Pětinásobný mistr světa, legenda závodů Formule 1 v první dekádě její historie, vítěz 24 Grand Prix a jeden z největších gentlemanů tohoto sportu, od jehož motoristických začátku letos uplynulo 85 let, nebude mít klid ani po smrti.
Svět si zanedlouho připomene dvacáté výročí úmrtí muže, jehož svět nazýval Maestro; Argentinci volili častěji na první pohled výsměšné El Chueco (křivonožka), ale už jsme několikrát připomněli, že jihomamerická povaha je značně odlišná a za tímto výrazem, který opravdu vystihoval Fangiovu fyziognomii, byl až láskyplný vztah k muži, který jejich zemi tolik proslavil. Fangio získal světové tituly F1 v letech 1951, dále pak 1954 - 1957, ale také prožil několik dramatických chvil, mezi něž se řadí těžká nehoda na Monze 1952, kdy nechybělo mnoho, a také Maestro se zapsal na dlouhý seznam obětí automobilových závodů.
Fangio byl pohřben v rodném městečku Balcarce; před pěti dny bylo oznámeno, že jeho tělo bude 7. srpna exhumováno z důvodů analýzy DNA. Pozůstatky měly být převezeny do laboratoře nedaleko Mar Del Plata u Buenos Aires, tam měla zmíněná zkouška proběhnout. Příkaz k exhumaci vydaly argentinské úřady.
Důvodem tohoto kroku je soudní proces, který vyvolal v roce 2013 Oscar Cesar Espinoza prohlášením, že je Fangiův syn. Jak je známo, Juan Manuel nikdy během svého života nevstoupil do manželského svazku ani nepřiznal, že by nějakého potomka měl. Všeobecně znám je ale jeho dlouholetý vztah s Espinozovou matkou Andreou Berruet.
Nyní však byla exhumace odvolána, protože došlo k další žádosti. V La Plata, hlavním městě provincie Buenos Aires, jistý Rubén Vázquez vede rovněž spor o uznání otcovství. Protože soud v La Plata má pravomoc zastavení výkonu rozsudku (v tomto případě provedení exhumace), bylo rozhodnuto o jejím pozastavení, dokud nebudou projednány další podrobnosti Vázquezova případu. Espinozův právní zástupce zatím neuvedl, jaké kroky hodlá podniknout.
Fangio dlouho po ukončení své aktivní kariéry působil ve formuli 1 při různých příležitostech, například jako startér argentinské Velké ceny, sám sebe si zahrál ve Frankenheimerově filmu Grand Prix. Účastnil se prvních závodů a přehlídek historických vozů GP, stýkal se také v rámci jednotlivých závodů s tehdejšími piloty F1. Jeho osudy byly velice dobře známé i příznivcům motorismu u nás - v letech 1976-1977 vycházela jeho kariéra na pokračování v časoopise MOTOR, autorem byl známý autor Miloš Kovářik (knihu ovšem napsal pod jedním ze svých pseudonymů J. M. Bents).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.