Lotus je zmatený svou rychlostí, kterou předváděl ve Velké ceně Kanady. Netuší, kam se poděla jeho konkurenceschopnost z kvalifikace a tréninků. Přitom závodní tempo bylo u tohoto týmu vždy lepší.
Romain Grosjean se s Pastorem Maldonadem kvalifikovali na pátém a šestém místě, a nebýt drobných chybek, mohli stát ve druhé řadě před Williamsy. V závodě se ale jejich konkurenceschopnost vytratila.
Maldonado jezdil až za svým francouzským kolegou, který kolidoval s Manorem Willa Stevense a musel podruhé do boxů. Cílem projel Venezuelan o 25,998 sekund později než Valtteri Bottas s Williamsem. Proč byl Lotus v neděli najednou o tolik pomalejší, to jeho ředitel traťových činností netuší.
"Bylo to téměř opačně než obvykle. Byli jsme trochu překvapeni tím, jak blízko jsme byli v kvalifikaci," uvádí Alan Permane pro Autosport. "Upřímně, nevím. Očekávali jsme, že [v závodě] na tom budeme trochu lépe, ale velmi brzdy začalo být zřejmé, že tomu tak nebude."
"Nemělo to nic co do činění s šetřením brzd, pneumatik či něco podobného. Upřímně můžu říct, že jsme opravdu ani nešetřili palivo. Nečekám, že jsme byli v mnohem lepším či horším stavu než kdokoliv jiný."
Zahřívání pneumatik a nízká degradace"Je to těžké pochopit, proč jsme na tom byli relativně lépe v kvalifikaci než v závodě, podíváme se ale na to a pokusíme se to pochopit. Může to být tím, že se nám tady podařilo na jedno kolo opravdu zapnout pneumatiky. Možná na to nikdy nepřijdeme, ale pokusíme se o to," říká Permane.
Rychlost z kvalifikace se Lotusu při nedělním závodě vytratila(foto: Lotus F1 Team)
Lotus je navíc známý tím, že staví monoposty šetrné k pneumatikám. V Montrealu této vlastnosti kvůli nízkému opotřebení a teplotní degradaci nebylo zapotřebí.
"Degradace byla velmi nízká. Pokud je to naší silnou stránkou, pak nám šetrnost k pneumatikám v závodě s nízkou degradací nebude svědčit. Ale i před tím, než se degradace začala projevovat, tak jsme mohli vidět, jak se nám Williams a Ferrari vzdaluje.
Neměli jsme šanci se jich držet a Romaina nikdo zezadu neohrožoval. Zkrátka jsme na ně v ten den neměli rychlost. Byli jsme ale po velmi dlouhé době Ferrari a Williamsu blíže v sobotu - a to se stejným motorem. To je povzbuzující. Ve srovnání s nimi jsme se relativně zlepšili, budeme v tomto usilovat o další pokrok," dodává Permane.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.