Damon Hill strávil na tratích formule 1 osm sezón a prožil během své kariéry to, čemu se říká "z nuly na vrchol a zpět". Od neúspěšných pokusů na skomírajícím Brabhamu přes mistrovský titul až k novému hledání motivace u Arrowsu a Jordanu.
V rámci britské Grand Prix se vítěz 22 Grand Prix rozhovořil o problémech současné formule 1 s důrazem na diváky. Je to oblast, kterou nelze přehlížet nebo jí věnovat menší pozornost. Damon, jenž v září oslavi 55. narozeniny, upozorňuje na skutečnost, že F1 "ztrácí fanoušky po celých houfech".
Formule 1 už podobnou situaci jako letos zažívala v minulosti, ať jí tehdy vládl Red Bull nebo Ferrari. Ostatně i v dávné minulosti byl jednu sezónu na vrcholu třeba Lotus, jindy opět Ferrari nebo Tyrrell. Jenže ona období se natahují na několik let a to fanoušky odrazuje. Podle oficiálních zpráv počet televizních fanoušků F1 celosvětově klesl o 5,6 procent. Brit jako jednu z možných variant zlepšení poměrů v této oblasti vidí poskytování formule 1 zdarma - nikoli na placených televizních kanálech.
"Sport si nyní musí vydobýt své místo v životním stylu lidí. Zdá se mi, že až příliš podporujeme elitářství. Pokud nejste dostatečně bohatí, nemůžete se k některým zprávám dostat, takže pak nemůžete mít ani dostatečný rozhled. Takže jaké jsou v tomto sportu možnosti? Nelze ho srovnávat s fotbalem, tenisem nebo golfem, tam si zajdete ven a kopnete do míče neho vezmete raketu či golfovou hůl. Formule 1 se musí postarat o to, aby v očích fanoušků zaujala důležitý post," domnívá se Hill.
Hillovi se nelíbí ani skutečnost, že formule 1 putuje do malých zemí, kde je fanouškovská základna podstatně menší než v evropských státech, kde má dlouhodobou tradici, ale přišla o "svou" Grand Prix. "Většina ze špičkových jezdců jsou Evropané. Pořád na starém kontinentu přetrvává láska a náklonnost k tomuto sportu, ale musí stále více odolávat jiným formám zábavy než dříve. Proto je třeba pro vzkříšení toho skutečného závodění něco udělat. Nic není lepšího, než když máte možnost vyhrát. Je to jako v Premier League: Bournemouth asi příští sezónu nevyhraje, ale šance tu je," přirovnává Hill.
Jsou tedy změny možné? Na první pohled to vypadá nepravděpodobně, každý situace znalý fanoušek se domnívá, že F1 se nebude chtít vzdát bohatých příjmů. "Filozofie Bernieho Ecclestonea je takové, že ceny není třeba snižovat. Rád bych připomněl něco z mého dětství. To jsme brouzdali kolem paddocku a sbírali samolepky, které byly rozdávány zadarmo. Brali jsme to jako hru a snažili se jich nasbírat co nejvíc. A tím jsme získali vztah k tomuto sportu. Kdo měl samolepku s Huntem, tak už byl někdo. Na to rád vzpomínám."
Hill by viděl velký prostor pro internetové vysílání, kde už mnoho lidí sleduje závody na YouTube. Ve své vizi se ale blíže nezmínil o bližší představě takové možnosti.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.