Tým Manor využil letos mezeru v pravidlech a používá rok starou specifikaci motorů Ferrari. Nyní se rokuje o možnosti podobnou možnost definitivně vymazat, ale nebude to jednoduchá záležitost, jak dokazují schůzky Strategické skupiny F1.
Jak už bylo řečeno, pravidlo o používání starších motorů bylo zpřísněno, ale při pondělním zasedání Stategické skupiny došlo k revidování tohoto předpisu, takže je možné používat opět různé specifikace.
Šéfka týmu Sauber Moniša Kaltenbornová, která nemá na jednání Strategické skupiny přístup, označila toto rozhodnutí jako riskantní narušení konkurence mezi týmy. Použila dokonce termínu, že se tímto krokem vytvoří "šampionát dvou úrovní".
"Nemyslím, že by taková situace měla být povolena. Snažíme se o vyrovnané mistrovství a ne aby bylo rozděleno na vozy A a B. Mistrovství tak může být znehodnoceno, bude to jakýsi šampionát v šampionátu," dokládá svá slova Kaltenbornová.
Je pochopitelné, a přiznává to i šéfa Sauberu, že některé týmy budou muset zavést jistá opatření, aby vůbec mohly dále v F1 působit. Podle jejího názoru však může zmíněná úprava pravidel pro používání starších motorů vyvolat precedens pro další změny. "Je jasné, že pokud tým chce v F1 zůstat, bude muset jít touto cestou. Nikdo nechce říci »Já to tu balím«, takovou možnost si nepřipouští. Domnívám se, že bychom nyní neměli vytvořit precedens pro následné události."
Když byly zaváděny současné V6 motory, jejichž cena se pohybuje v oblasti 15 - 20 milionů liber za sezónu, argumentovalo se tím, že osmiválce byly podstatně levnější (kolem 7 milionů £). I tato okolnost se při pondělní debatě o snižování nákladů připomínala. "Jednání se nemůžeme zúčastnit, takže nevím, co bylo přesně projednáno. Ale zprávy mluví o určitém druhu konsensu, jenž se týká nákladů na motory. To by byla dobrá cesta. Něco, co jsme říkali už dlouho. Je povzbudivé vědět, že jednání probíhají, teď jde o to, jakým směrem se budou vyvíjet," dodává Moniša.
Připomeňme, že "šampionát v šampionátu", o němž Kaltenbornová mluví, jsme už v F1 zažili - v sezóně 1987 byly kvůli obrovskému rozdílu mezi přeplňovanými a atmosférickými motory zavedeny zvláštní kategorie pro jezdce, kteří neměli ve svých vozech turbo. Ti měli své vlastní klání, nazvané Trofej Jima Clarka, týmy pak soupeřily o Pohár Colina Chapmana.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.