Ten případ je ještě v živé paměti - dcera španělského pilota Emilia de Villoty, který v 70. letech jel dvě Grand Prix na soukromých vozech, narazila do sklopené plošiny kamionu. Mimo jiné přišla o pravé oko, ale utrpěla i další těžká zranění hlavy.
K nehodě došlo při testování vozu Marussia F1 dne 3. července 2012 na letišti v Duxfordu. Paradoxní je, že už vlastně nešlo o rychlé kolo, ale in-lap směrem ke stanovišti týmu. Svou roli zřejmě sehrála i nepříliš velká zkušenost španělské testpilotky, k neštěstí přispěl i fakt, že plošina se pro Marii nacházela v té nejhorší možné poloze. Nehoda byla často rozebírána do poslední setiny vteřiny, zaměřme se proto nyní na aktuální informace.
Britský zdravotní a bezpečnostní úřad (Health & Safety Executive) se zabýval nehodou prakticky poté, co se udála - minulý měsíc vydal konečný verdikt, že zmíněné jízdy provázely jisté nedostatky, ale žádné další právní kroky proti týmu nehodlá učinit. Trochu to připomíná Verstappenův případ v Grand Prix Německa 1994, kdy s ním vzplál při doplňování paliva jeho benetton. Pilot utrpěl jen drobné popáleniny, stejně tak několik mechaniků, ale tým byl obviněn z manipulace s tankovacím zařízením. FIA po dlouhém rokování tehdy rozhodla, že Benetton sice pravidla nedodržel, ale vysloveně je neporušil. Jenže tentokrát šlo o mnohem zásadnější nehodu, zvláště když Španělka, celým jménem Maria de Villota Comba, rok a čtvrt po událostech v Duxfordu, byla nalezena mrtvá v hotelovém pokoji v Seville.
Zprávu Výboru dostala i rodina Marii a ta se vyslovila v tom duchu, že hodlá proti týmu Marussia podniknout právní kroky, protože dle jejího názoru šlo ze strany provozovatele vozu F1 o nedbalost. Pozůstalí se odvolávají především na fakt, že Maria nedostala kompletní informace spojené s ovládáním vozu, zejména pak v kritické situaci. Další hrubou chybou byla manipulace s plošinou, která v této poloze neměla být, pokud je nějaký vůz na trati. "Obdrželi jsme zprávu ohledně incidentu na letišti Duxford minulý týden," učinila oficiální prohlášení rodina de Villota. "Domníváme se, že okolnosti uvedené ve zprávě nás opravňují s ohledem na Mariinu jízdu zahájit taková opatření, aby se podobná nehoda nemohla opakovat. Zpráva poukazuje na několik nesrovnalostí v den nehody. Cituje nepřesné výpovědi přítomných o přesné poloze kamionu a nákladové rampy, vyplývají z ní nedostaky v oblasti logistických a technických informací, jakož i mezery v předání základních bezpečnostních opatření včetně kompletní instruktáže pilota," uvádí se dále v prohlášení rodiny Marie de Villotaové. "Zpráva potvrzuje, že tým dostatečně nevyhodnotil možná rizika týkající sen jak umístění testovacích zařízení (včetně nákladního vozu s plošinou), tak samotného testu Marie de Villota."
"Zpráva byla předána našim právníkům, kteří se po jejím důkladném prostudování rozhodnou o dalších krocích, mezi nimiž může být zahájení soudního řízení," dodal zástupce rodiny bývalé testpilotky.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.