Ten případ je ještě v živé paměti - dcera španělského pilota Emilia de Villoty, který v 70. letech jel dvě Grand Prix na soukromých vozech, narazila do sklopené plošiny kamionu. Mimo jiné přišla o pravé oko, ale utrpěla i další těžká zranění hlavy.
K nehodě došlo při testování vozu Marussia F1 dne 3. července 2012 na letišti v Duxfordu. Paradoxní je, že už vlastně nešlo o rychlé kolo, ale in-lap směrem ke stanovišti týmu. Svou roli zřejmě sehrála i nepříliš velká zkušenost španělské testpilotky, k neštěstí přispěl i fakt, že plošina se pro Marii nacházela v té nejhorší možné poloze. Nehoda byla často rozebírána do poslední setiny vteřiny, zaměřme se proto nyní na aktuální informace.
Britský zdravotní a bezpečnostní úřad (Health & Safety Executive) se zabýval nehodou prakticky poté, co se udála - minulý měsíc vydal konečný verdikt, že zmíněné jízdy provázely jisté nedostatky, ale žádné další právní kroky proti týmu nehodlá učinit. Trochu to připomíná Verstappenův případ v Grand Prix Německa 1994, kdy s ním vzplál při doplňování paliva jeho benetton. Pilot utrpěl jen drobné popáleniny, stejně tak několik mechaniků, ale tým byl obviněn z manipulace s tankovacím zařízením. FIA po dlouhém rokování tehdy rozhodla, že Benetton sice pravidla nedodržel, ale vysloveně je neporušil. Jenže tentokrát šlo o mnohem zásadnější nehodu, zvláště když Španělka, celým jménem Maria de Villota Comba, rok a čtvrt po událostech v Duxfordu, byla nalezena mrtvá v hotelovém pokoji v Seville.
Zprávu Výboru dostala i rodina Marii a ta se vyslovila v tom duchu, že hodlá proti týmu Marussia podniknout právní kroky, protože dle jejího názoru šlo ze strany provozovatele vozu F1 o nedbalost. Pozůstalí se odvolávají především na fakt, že Maria nedostala kompletní informace spojené s ovládáním vozu, zejména pak v kritické situaci. Další hrubou chybou byla manipulace s plošinou, která v této poloze neměla být, pokud je nějaký vůz na trati. "Obdrželi jsme zprávu ohledně incidentu na letišti Duxford minulý týden," učinila oficiální prohlášení rodina de Villota. "Domníváme se, že okolnosti uvedené ve zprávě nás opravňují s ohledem na Mariinu jízdu zahájit taková opatření, aby se podobná nehoda nemohla opakovat. Zpráva poukazuje na několik nesrovnalostí v den nehody. Cituje nepřesné výpovědi přítomných o přesné poloze kamionu a nákladové rampy, vyplývají z ní nedostaky v oblasti logistických a technických informací, jakož i mezery v předání základních bezpečnostních opatření včetně kompletní instruktáže pilota," uvádí se dále v prohlášení rodiny Marie de Villotaové. "Zpráva potvrzuje, že tým dostatečně nevyhodnotil možná rizika týkající sen jak umístění testovacích zařízení (včetně nákladního vozu s plošinou), tak samotného testu Marie de Villota."
"Zpráva byla předána našim právníkům, kteří se po jejím důkladném prostudování rozhodnou o dalších krocích, mezi nimiž může být zahájení soudního řízení," dodal zástupce rodiny bývalé testpilotky.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.