruba o 20 % nižší výdělky, než bylo v předchozích obdobích avizováno. "Tyto údaje jsou zpracovávány bezprostředně po samotném závodě, takže nelze přesně určit, jak reálný podklad odhadované přírůstky mají. Studie uvádí stanovenou měřitelnou změnu v daňových příjmech s ohledem k velikosti státu a jeho počtu obyvatel. Kromě toho jsou daně odvedené státu vyčísleny na základě jednoho až tříměsíčního období, což velmi ztěžuje oddělit ekonomický efekt u takové významné události."
Keel také poukazuje na fakt, že v minulosti došlo k určitým pochybením, kdy byly některé typy daňových odvodů zahrnuty do nepřípustných položek. "Konkrétně, když finanční poradce využívá model ekonomického software k odhadu pravidelného příjmu v souvislosti s nějakým velkým podnikem (GP), není možné tento typ podle zákona zanést jako součást daňových odvodů. S ohledem na výstupy finančních kontrolorů provedených na základě odhadovaných částek dané události došli auditoři k závěru, že 22 % z celkového objemu finančních prostředků, schválených pro zmíněnou akci, vzniklo zahrnutím nepřípustných daňových operací."
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.