První trénink na belgickou Grand Prix ve znamení Mercedesu

Vítejte v Belgii, kde vás čeká několik specifických míst, mezi něž patří i vracečka La Source
Vítejte v Belgii, kde vás čeká několik specifických míst, mezi něž patří i vracečka La Source, foto: Williams F1 Team
Robert RoBertino Pavelka 21. srpna 2015 11:30 21. srpna 2015 13:31
Sdílej:

Dlouhá pauza skončila, opět burácejí motory. Na jedné z posledních tratí, které lze nazývat klasickými, se sešli piloti k jedenáctému závodnímu víkendu, kterým rovněž zahájili druhou polovinu šampionátu.

Specifika prvního tréninku, který v mnoha směrech slouží k úvodnímu osahání vozu (a nesmíme zapomenout, že tentokrát si piloti tuto radost museli na téměř celý měsíc odepřít) a tudíž není až tak důležitý z hlediska zajetých časů, spočívá právě ve vyladění vozů do poslední části dvoudenního programu, kterou je pochopitelně sobotní kvalifikace.

Prakticky celé startovní pole vyrazilo za slunečného počasí na středně tvrdých, tedy bíle označených pneumatikách. Od samého počátku bylo zřejmé, že se Mercedes stále ještě může těšit jistému náskoku, ale Red Bull a Ferrari dobrý výsledek z Maďarska pokropil živou vodou a Stříbrným šípům nic zdarma nedarují. Pozorný divák si také nemohl nevšimnout, že piloti takřka bez výjimky mají problémy udržet vozidlo ve vymezené šíři trati, prakticky každý si vyzkoušel, jaké to je být všemi čtyřmi koly mimo ve výjezdu z Eau Rouge, ale také v sedmé zatáčce Malmédy a hojně rovněž v úseku Stavelot. Obešlo se to bez napomínání, jak už bylo řečeno, časy byly v prvním "neměřeném" tréninku spíš důležité z hlediska nastavení určité hranice, od které se později budou jednotliví piloti odrážet.

Dlouho držel nejlepší čas Hamilton (1:51,340"), zatímco Rosberg nezapsal vůbec žádný měřitelný výkon. Za obhájcem titulu se pohybovala dvojice Ricciardo a Räikkönen, zatímco Vettel ztrácel. Williamsovi piloti přes prohlášení, že Spa by jim jako okruh mělo vyhovovat, figurovali v druhé desítce. A závěr startovního pole - McLaren následován Manorem, jehož piloti sledovali Lewise s pětivteřinovým odstupem. 

O drama se postaral Pastor Maldonado, zasloužilý demolition man, který doplatil na častou chybu ve výjezdu z Malmédy: byl poněkud širší než bylo třeba, levé zadní kolo udalo vozu protirotací a přes Venezuelanovu snahu nakonec lotus atakoval bariéru na vnitřní straně trati a přišel o pravé přední kolo. Pohled do depa však dává Pastorovi naději, že mechanici pro něj odpolední účast v druhém tréninku zachrání. Stalo se tak po necelé hodině a piloti si díky červené vlajce mohli na chvíli od pobytu v kokpitu odpočinout.

Rosberg pak po restartu třicet minut před koncem první tréninkové fáze konečně vstoupil do listiny měřených kol (1:51,200") a hned nejlepším časem. Hamilton se sice mírně polepšil, ale pořád ztrácel přes dvě desetiny. Alonso se v jednu chvíli vyšvihl na 14. pozici, ale postupně se opět propadal, od spojení s Buttonem a Manory ho "zachránil" pouze Jolyon Palmer, který se vklínil mezi oba piloty McLarenu.

První trénink se nesl s duchu spíše opatrném, i tak ale bylo vidět mnoho drobných zaváhání a časté "znásilňování" pneumatik agresivním brzděním, zejména v La Source. Karty jsou nicméně vyloženy, uvidíme, co se bude dít za dvě hodiny.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.