V úvodních testech před sezónou trpěly motory Renault řadnou nedostatků a nevykazoval potřebnou spolehlivost, takže se dočkal nemalé kritiky ze strany týmu Red Bull a jeho pilotů. Nyní, po jisté stabilizaci, se chystá "velký krok" co se týče změn pohonné jednotky.
Výkonný ředitel Renault F1 Remi Taffin podotkl, že od května, kdy se podařilo Renault V6 stabilizovat, nastala snaha soustředit se na zvýšení výkonu, aby se vozy poháněné francouzským agregátem dostaly na stupně vítězů. Nyní se chystá další, dle Taffina "hlavní" posun ve vývoji, při němž mají být využity některé z žetonů přidelených pro rok 2015. Renault jich má k dispozici dvanáct.
"Budeme chtít udělat co nejvíc věcí najednou, udělat velkou změnu," uvádí Taffin. "Asi to ještě nebude ve Spa a nejspíš ani na Monze - spíš bych to viděl na Singapur nebo Rusko, dokonce možná až po Soči. Ale ať už to bude až tam nebo později, půjde o velkou řadu zlepšení, což bude zřetelné při časech na jedno kolo."
Taffin vysvětluje, proč se Renault pouští do podobné akce. "Po vstupu do sezóny uděláte velké změny nebo jen malé úpravy. A někdy přijdete na to, že ty malé jsou podstatně nákladnější. Proto toho chceme změnit co nejvíc. A jestli to bude ještě letos nebo až v roce 2016 - vše závisí od toho, že jsme nabrali příliš velkou ztrátu. Ale už jsme zavedli nějaké novinky a je vidět, že výkon jde nahoru."
Buďme realističtíTaffin vkládá do zásadních úprav naděje, ale nepředpokládá, že by došlo k nějakému dramatickému výkonnostnímu skoku, kterým by Renault atakoval Mercedes. "Rozhodně nebudeme tak silní, těžko budeme mít na konci sezóny lepší motor než Mercedes, ostatně to ani není naším cílem. Víme, na jaké pozici se nacházíme, jakou chceme mít v příští sezóně. Tomu podřizujeme i naše vývojové plány. Je třeba vše dobře a pečlivě zorganizovat, hlavně jak a kdy tuto mezeru zacelit.
Naše hlavní změny by měly plynule přejít do přístí sezóny, to je náš hlavní program, vedle nějž poběží i několik paralelních - pokud poběží vývoj uspokojivě, bude se vše postupně integrovat," pokračuje Taffin.
Nezůstáváme na místěNeznamená to však, že by se na úkor velkých změn nedělalo vůbec nic. Podle Taffina se menší úpravy za účelem maximalizace výkonu provádět budou. "V každém závodě se snažíme ho o něco navýšit. Od Spa nebo Monzy dosáhneme plného potenciálu, ale je třeba si také uvědomit, že budeme využívat nového paliva Total, se kterým jsme už jeli v Maďarsku.
Určitý plán tu je. Nějaké části vykazují jistý progres, ale dokud nebudeme připraveni na velké změny, nehodláme je použít," dodává Taffin.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.