Pětinásobný mistr světa, legenda závodů Formule 1 v první dekádě její historie, vítěz 24 Grand Prix a jeden z největších gentlemanů tohoto sportu, od jehož motoristických začátku letos uplynulo 85 let, nebude mít klid ani po smrti.
Svět si zanedlouho připomene dvacáté výročí úmrtí muže, jehož svět nazýval Maestro; Argentinci volili častěji na první pohled výsměšné El Chueco (křivonožka), ale už jsme několikrát připomněli, že jihomamerická povaha je značně odlišná a za tímto výrazem, který opravdu vystihoval Fangiovu fyziognomii, byl až láskyplný vztah k muži, který jejich zemi tolik proslavil. Fangio získal světové tituly F1 v letech 1951, dále pak 1954 - 1957, ale také prožil několik dramatických chvil, mezi něž se řadí těžká nehoda na Monze 1952, kdy nechybělo mnoho, a také Maestro se zapsal na dlouhý seznam obětí automobilových závodů.
Fangio byl pohřben v rodném městečku Balcarce; před pěti dny bylo oznámeno, že jeho tělo bude 7. srpna exhumováno z důvodů analýzy DNA. Pozůstatky měly být převezeny do laboratoře nedaleko Mar Del Plata u Buenos Aires, tam měla zmíněná zkouška proběhnout. Příkaz k exhumaci vydaly argentinské úřady.
Důvodem tohoto kroku je soudní proces, který vyvolal v roce 2013 Oscar Cesar Espinoza prohlášením, že je Fangiův syn. Jak je známo, Juan Manuel nikdy během svého života nevstoupil do manželského svazku ani nepřiznal, že by nějakého potomka měl. Všeobecně znám je ale jeho dlouholetý vztah s Espinozovou matkou Andreou Berruet.
Nyní však byla exhumace odvolána, protože došlo k další žádosti. V La Plata, hlavním městě provincie Buenos Aires, jistý Rubén Vázquez vede rovněž spor o uznání otcovství. Protože soud v La Plata má pravomoc zastavení výkonu rozsudku (v tomto případě provedení exhumace), bylo rozhodnuto o jejím pozastavení, dokud nebudou projednány další podrobnosti Vázquezova případu. Espinozův právní zástupce zatím neuvedl, jaké kroky hodlá podniknout.
Fangio dlouho po ukončení své aktivní kariéry působil ve formuli 1 při různých příležitostech, například jako startér argentinské Velké ceny, sám sebe si zahrál ve Frankenheimerově filmu Grand Prix. Účastnil se prvních závodů a přehlídek historických vozů GP, stýkal se také v rámci jednotlivých závodů s tehdejšími piloty F1. Jeho osudy byly velice dobře známé i příznivcům motorismu u nás - v letech 1976-1977 vycházela jeho kariéra na pokračování v časoopise MOTOR, autorem byl známý autor Miloš Kovářik (knihu ovšem napsal pod jedním ze svých pseudonymů J. M. Bents).
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.