Není všechno zlato, co se třpytí. Účetní uzávěrka stuttgartské automobilky prokázala, že mistrovský titul byl vykoupen značně ztrátovým výsledkem, nad nímž se možná některým zatají dech.
Na jedné straně jsou podstatně vyšší příjmy, ale titul v loňském roce byl vykoupen obrovskými náklady na vývoj hybridního motoru V6 - když k tomu přičteme odměny vyplácené v důsledku úspěšných výsledků, dojdeme k překvapivým číslům.
Závěrečná zpráva pro Mercedes-Benz Grand Prix Ltd. dokládá, že obrat (včetně sponzorských příspěvků a prize money) vzrostl ze sumy 125,2 milionů liber (2013) na 146,9 milionů £ o rok později. "Jedná se o vyšší příjmy ze strany sponzorů a prostředky pocházející od vlastníků vysílacích práv, v nichž se odrazily lepší výsledky ze závodů v roce 2013," praví se se v závěrečné zprávě.
Na druhé straně existuje položka provozních nákladů - ta činila v roce 2013 sumu 190,7 milionů £ a její nárůst se vyšplhal na 240,2 milionů liber v roce loňském. Odráží se v ní "rekordní úroveň sportovních výkonů a zvýšených nákladů vyplyvajících ze změny pravidel F1".
Pokud tedy provedeme nezbytné má dáti-dal a nezapomeneme na častý nešvar podnikatelů všech možných kategorií, tedy zdanění, vyjde nám, že ztráta Mercedesu oproti 51 milionům v roce 2013 vzrostla v mistrovské sezóně 2014 na 76,9 milionů liber.
Přispěly i platy zaměstnancůPokud je v účtech Mercedesu vykazováno průměrně 765 zaměstnanců oproti 663 lidem (2013), dojdeme ke snadnému výpočtu, že platy stovky nově příchozích navýšily výdaje automobilky v posledním zúčtovacím období ze 49,7 milionů na 65,2 milionů £. Mercedes tedy do jisté míry spoléhá na příjem dalších finančních prostředků ze strany Bernie Ecclestonea na základě trvale úspěšných výsledků.
"Dohoda s majiteli komerčních práv nám zajišťuje trvale vyšší tok příjmů na základě sportovních výkonů, z nichž některé budou dosaženy také v letošním roce jako důsledek úspěšné sezóny 2014," čteme dále ve zprávě Mercedesu. Najdeme v ní ale také pasáž, v níž se praví: "Společnost je nadále odhodlána snižovat náklady na formuli 1 a bude rovněž spolupracovat s ostatními týmy a zúčastněnými stranami na dosažení tohoto cíle spravedlivým a transparentním způsobem."
Víte, kolik stojí v F1 mistrovský bod?Mercedes participuje především na zisku mistrovského titulu, ale od věci není ani připomenutí průměrné "ceny" mistrovských bodů, které si týmy na své konto připíší. Nejvyšší hodnotu měl v roce 2012 - to se týmům za bodík vyplácel milion liber. O rok později už to bylo "jen" 530 000 £ a loni inflace pokračovala, 355 000 liber. Tuto sumu ovšem zdevalvoval dvojitý bodový nášup v Abú Dhabí.
U Mercedesu dokonce vypočítali, že Red Bull za své čtyři mistrovské sezóny vyinkasoval za každý bod v šampionátu v průměru 397 000 £. Kdo nevěří, nechť se chopí kalkulačky a může začít přepočítávat.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.