MONTREAL - 3. TRÉNINK; v tréninku, kde jsme mohli vidět dvě červené vlajky, které způsobil Nasr a Button, o více než 4 desetiny vyhrává Rosberg před Räikkönenem.
Montreal nás po pátečním dešti přivítal mnohem příjemnějším počasím, teplota vzduchu se na začátku ustálila na ne moc příjemných 13 °C, ale teplota trati již byla slušných 27 °C. Vítr foukal rychlostí 2,2 m/s a vlhkost vzduchu dosahovala 47 %.
První důležitou zprávou bylo, že se Fernando Alonso nejspíše nezúčastní 3. tréninku, protože mění svou pohonnou jednotku Honda za zcela novou. Uvidíme, zdali se zúčastní aspoň posledních několika minut, výměna motoru zabere hodně času. Další zajímavou zprávou je, že Force India nepoužívá novou pohonnou jednotku Mercedesu, zatímco i lotusy, i williamsy ji používají. Možná za to mohou finanční problémy.
Mezi prvními na trať vyjeli Maldonado, Ricciardo a Merhi, avšak vzápětí je následovali i další piloti. Mnozí z nich po instalačním kole zamířili do boxů, ale Ricciardo zamířil do měřeného kola, což se mu vymstilo hned v první zatáčce, do které najel příliš rychle a skončil na trávě uvnitř zatáčky číslo dvě, nic se jeho vozu naštěstí nestalo.
Důvod Ricciardova výletu mimo trať mohl objasnit Vettel týmovým rádiem: "Trať je celá zelená." Po osmi minutách se prvního místa v pořadí ujal Kimi Räikkönen o časem 1:18:521, o jehož překonání se pokoušely jednak oba red bully, které ale často kličkovaly na trati, aby zahřály pneumatiky, a jednak Sebastian Vettel.
Button při 3. tréninku, jeho kolegu jsme ale neviděli (foto: McLaren F1)
Deset minut od začátku tréninku se na trati objevili skoro všichni piloti, ještě jsme neviděli piloty Mercedesu a Fernanda Alonsa, což jsme avizovali již dříve. Sebastian Vettel si navíc vyzkoušel nové obrubníky v poslední zatáčce, zatímco Räikkönen vylepšuje své měřené kolo, které ale překonává právě Vettel časem 1:17:543. Na to ale Raikkonen nemá odpověď, protože jeho super měkké pneumatiky toho již měly dost.
Nico Hülkenberg ale zřejmě našel odpověď na tempo obou ferrari, na tvrdších pneumatikách zajel jen o tři desetiny horší kolo než vedoucí Vettel. Mezitím se Pastor Maldonado a Max Vertappen podívali mimo trať v poslední šikaně, jednoduše nedobrzdili, ale vyhnuli se novým zvýšeným obrubníků.
20 minut po začátku tréninku se na trati objevil Nico Rosberg, ale Lewise Hamiltona (a Alonsa) jsme ještě stále neměli možnost vidět. Ale to se jen po minutě mění a už je na trati. Na druhé místo jde Pastor Maldonado, a to jen se ztrátou 3 setiny vteřiny. Ale vzápětí jde do čela Nico Rosberg, který se už rozkoukal na trati a zahřál své měkké pneumatiky, jeho čas měl hodnotu 1:16:786.
Za ním se seřadily oba williamsy, které měly obuté tvrdší pneumatiky a ztratily 0,270 resp. 0,339 s. Blížíme se k půlce tréninku a měřené časy ještě nezaznamenali Hamilton a Grosjean, což ale Hamilton napravuje a zaznamenává nejpomalejší čas tréninku: 1:22:558. Ale ve svém rychlém kole chyboval a vyjel mimo trať v 11. zatáčce.
V půlce tréninku je na okruhu poměrně slušný provoz, celkem 11 vozů, avšak vzápětí mizí Hamilton v boxech, aniž by se odpoutal od posledního místa v tabulce. Pořadí v půlce tréninku: Rosberg, Bottas, Massa, Vettel, Maldonado, Raikkonen, Grosjean, Hulkenberg, Kvjat, Perez, Nasr, Verstappen, Ericsson, Ricciardo, Button, Stevens, Merhi, Sainz a Hamilton.
Romain Grosjean při svém dalším pokusu atakoval maximální rychlost 340 km/h. V tabulce maximálních rychlostí mezitím vede před Vettelem s 336 km/h, Maldonadem s 335 km/h a Hulkenbergem s 334 km/h.
Montreal nezklamal a v 3. tréniku nabídl hodně akce (foto: Lotus F1 Team)
Na druhé místo pořadí se dostává Kvjat s 1:17,021, kterého po chvíli překovává Grosjean na měkkých pneumatikách. Ricciardo ale zahřívá super měkké pneumatiky. A Räikkönen se dostává na první místo jen o jednu tisícinu sekundy před Rosberga. A zlepšování času se nekoná, máme zde červené vlajky!
Felipe Nasr opřel svůj sauber do svodidel před poslední šikanou. Jedná s o poměrně bizarní nehodu, zahříval totiž pneumatiky kličkováním, když ztratil kontrolu nad svým sauberem a narazil čelně do bariéry po pravé straně tratě. Nejspíše za nehodu může to, že při kličkách otevřel DRS. Úlomky z jeho monopostu jsou všude a má poškozené nejen přední křídlo, ale i zavěšení. Vypadá to, že byl Nasr preventivně odvezen na preventivní kontrolu, ale vypadá, že bude v pořádku.
Vzhledem k velkému množství úlomků na trati trvá několik dlouhých minut, než se nečistoty uklidí. 12 minut do konce tréninku a máme zelenou! Na trať po otevření boxové uličky vyráží velká část startovního pole, a to na červeně označených superměkkých pneumatikách. Na trati chybí jen Maldonado, Nasr, Verstappen a Alonso.
Hamilton mezitím chybuje v první zatáčce a projíždí ji zcela rovně. Raikkonen upevňuje své vedení na půlsekundový náskok, ale to nestačí na Nica Rosberga, který jde o půl vteřiny před něj.
V druhém sektoru vlají žluté vlajky, za které může Jenson Button! Zastavil svůj McLaren u trati s pravděpodobnými technickými potíženi. A komisaři vyvěšují červené vlajky podruhé. Ještě před tím na trať stihl vyjet Fernando Alonso. Do konce tréninku zbývá šest minut a je otázka, jestli ještě zavlají zelené vlajky.
Počty kol ujeté ve třetím tréninku (vlevo) a za všechny tréninky celkem (vpravo)
Před zastavení prý Button nahlásil: "Potřebuji zatavit auto." Tým možná ještě o poškození nevěděl, ale Jenson Button mohl cítit, že něco není v pořádku. Jezdci jsou stále ještě v monopostech, čekají, jestli se objeví zelené vlajky. A zelené vlajky se již neobjevují, takže máme konec 3. tréninku! po tréninku se objevila informace, že Button musí vyměnit motor, takže se nezúčastní kvalifikace.
Maximální rychlosti: 1. Grosjean - 339,6 km/h; 2. Hülkenberg - 338,7 km/h; 3. Raikkonen - 338,3 km/h; 4. Vettel - 336,3 km/h; 5. Maldonado - 335,8 km/h; 6. Ericsson - 334,4; 7. Bottas - 333,8 km/h; 8. Nasr - 332,8 km/h; 9. Verstappen - 332,4 km/h; 10. Rosberg - 331,7 km/h.
Nejrychlejší sektory vs. skutečné časy (pro zvětšení klikněte)
Přehled všech časů na kolo: PDF.
Výsledky:
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.