Snaha oživit dění kolem závodů formule 1 nabírá na intenzitě - je zajímavé, že někdy se volí snaha použít vyšlapané cesty než se snažit přijít s něčím novým. Právě proto se dostává na přetřes myšlenka bavit fanoušky zvláštními doprovodnými akcemi.
Christian Horner si myslí, že by špičky F1 měly znovu dát hlavy dohromady a popřemýšlet, zda nevytvořit pro piloty v rámci Grand Prix doprovodný závod, který by přinesl divákům další atraktivní podívanou. V rámci setkání Strategické skupiny F1 před zatím poslední Velkou cenou na Silverstone dokonce padl názor, že by se mohlo jednat o podobný formát jakým byla druhdy známá série PROCAR, jejíž dva ročníky se pořádaly v letech 1979 a 1980.
Horner se domnívá, že jde o záslužnou myšlenku a věří, že podobná koncepce by v rámci debat ohledně nového formátu závodního víkendu měla být opět oživena. "Závodní série ve stylu PROCAR by byla zábavná jak pro fanoušky, tak pro pořadatele. Top piloti by prostě usedli do stejných aut a závodilo by se. Asi by to bylo v dnešním světě složitých obchodních vazeb složitější, ale stálo by zato se nad tím alespoň zamyslet. Mohli bychom také dát příležitost některým starším pilotům a proti nim nasadit mladé talenty. Veteráni mají dnes mnohem více času, tak by to stálo za pokus."
Bude to zábavné?Horner se domnívá, že F1 ovládla posedlost po technice a tím se vzdálila zábavnosti a hlavně soubojů na trati. "Fanoušci chtějí vidět konkurenci," říká Horner. "Posledních 18 měsíců zde funguje dominantní tým, odvedl ale dobrou práci, tak si tu pozici zaslouží. Na druhé straně je tu nepřehlédnutelný fakt, že výsledky jsou předvídatelné, což nijak velkou oblibu nepřinese."
Série PROCAR byla společným dílem Bernie Ecclestonea a tehdejšího šéfa BMW Jochena Neerpasche. Původní název zněl PROCAR '79 a podle stanoveného formátu se mělo po posledním sobotním tréninku utkat pět nejlepších pilotů F1 se specialisty sportovních vozů v závodě o délce třetiny příslušné Grand Prix. Přes různé oslavné řeči nebyla ani jedna zúčastněná strana příliš nadšena, nakonec se formát nenápadně rozsypal, protože celou sérii vyhrál Niki Lauda, který mezi pět nejlepších pilotů v tréninku rozhodně nepatřil. Specialisté na sportovní vozy si zase stěžovali, že hvězdy F1 budou vždy před nimi, budou mít k dispozcii lepší techniku a navíc, celá akce jim přišla jako snaha ukázat nadřazenost formule 1 nad ostatními oblastmi motoristického sportu.
"Závodilo" se i dříveVe skutečnosti v případe PROCARu šlo jen o získání homologace pro vůz BMW M1, která proběhla za poněkud záhadných okolností - tvrdilo se, že povinný počet vyrobených aut se potopil s lodí u jihoamerických břehů. Pikantní na celé věci bylo, že závody probíhaly na typech M1, které FIA neschválila, ale to Ecclestonea nijak netrápilo. Po dvou ročnících bylo série skončila, ovšem nikdy nebylo konkrétně řečeno proč.
Pokud se zadíváme do historie Grand Prix, těch doprovodných akcí bylo víc a některé velice zajímavé. Třeba v rámci Grand Prix Itálie 1973 běželi piloti a manažeři jedno kolo divuplné Monzy - vyhrál tehdy Frank Williams, protože prý byl zvyklý prchat před věřiteli. V Long Beach 1976 zase pořadatelé připravili závod historických vozů, v nichž seděly skutečné bývalé hvězdy F1 jako Fangio, Gurney, Ginther, Shelby, Brabham či Hulme. A v paměti někomu utkvěl slavný cyklistický závod na Interlagosu 1977, který vyhrál Larry Perkins, tehdy pilot krachujícího BRM. Což neopomněl glosovat - kdo jiný než Lauda: "Tak si myslím, že tohle je definitivně poslední vítězství BRM!"
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.