Ještě netuší, s čím bude jeho tým jezdit, vlastně zda vůbec bude Toro Rosso příští rok ve startovním poli. Ale troufne si předpovídat, jaký bude poměr sil v oblasti pohonných jednotek v sezóně 2016.
Řeč je o Franzi Tostovi, devětapadesátiletém Rakušanovi, který letos končí na postu šéfa týmu Toro Rosso desátou sezónu. Podle jeho názoru motory Renault a Honda příští rok výrazně sníží deficit na pohonné jednotky Mercedes a Ferrari.
"Příští rok budou podstatně blíž. Jsem přesvědčen, že mají zdroje a know-how, které jim umožní onu mezeru zacelit. Pokud by se tak nestalo, měla by FIA pozměnit vývojové žetony tak, aby každý, kdo zaostává, měl právo vývojové svobody dokud nedojde k vyrovnání. Ale jak jsem řekl, mám za to, že ti vzadu se vyrovnají se špičkou nejpozději do roku 2017," proklamuje Tost.
Na otázku, zda vidí rozchod s Renaultem na konci této sezóny jako správný krok, odpovídá rodák z Trinsu kladně. Věří, že v roce 2016 bude jeho stáj využívat motory Ferrari a tím bude navázána někdejší spolupráce, která po sedmileté spolupráci skončila v roce 2013. "Vezmeme-li v úvahu, že jsme Renaultu zaplatili nemálo peněz a očekávaný pokrok nepřišel, pak si nutně položíme otázku, proč se vracíme k Ferrari - prostě tohoto partnera známe a spolupráce s ním dává i logistický smysl," komentoval záměr Tost.
Je tu stále neuzavřený problém s převzetím Lotusu, dá se očekávat, že Renault po případném vypovězení smluv s Red Bullem a Toro Rosso bude fungovat jako tovární tým. Tost se k této problematice příliš vyjadřovat nechce. "Nemám ponětí, jaký má Renault další plány. Až tak mě nezajímá, co chystají, ale historie nám ukázala, že je dobré mít aspoň jeden zákaznický tým. Ale to je jejich věc."
Není od věci si připomenout, že Mercedes a Ferrari letos obhospodařují sedm týmů, což představuje 15 vítězství, 15 postavení na čele startovního pole a 13 nejrychlejších kol v závodě - pouze tady Renault narušil hegemonii německo-italského bloku. Bodově je to ještě drtivější - Mercedes a Ferrari zatím vydolovali z letošní sezóny 909 resp. 359 bodů, zatímco Renault 194. Skoro až ostudně v tomto případě působí Honda s 19 body...
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.