K debatám o tom, zda je či není snadné řídit současné monoposty F1 se vyjadřoval kde kdo. Teď k tomu řekli své i mladíci nebo také "rookies", kteří kroutí v F1 premiérovou či druhou sezónu.
Právě na příkladě sedmnáctiletého Maxe Verstappena a o tři roky staršího Carlose Sainze jr. vidí někteří kritici argument pro svůj názor, že pilotovat vůz, který by měl být vrcholem motoristického sportu, není zdaleka tak složité jako kdysi.
Verstappen ale odporuje: "Vůbec si nemyslím, že F1 je stále jednodušší. Je něco jiného, když se připravujete od útlého věku, budete nachystaní mnohem lépe než před dvaceti lety. Teď je všechno mnohem profesionálnější. A to nese pochopitelný výsledek, piloti vstupují do F1 podstatně dřív."
Připojuje se k němu i Sainz jr. a poukazuje na konkrétní osoby v jiných sportech - Rafael Nadal (tenis), Michael Phelps (plavání) a Marc Marquez (MotoGP). Na jejich úspěších proklamuje, že sportovci v 21. století daleko více dominují od velmi raného věku.
"Každý, kdo si myslí, že F1 je snadná, by si tak musel totéž myslet o všech ostatních sportech, protože i tam se objevují stále mladší a mladší jedinci. Tak proč by se to nedělo i ve formuli 1? To samé vidíme v MotoGP, ale tam nikoho nenapadne mluvit o jednodušších strojích. Mladí lidé jsou lépe připraveni, což je nyní celosvětový trend."
Připomeňme si ještě v této souvislosti výrok Daniila Kvjata (21), který už jsme citovali při jiné příležitosti. "Bez ohledu na to, co říkají ostatní, vidím v F1 tu největší výzvu. Slyšel jsem kritiku, a napadá mě, že ti, kdo ji vyslovili, nemají potuchy, co pro nás F1 znamená. Docela by mě zajímalo, co by dokázali, kdyby měli možnost do vozu F1 usednout."
Aby však byl dán prostor pro obě strany, poslechněme si, co říká veterán F1 a úspěšný účastník rallye Paříž-Dakar Patrick Tambay: "Mladí to dnes mají díky neuvěřitelnému rozvoji technologií mnohem lehčí, ale také jim nedochází, že právě proto jsou vozidla a trati koncipovaná tak, aby byla co nejsnáze ovladatelná. Vzpomínám si, jak jednou Michael Schumacher usedl do mého Ferrari z roku 1983 a nechtěl věřit, že s takovým autem se dalo jezdit stejně rychle, jako to zvládal on o téměř dvacet let později, ale za daleko obtížnějších podmínek. Občas bych těm mladíkům přál, aby měli takovou možnost, a pak by těžko mohli mluvit o tom, jak je těžké v současnosti řídit vůz F1."
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.