Tým Manor využil letos mezeru v pravidlech a používá rok starou specifikaci motorů Ferrari. Nyní se rokuje o možnosti podobnou možnost definitivně vymazat, ale nebude to jednoduchá záležitost, jak dokazují schůzky Strategické skupiny F1.
Jak už bylo řečeno, pravidlo o používání starších motorů bylo zpřísněno, ale při pondělním zasedání Stategické skupiny došlo k revidování tohoto předpisu, takže je možné používat opět různé specifikace.
Šéfka týmu Sauber Moniša Kaltenbornová, která nemá na jednání Strategické skupiny přístup, označila toto rozhodnutí jako riskantní narušení konkurence mezi týmy. Použila dokonce termínu, že se tímto krokem vytvoří "šampionát dvou úrovní".
"Nemyslím, že by taková situace měla být povolena. Snažíme se o vyrovnané mistrovství a ne aby bylo rozděleno na vozy A a B. Mistrovství tak může být znehodnoceno, bude to jakýsi šampionát v šampionátu," dokládá svá slova Kaltenbornová.
Je pochopitelné, a přiznává to i šéfa Sauberu, že některé týmy budou muset zavést jistá opatření, aby vůbec mohly dále v F1 působit. Podle jejího názoru však může zmíněná úprava pravidel pro používání starších motorů vyvolat precedens pro další změny. "Je jasné, že pokud tým chce v F1 zůstat, bude muset jít touto cestou. Nikdo nechce říci »Já to tu balím«, takovou možnost si nepřipouští. Domnívám se, že bychom nyní neměli vytvořit precedens pro následné události."
Když byly zaváděny současné V6 motory, jejichž cena se pohybuje v oblasti 15 - 20 milionů liber za sezónu, argumentovalo se tím, že osmiválce byly podstatně levnější (kolem 7 milionů £). I tato okolnost se při pondělní debatě o snižování nákladů připomínala. "Jednání se nemůžeme zúčastnit, takže nevím, co bylo přesně projednáno. Ale zprávy mluví o určitém druhu konsensu, jenž se týká nákladů na motory. To by byla dobrá cesta. Něco, co jsme říkali už dlouho. Je povzbudivé vědět, že jednání probíhají, teď jde o to, jakým směrem se budou vyvíjet," dodává Moniša.
Připomeňme, že "šampionát v šampionátu", o němž Kaltenbornová mluví, jsme už v F1 zažili - v sezóně 1987 byly kvůli obrovskému rozdílu mezi přeplňovanými a atmosférickými motory zavedeny zvláštní kategorie pro jezdce, kteří neměli ve svých vozech turbo. Ti měli své vlastní klání, nazvané Trofej Jima Clarka, týmy pak soupeřily o Pohár Colina Chapmana.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.