Fernando Alonso a Jenson Button byli nuceni odstoupit z Grand Prix Singapuru kvůli nadměrně se přehřívajícím převodovkám, jejichž teplota podle vyjádření týmu daleko přesáhla hodnotu konstrukčních limitů.
Zázraky se však dějí a když máte v týmu šikovné odborníky a hlavně štěstí, můžete i něco ušetřit. Ačkoliv McLaren prohlásil, že ještě nikdy v historii týmu nezaznamenali tak vysokou teplotu u jakékoli převodovky, nepotvrdily se obavy, že došlo k nenapravitelným škodám.
Jak uvedl server Motorsport.com, hlavní příčinou přehřívání převodovek byla gumová drť pneumatik a spadané listí na trati - tato směs ucpala chladič oleje převodovky a teplota tím začala hrozivě narůstat. Z toho důvodu došlo k přerušení elektrických senzorů, takže inženýři na boxové zídce neměli možnost sledovat pohyb teplot v převodovkách. Proto bylo rozhodnuto stáhnout oba vozy z trati, než aby došlo k dalšímu poškození.
"Pokud převodovka pracuje v režimu extrémních teplot, dochází ke katastrofálnímu poškození vnitřních komponentů: ocel ztrácí pevnost a zuby ozubených kol se lámou. Uhlík se znehodnocuje a ztrácí své strukturální vlastnosti. Jak jsme se však ujistili, skříně převodovek zůstaly neporušené, přestože teplota překročila maximální navrženou hodnotu až o 45 %," popisuje proces generální ředitel McLarenu Jonathan Neale.
Podle jeho názoru má na "přežití" komponentu také zásluhu skvělá kvalita maziv společnosti ExxonMobil. "Jenom to poukazuje na vynikající vlastnosti jejich oleje do převodovek. Vrátili jsme díl do továrny, zkontrolovali převody, spustili jej na dynamometru a zjistili, že v žádné funkci se nevyskytují problémy.
Když si uvědomíte zatížení uvnitř tohoto zařízení a skutečnost, že většinu času je olej jen tenkým filmem na krytech, je to jen potvrzení vysokého kreditu technologie Mobilu," vysekl Neale poklinu dodavatelům oleje.
"Když jsme porovnali záznamy z našich archivů, tak tyto skříně vydržely vůbec nejvyšší provozní teplotu, jakou jsme kdy zaznamenali. A přesto na dynamometru vykazovaly funkčnost shodnou se zcela novými kusy. Tyhle převodovky doslova povstaly z mrtvých - je to neuvěřitelný případ," kroutí hlavou Neale.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.