Není všechno zlato, co se třpytí. Účetní uzávěrka stuttgartské automobilky prokázala, že mistrovský titul byl vykoupen značně ztrátovým výsledkem, nad nímž se možná některým zatají dech.
Na jedné straně jsou podstatně vyšší příjmy, ale titul v loňském roce byl vykoupen obrovskými náklady na vývoj hybridního motoru V6 - když k tomu přičteme odměny vyplácené v důsledku úspěšných výsledků, dojdeme k překvapivým číslům.
Závěrečná zpráva pro Mercedes-Benz Grand Prix Ltd. dokládá, že obrat (včetně sponzorských příspěvků a prize money) vzrostl ze sumy 125,2 milionů liber (2013) na 146,9 milionů £ o rok později. "Jedná se o vyšší příjmy ze strany sponzorů a prostředky pocházející od vlastníků vysílacích práv, v nichž se odrazily lepší výsledky ze závodů v roce 2013," praví se se v závěrečné zprávě.
Na druhé straně existuje položka provozních nákladů - ta činila v roce 2013 sumu 190,7 milionů £ a její nárůst se vyšplhal na 240,2 milionů liber v roce loňském. Odráží se v ní "rekordní úroveň sportovních výkonů a zvýšených nákladů vyplyvajících ze změny pravidel F1".
Pokud tedy provedeme nezbytné má dáti-dal a nezapomeneme na častý nešvar podnikatelů všech možných kategorií, tedy zdanění, vyjde nám, že ztráta Mercedesu oproti 51 milionům v roce 2013 vzrostla v mistrovské sezóně 2014 na 76,9 milionů liber.
Přispěly i platy zaměstnancůPokud je v účtech Mercedesu vykazováno průměrně 765 zaměstnanců oproti 663 lidem (2013), dojdeme ke snadnému výpočtu, že platy stovky nově příchozích navýšily výdaje automobilky v posledním zúčtovacím období ze 49,7 milionů na 65,2 milionů £. Mercedes tedy do jisté míry spoléhá na příjem dalších finančních prostředků ze strany Bernie Ecclestonea na základě trvale úspěšných výsledků.
"Dohoda s majiteli komerčních práv nám zajišťuje trvale vyšší tok příjmů na základě sportovních výkonů, z nichž některé budou dosaženy také v letošním roce jako důsledek úspěšné sezóny 2014," čteme dále ve zprávě Mercedesu. Najdeme v ní ale také pasáž, v níž se praví: "Společnost je nadále odhodlána snižovat náklady na formuli 1 a bude rovněž spolupracovat s ostatními týmy a zúčastněnými stranami na dosažení tohoto cíle spravedlivým a transparentním způsobem."
Víte, kolik stojí v F1 mistrovský bod?Mercedes participuje především na zisku mistrovského titulu, ale od věci není ani připomenutí průměrné "ceny" mistrovských bodů, které si týmy na své konto připíší. Nejvyšší hodnotu měl v roce 2012 - to se týmům za bodík vyplácel milion liber. O rok později už to bylo "jen" 530 000 £ a loni inflace pokračovala, 355 000 liber. Tuto sumu ovšem zdevalvoval dvojitý bodový nášup v Abú Dhabí.
U Mercedesu dokonce vypočítali, že Red Bull za své čtyři mistrovské sezóny vyinkasoval za každý bod v šampionátu v průměru 397 000 £. Kdo nevěří, nechť se chopí kalkulačky a může začít přepočítávat.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartovala dramaticky a plná nečekaných momentů, ale Lando Norris se nenechal rozhodit a vykročil do boje o titul tím nejlepším možným způsobem.
Lando Norris po triumfu v GP Austrálie zdůraznil, že McLaren zůstává realistický a nepropadá euforii. Reagoval tak na slova George Russella, který naznačil, že tým už může začít směřovat své ambice k sezoně 2026.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.