Pro fanoušky F1 je srpen měsícem napjatého čekání, někteří i žehrají, že budou bez svých oblíbených autíček. Týmy jsou naopak přesvědčeny, že letní pauza je nezbytná a odmítají její případné omezení.
Bernie Ecclestone byl vyzván týmy F1, aby v příští sezóně upravil prozatímní kalendář závodů s přihlédnutím k obnovení delší letní přestávky kvůli... Letos a v předchozích ročnících měly týmy vždy nejméně tři volné víkendy mezi maďarskou a belgickou Grand Prix.
V této době je zahrnut i dvoutýdenní stop-stav jakékoli činnosti v týmu, které si v daném časovém úseku mohou vybrat, jakou variantu zvolí. Během této doby dochází k úplné odstávce, vypínají se počítačové servery, probíhají plánované dovolené továrního personálu. Na řadu přichází též roční údržba ve výrobních prostorách, včetně aerodynamických tunelů.
Podoba kalendáře pro rok 2016 schválená Světovou radou motorsportu však počítá pouze s dvěma volnými víkendy po dvou závodních víkendech (Německo, Maďarsko) a následovat bude obdobný scénář (Belgie, Itálie). Už se ale objevily názory, že Grand Prix Německa by mohla být zrušena a poté by bylo možné maďarský závod posunout na její termín.
Týmoví manažeři okolnost týkající se zkrácení letní pauzy nadnesli zástupci FIA Charlie Whitingovi u příležitosti maďarské Grand Prix. Rozhodně žádají změny v rozpisu závodů pro rok 2016 a nechtějí, aby letní pauza byla o jeden týden zkrácena.
Pauza je důležitáNěkteří šéfové si zašli i za samotným Ecclestonem, aby ho ujistili, že přestávka má zásadní význam. "Volné tři týdny jsou nesmírně důležité. F1 má velice náročný harmonogram pro veškerý personál, nejde jen o techniky a lidi v továrně, ale i o pracovníky FOM, zástupce médií a podobně. Potřebujeme nabrat sil, popadnout dech. Tohle je Berniemu třeba připomenout. Pochopitelně se někdy dělají určité změny, ale při pohledu na kalendář vidíme, že je až do konce října neskutečně napěchovaný," říká šéf Red Bullu Christian Horner.
Jeho kolega od McLarenu Eric Boullier dodává: "Už kvůli neustálému cestování je pauza nutná. Chceme o její délce debatovat. Vždy může dojít k drobným změnám, proto ještě chvíli počkáme, později by se podoba kalendáře mohla změnit."
Také Claire Williamsová žádá, aby zůstaly zachovány dva volné víkendy. "Pro Williams je to důležité období. Sezóna je dlouhá a namáhavá, lidé obětují své práci hodně, stojí je to krev, pot a slzy. Ty dva týdny jim víc než cokoli jiného opět přinese trochu normálního života s rodinami, odpočinek a získání nové motivace. Pokud jim je sebereme, může to představovat nemalý problém. Právě tohle bych ráda Ecclestoneovi předložila jako hlavní argument.
Všemocný boss Bernie Ecclestone se zatím v krátkosti vyjádřil, že nepředpokládá v kalendáři F1 pro rok 2016 žádnou změnu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.