Pro fanoušky F1 je srpen měsícem napjatého čekání, někteří i žehrají, že budou bez svých oblíbených autíček. Týmy jsou naopak přesvědčeny, že letní pauza je nezbytná a odmítají její případné omezení.
Bernie Ecclestone byl vyzván týmy F1, aby v příští sezóně upravil prozatímní kalendář závodů s přihlédnutím k obnovení delší letní přestávky kvůli... Letos a v předchozích ročnících měly týmy vždy nejméně tři volné víkendy mezi maďarskou a belgickou Grand Prix.
V této době je zahrnut i dvoutýdenní stop-stav jakékoli činnosti v týmu, které si v daném časovém úseku mohou vybrat, jakou variantu zvolí. Během této doby dochází k úplné odstávce, vypínají se počítačové servery, probíhají plánované dovolené továrního personálu. Na řadu přichází též roční údržba ve výrobních prostorách, včetně aerodynamických tunelů.
Podoba kalendáře pro rok 2016 schválená Světovou radou motorsportu však počítá pouze s dvěma volnými víkendy po dvou závodních víkendech (Německo, Maďarsko) a následovat bude obdobný scénář (Belgie, Itálie). Už se ale objevily názory, že Grand Prix Německa by mohla být zrušena a poté by bylo možné maďarský závod posunout na její termín.
Týmoví manažeři okolnost týkající se zkrácení letní pauzy nadnesli zástupci FIA Charlie Whitingovi u příležitosti maďarské Grand Prix. Rozhodně žádají změny v rozpisu závodů pro rok 2016 a nechtějí, aby letní pauza byla o jeden týden zkrácena.
Pauza je důležitáNěkteří šéfové si zašli i za samotným Ecclestonem, aby ho ujistili, že přestávka má zásadní význam. "Volné tři týdny jsou nesmírně důležité. F1 má velice náročný harmonogram pro veškerý personál, nejde jen o techniky a lidi v továrně, ale i o pracovníky FOM, zástupce médií a podobně. Potřebujeme nabrat sil, popadnout dech. Tohle je Berniemu třeba připomenout. Pochopitelně se někdy dělají určité změny, ale při pohledu na kalendář vidíme, že je až do konce října neskutečně napěchovaný," říká šéf Red Bullu Christian Horner.
Jeho kolega od McLarenu Eric Boullier dodává: "Už kvůli neustálému cestování je pauza nutná. Chceme o její délce debatovat. Vždy může dojít k drobným změnám, proto ještě chvíli počkáme, později by se podoba kalendáře mohla změnit."
Také Claire Williamsová žádá, aby zůstaly zachovány dva volné víkendy. "Pro Williams je to důležité období. Sezóna je dlouhá a namáhavá, lidé obětují své práci hodně, stojí je to krev, pot a slzy. Ty dva týdny jim víc než cokoli jiného opět přinese trochu normálního života s rodinami, odpočinek a získání nové motivace. Pokud jim je sebereme, může to představovat nemalý problém. Právě tohle bych ráda Ecclestoneovi předložila jako hlavní argument.
Všemocný boss Bernie Ecclestone se zatím v krátkosti vyjádřil, že nepředpokládá v kalendáři F1 pro rok 2016 žádnou změnu.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.
Lando Norris zažil velkou ránu, když musel v Zandvoortu odstoupit z Velké ceny Holandska. Přesto zůstává optimistický ohledně svých šancí na zisk titulu v letošní sezóně.
Pro Lewise Hamiltona se Velká cena Nizozemska změnila v noční můru, když narazil do zdi a musel závod předčasně ukončit. Incident znamenal další ztrátu bodů pro Ferrari.
Oscar Piastri měl v Zandvoortu navrch nad Landem Norrisem, ale vítězství si musel vybojovat při dvou restartech za Safety Carem. Jeho triumf stvrdil až šokující motorový výpadek týmového kolegy. Překvapením závodu se stal Isack Hadjar
Lewis Hamilton přiznal, že závěr před letní přestávkou byl pro něj noční můrou, ale kvalifikace na Zandvoortu mu vrátila optimismus.
Oliver Bearman z týmu Haas dokázal proměnit problémy v kvalifikaci na Velké ceně Nizozemska ve svůj prospěch. Britský nováček vyměnil novou motorovou jednotku od Ferrari, což mu dává větší volnost v nadcházejících závodech, ale bude startovat z pit lane.
Kimi Antonelli ukončil páteční trénink v Zandvoortu předčasně, když zaparkoval svůj Mercedes v kačírku. Pro nováčka to znamenalo ztrátu cenných kol a dat na náročné trati u Severního moře.
Isack Hadjar předvedl v Zandvoortu skvělý výkon a vybojoval čtvrté místo na startu. Pro francouzského mladíka je to zatím nejlepší kvalifikační výsledek v F1.
Red Bullu dochází trpělivost. Helmut Marko oznámil, že Yuki Tsunoda má čas do Grand Prix Mexika, aby prokázal, že si zaslouží místo v Red Bullu pro sezónu 2026 po boku Maxe Verstappena.
Oscar Piastri vybojoval překvapivě pole position na Velkou cenu Holandska, když překonal svého týmového kolegu Landa Norrise, jenž ovládl všechny páteční tréninky.