Žhavé novinky nejen ze světa F1 mají většinou společný charakter: dozvíme se, co by se mohlo stát, že by se to mohlo stát, ale zda se to stane nebo nestane, to už se nějak ztrácí mezi řádky. To je i případ dohadů, zda se Lotus opět stane Renaultem...
Nyní už se poměrně nahlas hovoří o propojení Renaultu s Lotusem jako o téměř jisté věci. Přitom ještě před několika týdny zástupci francouzské automobilky nevylučovali, že může nastat i varianta definitivního odchodu z F1. Náměstek týmu Federico Gastaldi však už hovoří bez obalu o tom, že nové spojení Lotusu a Renaultu v následující sezóně by vedlo k návratu ke konkurenceschopnosti. Definitivní rozhodnutí se očekává po začátku druhé poloviny letošního šampionátu, ovšem konkrétní termín zveřejněn nebyl.
Chceme se vrátit na vrcholLotus s Renaultem dokázali figurovat v letech 2012 a 2013 na 4. příčce Poháru konstruktérů, ale přechod na hybridní agregáty se nevydařil a Lotus na sklonku roku 2014 spolupráci s Renaultem ukončil. Gastaldi je přesvědčen, že opětovným spojením by se situace mohla diametrálně změnit. "Musím opakovat to, co jsem řekl loni - Renault sám má zájem především o dobré výsledky. Je to multinárodní společnost s bohatou historií, a to nejen na poli výrobce automobilů, ale také v oblasti motorsportu. Stačí si připomenout jeho dřívější výsledky."
Gastaldi se domnívá, že nejen u Renaultu došlo k poklesu výkonnosti: "Podívejte se na Ferrari, ani tam nebyli loni nijak přesvědčiví. Mercedes odvedl lepší práci než my, o tom není sporu, ale jsem si jist, že kdybychom se nyní opět spojili, najdeme správné lidi na to, abychom se jim zase přiblížili. Prostě je třeba stisknout ten správný knoflík a dát se do toho. Ať to bude trvat kratší nebo delší dobu, věřím, že se Renault na vrchol vrátí, ať s námi nebo bez nás."
Nevyužitý potenciálFinanční klima v poslední době tlačí Lotus stále níže, prožívá nedobré časy, čehož si je Gastaldi vědom. Je ale přesvědčen, že v týmu dřímá potenciál, jaký jsme viděli v sezóně 2013 - stačilo by ho jenom uvolnit patřičnými injekcemi od nových majitelů. "Pochopitelně, pokud budeme mít větší možnosti, lze také snadněji hledat nové investice na další rozvoj. Což by se mohlo odrazit i v takové věci, že bychom do týmu přivedli zpět některé lidi, kteří odešli. Bylo by fantastické, kdyby se Renault zase vrátil.
Zpočátku, když se začaly probírat možnosti vytvoření vlastního týmu Renault, padlo nejdřív jméno Red Bullu. Pak to byl Sauber, Force India - a my. To nás velice těší. Pokud se k nám Renault vrátí a bude pohánět náš vůz, bude to pro nás výhoda. Ale pokud se tak nestane, musíme neustále pracovat na našem rozvoji," uzavírá Gastaldi.
Pro návrat pohonné jednotky Renault do útrob Lotusu hovoří i možné jednání Red Bullu s Mercedesem. Gastaldi však možná záměrně hovoří eventuálním spojení Lotusu s Renaultem, ale vyhýbá se otázce, zda Renault bude i nadále usilovat o opětovné vytvoření vlastního týmu. Příběh tedy běží dál...
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.