Původně už mělo být o převzetí stáje sídlící v Enstone hotovou věcí. Jenže pak se začaly okolnosti komplikovat, dokonce se mluvilo o jiných zájmech Renaultu. Sice se objevil už několikrát zmíněný dopis o záměru Lotus převzít, ale ani ten není žádnou jistotou.
Velice trefně tuto situaci popsal Eddie Jordan, bývalý vlastník stejnojmenného týmu, současný expert F1 a komentátor: "Z dopisů informujících o nějakém záměru v F1 jsem byl vždycky nervózní. Nemají totiž většinou žádnou hodnotu, ani papíru, na kterém jsou napsané."
Těžko pak můžeme být překvapeni, že zástupce šéfa týmu Federico Gastaldi po několika odkladech nyní přichází s další variantou. Přes existenci dopisu, který Lotus ochránil před soudním řízením, v němž se mluví o realizaci transakce v době spíše týdnů než měsíců, se najednou objevuje další eventualita - po skončení sezóny 2015.
Jsou tu další problémy, o kterých informoval Romain Grosjean. Tým podle něj žije podle rčení "z ruky do úst", takže vůbec neví, zda se podaří opravit jeho notně pošramocené šasi ze Soči. Nervozitu v týmu podtrhuje i Jolyon Palmer, který letos několikrát vystřídal Grosjeana v prvních pátečních trénincích. S ohledem na fakt, že právě Romain tým opustil a podepsal kontraktu u Haas F1 Team by mohl mít mladý Brit šanci na místo vedle Pastora Maldonada. "Byl bych nesmírně šťastný, kdybych měl to místo jisté. Není žádným tajemstvím, že bych si to přál. Jenže pokud nedojde k převzetí ze strany Renaultu, pak budou muset současní majitelé sáhnout hodně hluboko do kapsy, aby v příštím roce přežili," naznačuje Jolyon v rozhovoru s BBC i další možný vývoj situace.
Federico Gastaldi pro dánské noviny BT zdůraznil, že celý proces už neleží jen na bedrech Lotusu: "Jedná se o dlouhodobý proces, který pravděpodobně bude završen v prosinci. Nemyslím, že by nějaké rozhodnutí bylo přijato dříve, tedy pokud vedení Renaultu nepřijde náhle s nějakou jinou variantou."
Gastaldi se rovněž vyjádřil k otázce odchodu Grosjeana a jeho možných nástupců: "Romainovým odchodem jsem byli hodně překvapeni, protože jsme s ním počítali. Má zkušenosti, byl s námi po mnoho let, je to navíc Francouz. Proto nás jeho záměr odejít do týmu Haas šokoval. Nebyli jsme na to připraveni, proto musíme najít někoho jiného. Upřímně mohu říci, že v této chvíli nemáme žádný seznam možných kandidátů," naráží Gastaldi tak trochu právě na Gene Haase, který několik měsíců hovořil o desetičlenném seznamu potenciálních adeptů na místo v jeho týmu.
Přitom pokud se podaří vše vyřešit, těch možností by bylo hned několik: Kevin Magnussen, Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne či už zmíněný Jolyon Palmer - ti všichni by mohli připadat v úvahu. Asi nejlepší výchozí pozici by mohl mít Vergne, zastávající nyní pozici testpilota Ferrari, ale Gastaldi se nedomnívá, že by měl mít nějakou výhodu jen proto, že je Francouz. "Můj osobní názor je, že národnost při výběru nebude hrát roli. Ale jak už jsem řekl, tohle musí řešit už noví majitelé."
Šéf Renaultu F1 Cyril Abiteboul celou situaci komentoval lakonickým a v podstatě nic neříkajícím: "V současné době se soustředíme na dokončení dohody s Lotusem." O nějakém konkrétním termínu nepadlo ani slovo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.