Pět bodů, předposlední místo v Poháru konstruktérů a avizované problémy finančního charakteru spojené s neuspokojivými výsledky - taková je situace McLarenu, kterou chtělo řešit jeho vedení radikálním přehodnocením přínosu dodavatele motorů.
Eric Boullier vyzval vedení Hondy, aby přehodnotila svůj "firemní přístup" a přijala podporu odborníků v motorářské oblasti (více zde). Šéf japonského dodavatele motorů Jasuhisa Araj však jasně uvedl, že jeho společnost nebude posilovat svůj motorářský tým kapacitami z oblasti mimo firmu.
Na přímou otázku, zda si Honda najme nějaké zkušené pracovníky od Mercedesu nebo Ferrari, Araj odpověděl: "Nemyslím. Máme dost vlastních kapacit." Zároveň Araj prohlásil, že nadále cítí povinnost splnit svůj závazek vůči projektu a věří, že je ten pravý muž, který to navzdory nevydařenému startu dokáže. "Chci tento program vést, musíme udělat každoročně krok kupředu, protože pro Hondu to bude dlouhodobý projekt."
Peníze nelze přehlížetBídných výsledků se týká i finanční situace stáje, protože je velice obtížné sehnat nějaké silné sponzory. Že to týmu uškodilo, je navýsost jasné. "Vaší vizitku tvoří úspěchy a zase úspěchy. S ohledem na vítězství a tituly lze McLaren považovat za excelentní." Boullier však připouští, že tým už nevyhrál dva a půl roku žádný závod F1 (naposledy to byl Button v Brazílii 2012). "Komerčně je to velice choulostivá záležitost, protože mnoho lidí - a mnoho společností - má zájem se k nám připojit, ale v jejich středu se mohou objevit hlasy, které podobné spojení kvůli špatným výsledkům budou zpochybňovat."
Boullier také připustil, že stáj bude muset řešit otázku vyrovnání schodku z příjmů komerčních práv, které jsou několik posledních let nedostatečné. Věří, že se podaří vrátit na vítěznou vlnu, než by bylo nutné začít se snižováním stavů. Je mu ale jasné, že několikamilionové výpadky se někde musí promítnout: "Máme zatím dobrou prognózu na příští rok, ale případný neúspěch už bude hodně bolestivý, pokud jde o příjmy a případné pokrytí ztrát."
Důležité je sladit činnostBoullier se také domnívá, že je třeba sblížit cíle obou subjektů, aby prospívaly obapolné spokojenosti: "Je tu určitý problém správného načasování. Honda je v F1, ale jejím hlavním záměrem je prodej automobilů. My zase chceme v F1 vyhrávat. Mluvili jsme o tom už mnohokrát. Vyvineme na Hondu tlak, potřebujeme vyšší výkon - nyní je pohonná jednotka důležitější z více než 50%. To ví každý, vím to já, ví to pan Araj, každý den musíme usilovat, abychom byli co nejdříve zase úspěšní," podotýká Boullier.
Od chvíle, kdy Lewis Hamilton oznámil přestup k Ferrari, se mu v letošní sezoně formule 1 nedaří. Sedminásobný mistr světa zatím marně hledá formu – jediným světlejším momentem bylo vítězství ve sprintu v Číně. Jinak se čtyřicetiletý Brit trápí: páté místo v Bahrajnu a sedmé v Saúdské Arábii mu na klidu nepřidaly.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.