Jak se dalo očekávat, v různých vlnách po nehodě Julese Bianchiho zaznívaly hlasy o nutnosti udělat formuli 1 ještě bezpečnější. Po smrti pětadvacetiletého Francouze tyto výzvy ještě nabyly na intenzitě.
Přitom se většinou mluví pouze o zvýšeném tlaku na zajištění bezpečnosti, ale o co konkrétně má jít se zatím rozplývá ve všeobecných prohlášeních. F1NEWS.cz se k problematice vyjádřilo v samostatném komentáři (zde).
Poslechněme si, co k otázce zvýšení bezpečnosti řekl krátce po Bianchiho pohřbu dvojnásobný mistr světa Lewis Hamilton: "Naše sportovní odvětví se nyní vydává na těžkou cestu. Prokázalo se, že v něm ještě jsou určitá nebezpečí, která musí být piloty respektována.
Musíme si je uvědomit kdykoli do vozu usedneme. Z hlediska bezpečnosti jsme udělali velký pokrok a jsem si jist, že FIA učiní další kroky k jejímu zlepšení. Bianchiho budu nadále potkávat ve svých myšlenkách i motlibách, a to nejen v nejbližším závodě, ale po celou mojí kariéru. Vím, že by chtěl, abychom pokračovali v závodění tak, jako doposud."
Jeho šéf Toto Wolff je přesvědčen, že další zlepšení bezpečnosti bude nejlepším uctěním památky Bianchiho. "Mou první pohnutkou bylo jít za Julesovou rodinou a přáteli - ztratit dítě je něco, co nelze slovy popsat - a jménem našeho týmu jim dodat sílu na dny a týdny, které je nyní čekají. Jeho památku uctíme nejlépe tím, že budeme pod vedením FIA pokračovat na cílech zlepšit bezpečnost pilotů, členů týmu, pracovníků na okruhu a diváků."
S prakticky shodným vyjádřením přišel i výkonný technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe. Uvedl, že z Bianchiho nehody získala F1 "významné poznatky". Podle něj byla od té doby zavedena řada změn včetně virtuálního safety-caru. "Přes víkend budeme všichni na Bianchiho a jeho rodinu intenzivně myslet.
Co se jeho nehody týče, získali jsme důležité poznatky a byly učiněny změny, aby k podobnému incidentu už nikdy nedošlo. Motorsport nemůže být bez rizika - ale podobné situace nás činí odpovědné za zlepšování bezpečnosti pro všechny účastníky motoristického sportu."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.