Původně už mělo být o převzetí stáje sídlící v Enstone hotovou věcí. Jenže pak se začaly okolnosti komplikovat, dokonce se mluvilo o jiných zájmech Renaultu. Sice se objevil už několikrát zmíněný dopis o záměru Lotus převzít, ale ani ten není žádnou jistotou.
Velice trefně tuto situaci popsal Eddie Jordan, bývalý vlastník stejnojmenného týmu, současný expert F1 a komentátor: "Z dopisů informujících o nějakém záměru v F1 jsem byl vždycky nervózní. Nemají totiž většinou žádnou hodnotu, ani papíru, na kterém jsou napsané."
Těžko pak můžeme být překvapeni, že zástupce šéfa týmu Federico Gastaldi po několika odkladech nyní přichází s další variantou. Přes existenci dopisu, který Lotus ochránil před soudním řízením, v němž se mluví o realizaci transakce v době spíše týdnů než měsíců, se najednou objevuje další eventualita - po skončení sezóny 2015.
Jsou tu další problémy, o kterých informoval Romain Grosjean. Tým podle něj žije podle rčení "z ruky do úst", takže vůbec neví, zda se podaří opravit jeho notně pošramocené šasi ze Soči. Nervozitu v týmu podtrhuje i Jolyon Palmer, který letos několikrát vystřídal Grosjeana v prvních pátečních trénincích. S ohledem na fakt, že právě Romain tým opustil a podepsal kontraktu u Haas F1 Team by mohl mít mladý Brit šanci na místo vedle Pastora Maldonada. "Byl bych nesmírně šťastný, kdybych měl to místo jisté. Není žádným tajemstvím, že bych si to přál. Jenže pokud nedojde k převzetí ze strany Renaultu, pak budou muset současní majitelé sáhnout hodně hluboko do kapsy, aby v příštím roce přežili," naznačuje Jolyon v rozhovoru s BBC i další možný vývoj situace.
Federico Gastaldi pro dánské noviny BT zdůraznil, že celý proces už neleží jen na bedrech Lotusu: "Jedná se o dlouhodobý proces, který pravděpodobně bude završen v prosinci. Nemyslím, že by nějaké rozhodnutí bylo přijato dříve, tedy pokud vedení Renaultu nepřijde náhle s nějakou jinou variantou."
Gastaldi se rovněž vyjádřil k otázce odchodu Grosjeana a jeho možných nástupců: "Romainovým odchodem jsem byli hodně překvapeni, protože jsme s ním počítali. Má zkušenosti, byl s námi po mnoho let, je to navíc Francouz. Proto nás jeho záměr odejít do týmu Haas šokoval. Nebyli jsme na to připraveni, proto musíme najít někoho jiného. Upřímně mohu říci, že v této chvíli nemáme žádný seznam možných kandidátů," naráží Gastaldi tak trochu právě na Gene Haase, který několik měsíců hovořil o desetičlenném seznamu potenciálních adeptů na místo v jeho týmu.
Přitom pokud se podaří vše vyřešit, těch možností by bylo hned několik: Kevin Magnussen, Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne či už zmíněný Jolyon Palmer - ti všichni by mohli připadat v úvahu. Asi nejlepší výchozí pozici by mohl mít Vergne, zastávající nyní pozici testpilota Ferrari, ale Gastaldi se nedomnívá, že by měl mít nějakou výhodu jen proto, že je Francouz. "Můj osobní názor je, že národnost při výběru nebude hrát roli. Ale jak už jsem řekl, tohle musí řešit už noví majitelé."
Šéf Renaultu F1 Cyril Abiteboul celou situaci komentoval lakonickým a v podstatě nic neříkajícím: "V současné době se soustředíme na dokončení dohody s Lotusem." O nějakém konkrétním termínu nepadlo ani slovo.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.