Ačkoliv bylo oznámeno, že výsledky masivního průzkumu příznivců F1 na začátku července byly postoupeny na příslušná místa pozdě, zdá se, že slovy klasika dopadla přesto na úrodnou půdu. Ostatně proč by se jimi neměla zabývat Strategická skupina F1, když zájem fanoušků by měl být na jednom z nejpřednějších míst.
O akci, do níž se zapojilo 217.756 fanoušků F1 ze 194 zemí a hovořícími 15 jazyky jsme vás informovali (článek zde). Alex Wurz (GPDA) potvrdil, že výsledky nadále zpracovává jak Strategická skupina F1, tak klíčové osobnosti formule 1, aby je zakomponovaly do budoucích změn pravidel.
"Získali jsme velké množství podnětů a to nám pomůže porozumět, co si fanoušci přejí - a myslím, že by bylo velice těžké ignorovat kolektivní názor tak velkého množství lidí fandících F1," podotkl Wurz. Dodal, že rozsah ankety vyvolal nečekaný zájem i ze strany týmů F1.
Respondenti však nechtějí jenom měnit nebo nahrazovat. V poslední době se objevily i návrhy na změnu závodního víkendu: hovoří se o zařazení doplňkového závodu, uspořádání závodního sprintu nebo rozdělit závod na dvě jízdy. Další úpravou by mohl projít kvalifikační formát.
Fanoušci však mají v tomto bodě jasno:
- přesně polovina nechce závodní sprint.
- 67,2 % zásadně odmítá dva kratší závody.
- 20,8 % by podpořilo potřebu změny sobotního formátu kvalifikace
- 26,9 % by nemělo výhrady proti účasti třetího pilota týmu.
Wurz sdělil, že tyto okolnosti sdělil šéfům týmů: "Na snaze změnit formát závodního víkendu není nic špatného, pokud to fanoušky osloví a pořadatelům to přinese podporu. Jasné vyjádření příznivců, a to jak těch, kteří přijdou přímo na závod nebo usednou k televizním obrazovkým, však říká - formát závodu se příliš měnit nemusí, pokud je ho vůbec nutné nějak měnit." Wurz rovněž ocenil, že poznatky průzkumu byly zařazeny do debat ohledně F1 velice pružně.
I šéf Mercedesu Toto Wolff připouští, že průzkum v této situaci má možnost leccos ovlivnit: "Stále se musíme snažit o lepší kvalitu závodění, proto je nutné neustoupit z dané cesty a naslouchat hlasu našich příznivců."
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.