Ještě před pár týdny byl Austin veleben jako místo, kde bude mít F1 zářnou budoucnost. Jenže čas běží neúprosně dál a jak se zdá, čekají i Grand Prix USA nemalé potíže. Jak jinak, především finančního charakteru.
Už jsme informovali, že pořadatelé byli po závodě značně rozladěni a hledali vinu ve všech možných oblastech. Mluvilo se i o značném finančním propadu, který jistě bude mít vliv na další ročníky závodů F1 pořádaných na okruhu COTA.
Už letos se pořadatelé museli vypořádat s dalším nepříjemným faktem, neboť vláda státu Texas omezila dotaci určenou pro konání Grand Prix USA na 78 % původní sumy. Záležitost je o to nepříjemnější, že z této podpory se platil poplatek za konání Grand Prix.
Stát se původně zavázal v horizontu deseti let poskytnout 250 milionů dolarů - desetina této sumy byla skutečně použita v letech 2012-2014, ale letos pořadatelé místo 25 milionů dostali jen 19,5 milionu $. Majitelé okruhu byli na tuto skutečnost upozorněni těsně před závodním víkendem, ačkoliv nějaké zprávy už se objevily dříve. Tím se jen navýšily ztráty způsobené špatným počasím.
"Mám-li to říci naplno, tak jsme v hajzlu," nebral si servítky ředitel okruhu Bobby Epstein periodiku American-Statesman. "Doslova nás to zmrazilo. Nikdo takovou situaci nemohl čekat. Teď je před námi velká otázka - Budeme vůbec schopni ještě závod pořádat?" Mluvčí COTA Dave Shaw dodal: "Všechno se odvíjelo od dosavadního řešení. Pokud dojde ke změně kalkulace, bude všechno diametrálně jiné." Olej do ohně pochybností a debat přilil sám Bernie Ecclestone, který prohlásil: "Pokud dojde k potížím, může být konání Grand Prix v Austinu ohroženo."
Zmatky v oblasti daní
Hlavní fond pro GP USA byl schválen předchozím guvernérem státu Texas Rickem Parrym, nyní ho kontroluje Susan Combs, úzce spolupracující jak se zakladatelem Tavo Hellmundem, tak samotným Bernie Ecclestonem. Okruh COTA byl vybudován na základě myšlenky poskytnutí dotace, jejíž vyplacení bude odrazem příjmů města, které závod hostí. Ty byly založeny na tom, kolik si na sebe závod s ohledem na návštěvnost vydělá.
1. září však nastoupil do úřadu nový guvernér Gregg Abbot. Jeho štáb s ohledem na audit provedený pověřencem Texasu Johnem Keelem došel k závěru, že Grand Prix odvádí zhruba o 20 % nižší výdělky, než bylo v předchozích obdobích avizováno. "Tyto údaje jsou zpracovávány bezprostředně po samotném závodě, takže nelze přesně určit, jak reálný podklad odhadované přírůstky mají. Studie uvádí stanovenou měřitelnou změnu v daňových příjmech s ohledem k velikosti státu a jeho počtu obyvatel. Kromě toho jsou daně odvedené státu vyčísleny na základě jednoho až tříměsíčního období, což velmi ztěžuje oddělit ekonomický efekt u takové významné události."
Keel také poukazuje na fakt, že v minulosti došlo k určitým pochybením, kdy byly některé typy daňových odvodů zahrnuty do nepřípustných položek. "Konkrétně, když finanční poradce využívá model ekonomického software k odhadu pravidelného příjmu v souvislosti s nějakým velkým podnikem (GP), není možné tento typ podle zákona zanést jako součást daňových odvodů. S ohledem na výstupy finančních kontrolorů provedených na základě odhadovaných částek dané události došli auditoři k závěru, že 22 % z celkového objemu finančních prostředků, schválených pro zmíněnou akci, vzniklo zahrnutím nepřípustných daňových operací."
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.