Pětinásobný mistr světa, legenda závodů Formule 1 v první dekádě její historie, vítěz 24 Grand Prix a jeden z největších gentlemanů tohoto sportu, od jehož motoristických začátku letos uplynulo 85 let, nebude mít klid ani po smrti.
Svět si zanedlouho připomene dvacáté výročí úmrtí muže, jehož svět nazýval Maestro; Argentinci volili častěji na první pohled výsměšné El Chueco (křivonožka), ale už jsme několikrát připomněli, že jihomamerická povaha je značně odlišná a za tímto výrazem, který opravdu vystihoval Fangiovu fyziognomii, byl až láskyplný vztah k muži, který jejich zemi tolik proslavil. Fangio získal světové tituly F1 v letech 1951, dále pak 1954 - 1957, ale také prožil několik dramatických chvil, mezi něž se řadí těžká nehoda na Monze 1952, kdy nechybělo mnoho, a také Maestro se zapsal na dlouhý seznam obětí automobilových závodů.
Fangio byl pohřben v rodném městečku Balcarce; před pěti dny bylo oznámeno, že jeho tělo bude 7. srpna exhumováno z důvodů analýzy DNA. Pozůstatky měly být převezeny do laboratoře nedaleko Mar Del Plata u Buenos Aires, tam měla zmíněná zkouška proběhnout. Příkaz k exhumaci vydaly argentinské úřady.
Důvodem tohoto kroku je soudní proces, který vyvolal v roce 2013 Oscar Cesar Espinoza prohlášením, že je Fangiův syn. Jak je známo, Juan Manuel nikdy během svého života nevstoupil do manželského svazku ani nepřiznal, že by nějakého potomka měl. Všeobecně znám je ale jeho dlouholetý vztah s Espinozovou matkou Andreou Berruet.
Nyní však byla exhumace odvolána, protože došlo k další žádosti. V La Plata, hlavním městě provincie Buenos Aires, jistý Rubén Vázquez vede rovněž spor o uznání otcovství. Protože soud v La Plata má pravomoc zastavení výkonu rozsudku (v tomto případě provedení exhumace), bylo rozhodnuto o jejím pozastavení, dokud nebudou projednány další podrobnosti Vázquezova případu. Espinozův právní zástupce zatím neuvedl, jaké kroky hodlá podniknout.
Fangio dlouho po ukončení své aktivní kariéry působil ve formuli 1 při různých příležitostech, například jako startér argentinské Velké ceny, sám sebe si zahrál ve Frankenheimerově filmu Grand Prix. Účastnil se prvních závodů a přehlídek historických vozů GP, stýkal se také v rámci jednotlivých závodů s tehdejšími piloty F1. Jeho osudy byly velice dobře známé i příznivcům motorismu u nás - v letech 1976-1977 vycházela jeho kariéra na pokračování v časoopise MOTOR, autorem byl známý autor Miloš Kovářik (knihu ovšem napsal pod jedním ze svých pseudonymů J. M. Bents).
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.