Vyjíždění jezdců mimo trať je jednou z příčin defektů pneumatik

Působí únikové zóny problémy pneumatikám? Horner si to myslí
Působí únikové zóny problémy pneumatikám? Horner si to myslí, foto: Red Bull Racing
Robert RoBertino Pavelka 10. září 2015 17:27
Sdílej:

Rozruch kolem defektů pneumatik v Belgii vyvolal nejen záplavu dohadů, ale také debaty na té nejvyšší úrovni. Pirelli nakonec ve svém prohlášení uvedlo, že jednou z hlavních příčin byly nečistoty na trati. Existuje však i jiné vysvětlení.

Christian Horner (Red Bull) je přesvědčen, že častějšímu poškození pneumatik napomáhá zvyšující se počet betonových únikových zón na úkor štěrkových ploch. Podle šéfa rakouské stáje tak piloti mají tendenci k agresivnějšímu průjezdu zatáček a pneumatiky jsou tím náchylnější k poškození.

"Pro Pirelli to není jednoduchá situace, liší se obrubníky i zajištění tratí, na kterých závodíme. Piloti prostě zneužívají skutečnosti, že vedle zatáčky je úniková plocha a nikoli štěrkové lože, na kterém by uvízli. To je pro ně výhodou, které se nerozpakují využít. Stačí se podívat na Eau Rouge, jak vypadala před deseti lety a nyní," tvrdí Horner.

Fakt, že špatný nájezd do zatáčky ještě neznamená definitivní ztrátu nadějí vede piloty k mnohem riskantnějšímu průjezdu, kterým daleko víc trpí pneumatiky. "K tomuto problému proběhla velká debata a každý, kdo měl tu potřebu, přednesl své obavy, Pirelli na těchto podkladech hodlá přinést nějaké konkrétní kroky. A právě v takové atmosféře by měly společné dohady pokračovat," míní Horner.

Jedním z důvodů zavádění betonových únikových zón byla snaha, aby pilot při chybě nebyl okamžitě uvězněn v kačírku a jeho šance v závodě by definitivně skončily. Záhy se však objevila kritika, že při určitém opuštění trati není monopost dostatečně chráněn před nárazem do bariéry, protože ho rovná plocha nedokáže účinně zpomalit - což jsme ostatně mohli vidět například v Hülkenbergově případě v Maďarsku. Argumentuje se také tím, že na těchto plochách mohou být nečistoty, jimiž pilot putující mimo trať může nejen vážně poškodit pneumatiky, ale také nějakým způsobem dostat tyto cizí tělesa na okruh.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.