Lotus je zmatený svou rychlostí, kterou předváděl ve Velké ceně Kanady. Netuší, kam se poděla jeho konkurenceschopnost z kvalifikace a tréninků. Přitom závodní tempo bylo u tohoto týmu vždy lepší.
Romain Grosjean se s Pastorem Maldonadem kvalifikovali na pátém a šestém místě, a nebýt drobných chybek, mohli stát ve druhé řadě před Williamsy. V závodě se ale jejich konkurenceschopnost vytratila.
Maldonado jezdil až za svým francouzským kolegou, který kolidoval s Manorem Willa Stevense a musel podruhé do boxů. Cílem projel Venezuelan o 25,998 sekund později než Valtteri Bottas s Williamsem. Proč byl Lotus v neděli najednou o tolik pomalejší, to jeho ředitel traťových činností netuší.
"Bylo to téměř opačně než obvykle. Byli jsme trochu překvapeni tím, jak blízko jsme byli v kvalifikaci," uvádí Alan Permane pro Autosport. "Upřímně, nevím. Očekávali jsme, že [v závodě] na tom budeme trochu lépe, ale velmi brzdy začalo být zřejmé, že tomu tak nebude."
"Nemělo to nic co do činění s šetřením brzd, pneumatik či něco podobného. Upřímně můžu říct, že jsme opravdu ani nešetřili palivo. Nečekám, že jsme byli v mnohem lepším či horším stavu než kdokoliv jiný."
Zahřívání pneumatik a nízká degradace"Je to těžké pochopit, proč jsme na tom byli relativně lépe v kvalifikaci než v závodě, podíváme se ale na to a pokusíme se to pochopit. Může to být tím, že se nám tady podařilo na jedno kolo opravdu zapnout pneumatiky. Možná na to nikdy nepřijdeme, ale pokusíme se o to," říká Permane.
Rychlost z kvalifikace se Lotusu při nedělním závodě vytratila(foto: Lotus F1 Team)
Lotus je navíc známý tím, že staví monoposty šetrné k pneumatikám. V Montrealu této vlastnosti kvůli nízkému opotřebení a teplotní degradaci nebylo zapotřebí.
"Degradace byla velmi nízká. Pokud je to naší silnou stránkou, pak nám šetrnost k pneumatikám v závodě s nízkou degradací nebude svědčit. Ale i před tím, než se degradace začala projevovat, tak jsme mohli vidět, jak se nám Williams a Ferrari vzdaluje.
Neměli jsme šanci se jich držet a Romaina nikdo zezadu neohrožoval. Zkrátka jsme na ně v ten den neměli rychlost. Byli jsme ale po velmi dlouhé době Ferrari a Williamsu blíže v sobotu - a to se stejným motorem. To je povzbuzující. Ve srovnání s nimi jsme se relativně zlepšili, budeme v tomto usilovat o další pokrok," dodává Permane.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.