Damon Hill strávil na tratích formule 1 osm sezón a prožil během své kariéry to, čemu se říká "z nuly na vrchol a zpět". Od neúspěšných pokusů na skomírajícím Brabhamu přes mistrovský titul až k novému hledání motivace u Arrowsu a Jordanu.
V rámci britské Grand Prix se vítěz 22 Grand Prix rozhovořil o problémech současné formule 1 s důrazem na diváky. Je to oblast, kterou nelze přehlížet nebo jí věnovat menší pozornost. Damon, jenž v září oslavi 55. narozeniny, upozorňuje na skutečnost, že F1 "ztrácí fanoušky po celých houfech".
Formule 1 už podobnou situaci jako letos zažívala v minulosti, ať jí tehdy vládl Red Bull nebo Ferrari. Ostatně i v dávné minulosti byl jednu sezónu na vrcholu třeba Lotus, jindy opět Ferrari nebo Tyrrell. Jenže ona období se natahují na několik let a to fanoušky odrazuje. Podle oficiálních zpráv počet televizních fanoušků F1 celosvětově klesl o 5,6 procent. Brit jako jednu z možných variant zlepšení poměrů v této oblasti vidí poskytování formule 1 zdarma - nikoli na placených televizních kanálech.
"Sport si nyní musí vydobýt své místo v životním stylu lidí. Zdá se mi, že až příliš podporujeme elitářství. Pokud nejste dostatečně bohatí, nemůžete se k některým zprávám dostat, takže pak nemůžete mít ani dostatečný rozhled. Takže jaké jsou v tomto sportu možnosti? Nelze ho srovnávat s fotbalem, tenisem nebo golfem, tam si zajdete ven a kopnete do míče neho vezmete raketu či golfovou hůl. Formule 1 se musí postarat o to, aby v očích fanoušků zaujala důležitý post," domnívá se Hill.
Hillovi se nelíbí ani skutečnost, že formule 1 putuje do malých zemí, kde je fanouškovská základna podstatně menší než v evropských státech, kde má dlouhodobou tradici, ale přišla o "svou" Grand Prix. "Většina ze špičkových jezdců jsou Evropané. Pořád na starém kontinentu přetrvává láska a náklonnost k tomuto sportu, ale musí stále více odolávat jiným formám zábavy než dříve. Proto je třeba pro vzkříšení toho skutečného závodění něco udělat. Nic není lepšího, než když máte možnost vyhrát. Je to jako v Premier League: Bournemouth asi příští sezónu nevyhraje, ale šance tu je," přirovnává Hill.
Jsou tedy změny možné? Na první pohled to vypadá nepravděpodobně, každý situace znalý fanoušek se domnívá, že F1 se nebude chtít vzdát bohatých příjmů. "Filozofie Bernieho Ecclestonea je takové, že ceny není třeba snižovat. Rád bych připomněl něco z mého dětství. To jsme brouzdali kolem paddocku a sbírali samolepky, které byly rozdávány zadarmo. Brali jsme to jako hru a snažili se jich nasbírat co nejvíc. A tím jsme získali vztah k tomuto sportu. Kdo měl samolepku s Huntem, tak už byl někdo. Na to rád vzpomínám."
Hill by viděl velký prostor pro internetové vysílání, kde už mnoho lidí sleduje závody na YouTube. Ve své vizi se ale blíže nezmínil o bližší představě takové možnosti.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.