Ještě před pár týdny byl Austin veleben jako místo, kde bude mít F1 zářnou budoucnost. Jenže čas běží neúprosně dál a jak se zdá, čekají i Grand Prix USA nemalé potíže. Jak jinak, především finančního charakteru.
Už jsme informovali, že pořadatelé byli po závodě značně rozladěni a hledali vinu ve všech možných oblastech. Mluvilo se i o značném finančním propadu, který jistě bude mít vliv na další ročníky závodů F1 pořádaných na okruhu COTA.
Už letos se pořadatelé museli vypořádat s dalším nepříjemným faktem, neboť vláda státu Texas omezila dotaci určenou pro konání Grand Prix USA na 78 % původní sumy. Záležitost je o to nepříjemnější, že z této podpory se platil poplatek za konání Grand Prix.
Stát se původně zavázal v horizontu deseti let poskytnout 250 milionů dolarů - desetina této sumy byla skutečně použita v letech 2012-2014, ale letos pořadatelé místo 25 milionů dostali jen 19,5 milionu $. Majitelé okruhu byli na tuto skutečnost upozorněni těsně před závodním víkendem, ačkoliv nějaké zprávy už se objevily dříve. Tím se jen navýšily ztráty způsobené špatným počasím.
"Mám-li to říci naplno, tak jsme v hajzlu," nebral si servítky ředitel okruhu Bobby Epstein periodiku American-Statesman. "Doslova nás to zmrazilo. Nikdo takovou situaci nemohl čekat. Teď je před námi velká otázka - Budeme vůbec schopni ještě závod pořádat?" Mluvčí COTA Dave Shaw dodal: "Všechno se odvíjelo od dosavadního řešení. Pokud dojde ke změně kalkulace, bude všechno diametrálně jiné." Olej do ohně pochybností a debat přilil sám Bernie Ecclestone, který prohlásil: "Pokud dojde k potížím, může být konání Grand Prix v Austinu ohroženo."
Zmatky v oblasti daní
Hlavní fond pro GP USA byl schválen předchozím guvernérem státu Texas Rickem Parrym, nyní ho kontroluje Susan Combs, úzce spolupracující jak se zakladatelem Tavo Hellmundem, tak samotným Bernie Ecclestonem. Okruh COTA byl vybudován na základě myšlenky poskytnutí dotace, jejíž vyplacení bude odrazem příjmů města, které závod hostí. Ty byly založeny na tom, kolik si na sebe závod s ohledem na návštěvnost vydělá.
1. září však nastoupil do úřadu nový guvernér Gregg Abbot. Jeho štáb s ohledem na audit provedený pověřencem Texasu Johnem Keelem došel k závěru, že Grand Prix odvádí zhruba o 20 % nižší výdělky, než bylo v předchozích obdobích avizováno. "Tyto údaje jsou zpracovávány bezprostředně po samotném závodě, takže nelze přesně určit, jak reálný podklad odhadované přírůstky mají. Studie uvádí stanovenou měřitelnou změnu v daňových příjmech s ohledem k velikosti státu a jeho počtu obyvatel. Kromě toho jsou daně odvedené státu vyčísleny na základě jednoho až tříměsíčního období, což velmi ztěžuje oddělit ekonomický efekt u takové významné události."
Keel také poukazuje na fakt, že v minulosti došlo k určitým pochybením, kdy byly některé typy daňových odvodů zahrnuty do nepřípustných položek. "Konkrétně, když finanční poradce využívá model ekonomického software k odhadu pravidelného příjmu v souvislosti s nějakým velkým podnikem (GP), není možné tento typ podle zákona zanést jako součást daňových odvodů. S ohledem na výstupy finančních kontrolorů provedených na základě odhadovaných částek dané události došli auditoři k závěru, že 22 % z celkového objemu finančních prostředků, schválených pro zmíněnou akci, vzniklo zahrnutím nepřípustných daňových operací."
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“