Hamilton oproti loňsku dominuje v kvalifikacích, co je příčinou?

Hamilton se v Británii posunul na třetí místo v žebříčku zajetých pole-position
Hamilton se v Británii posunul na třetí místo v žebříčku zajetých pole-position, foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 3. září 2015 9:35
Sdílej:

Loňský rok v kvalifikacích dominoval také Mercedes, ale v jiné podobě. Nico Rosberg si zajistil pole-position jedenáctkrát, zatímco mistr světa Lewis Hamilton byl úspěšný jen v sedmi případech. Pouze jedinkrát prolomil nadvládu Stříbrných šípů Massa na Williamsu.

Letos je však situace na hony vzdálená předchozímu ročníku. Hamilton tvrdě válcuje nejen konkurenci, ale především svého ambiciózního týmového kolegu, jemuž se poštěstilo odstartovat z první pozice jen ve Španělsku. Podle obhájce titulu stojí za tak výrazným posunem kvalifikačních sil docela malé úpravy - kvalifikaci se rozhodl pojmout výrazně agresivněji.

Deset pole-position proměnil Hamilton v šest vítězství a další čtyři umístění na stupních vítězů, což je také důvodem, proč je na tom před Grand Prix Itálie o 36 bodů lépe než ve stejnou dobu loni. "Je nutné se neustále snažit o zlepšení, nikdy se nesmíte uspokojit," popisuje Hamilton serveru Autosport svůj "recept" na nejrychlejší čas v kvalifikaci. V Grand Prix Velké Británie se posunul v dlouhodobé tabulce na třetí místo před Sebastiana Vettela. Na druhého Sennu ztrácí 17, na Michaela Schumachera dvacet pole-position.

"Vždy se budu snažit být co nejrychlejší, ale v práci na kvalifikacích je pořád co zlepšovat. Letos jsem tento proces ještě víc vypiloval. Tím nechci říci, že jsem dříve jezdil katastrofálně, byl jsem vždycky rychlý, jen jsem teď zvolil útočnější přístup," vysvětluje dvojnásobný mistr světa.

Hamilton rovněž přiznal, že rok 2014 pro něj byl "mentální zkouškou", neboť měl problémy se spolehlivostí a navíc jeho konflikty s Rosbergem srážely jeho sebevědomí. Připouští, že mu hodně pomohl zisk titulu, a to je nesporně důvodem, proč dokázal bodovat ve všech závodech sezóny. "Doba po mém prvním titulu byla plná rozporů, také z toho důvodů, že jsem žádné další mistrovství dlouho nevyhrál. I loňský rok byl těžký, několikrát jsem nezvládl závody po strategické stránce. Z hlediska psychiky to bylo velmi náročné.

Až letos si vlastně poprvé naplno užívám závodění. Když nic jiného, jezdí se mi lépe. Necítím žádný tlak, nemám pocit, že něco intenzivně musím. Strávil jsem hodně času analyzováním předchozí sezóny a hodlám se nadále zlepšovat. Protože vím, že nyní jsem toho schopen víc než kdykoli předtím," uzavírá Hamilton.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.