MONTREAL - 3. TRÉNINK; v tréninku, kde jsme mohli vidět dvě červené vlajky, které způsobil Nasr a Button, o více než 4 desetiny vyhrává Rosberg před Räikkönenem.
Montreal nás po pátečním dešti přivítal mnohem příjemnějším počasím, teplota vzduchu se na začátku ustálila na ne moc příjemných 13 °C, ale teplota trati již byla slušných 27 °C. Vítr foukal rychlostí 2,2 m/s a vlhkost vzduchu dosahovala 47 %.
První důležitou zprávou bylo, že se Fernando Alonso nejspíše nezúčastní 3. tréninku, protože mění svou pohonnou jednotku Honda za zcela novou. Uvidíme, zdali se zúčastní aspoň posledních několika minut, výměna motoru zabere hodně času. Další zajímavou zprávou je, že Force India nepoužívá novou pohonnou jednotku Mercedesu, zatímco i lotusy, i williamsy ji používají. Možná za to mohou finanční problémy.
Mezi prvními na trať vyjeli Maldonado, Ricciardo a Merhi, avšak vzápětí je následovali i další piloti. Mnozí z nich po instalačním kole zamířili do boxů, ale Ricciardo zamířil do měřeného kola, což se mu vymstilo hned v první zatáčce, do které najel příliš rychle a skončil na trávě uvnitř zatáčky číslo dvě, nic se jeho vozu naštěstí nestalo.
Důvod Ricciardova výletu mimo trať mohl objasnit Vettel týmovým rádiem: "Trať je celá zelená." Po osmi minutách se prvního místa v pořadí ujal Kimi Räikkönen o časem 1:18:521, o jehož překonání se pokoušely jednak oba red bully, které ale často kličkovaly na trati, aby zahřály pneumatiky, a jednak Sebastian Vettel.
Button při 3. tréninku, jeho kolegu jsme ale neviděli (foto: McLaren F1)
Deset minut od začátku tréninku se na trati objevili skoro všichni piloti, ještě jsme neviděli piloty Mercedesu a Fernanda Alonsa, což jsme avizovali již dříve. Sebastian Vettel si navíc vyzkoušel nové obrubníky v poslední zatáčce, zatímco Räikkönen vylepšuje své měřené kolo, které ale překonává právě Vettel časem 1:17:543. Na to ale Raikkonen nemá odpověď, protože jeho super měkké pneumatiky toho již měly dost.
Nico Hülkenberg ale zřejmě našel odpověď na tempo obou ferrari, na tvrdších pneumatikách zajel jen o tři desetiny horší kolo než vedoucí Vettel. Mezitím se Pastor Maldonado a Max Vertappen podívali mimo trať v poslední šikaně, jednoduše nedobrzdili, ale vyhnuli se novým zvýšeným obrubníků.
20 minut po začátku tréninku se na trati objevil Nico Rosberg, ale Lewise Hamiltona (a Alonsa) jsme ještě stále neměli možnost vidět. Ale to se jen po minutě mění a už je na trati. Na druhé místo jde Pastor Maldonado, a to jen se ztrátou 3 setiny vteřiny. Ale vzápětí jde do čela Nico Rosberg, který se už rozkoukal na trati a zahřál své měkké pneumatiky, jeho čas měl hodnotu 1:16:786.
Za ním se seřadily oba williamsy, které měly obuté tvrdší pneumatiky a ztratily 0,270 resp. 0,339 s. Blížíme se k půlce tréninku a měřené časy ještě nezaznamenali Hamilton a Grosjean, což ale Hamilton napravuje a zaznamenává nejpomalejší čas tréninku: 1:22:558. Ale ve svém rychlém kole chyboval a vyjel mimo trať v 11. zatáčce.
V půlce tréninku je na okruhu poměrně slušný provoz, celkem 11 vozů, avšak vzápětí mizí Hamilton v boxech, aniž by se odpoutal od posledního místa v tabulce. Pořadí v půlce tréninku: Rosberg, Bottas, Massa, Vettel, Maldonado, Raikkonen, Grosjean, Hulkenberg, Kvjat, Perez, Nasr, Verstappen, Ericsson, Ricciardo, Button, Stevens, Merhi, Sainz a Hamilton.
Romain Grosjean při svém dalším pokusu atakoval maximální rychlost 340 km/h. V tabulce maximálních rychlostí mezitím vede před Vettelem s 336 km/h, Maldonadem s 335 km/h a Hulkenbergem s 334 km/h.
Montreal nezklamal a v 3. tréniku nabídl hodně akce (foto: Lotus F1 Team)
Na druhé místo pořadí se dostává Kvjat s 1:17,021, kterého po chvíli překovává Grosjean na měkkých pneumatikách. Ricciardo ale zahřívá super měkké pneumatiky. A Räikkönen se dostává na první místo jen o jednu tisícinu sekundy před Rosberga. A zlepšování času se nekoná, máme zde červené vlajky!
Felipe Nasr opřel svůj sauber do svodidel před poslední šikanou. Jedná s o poměrně bizarní nehodu, zahříval totiž pneumatiky kličkováním, když ztratil kontrolu nad svým sauberem a narazil čelně do bariéry po pravé straně tratě. Nejspíše za nehodu může to, že při kličkách otevřel DRS. Úlomky z jeho monopostu jsou všude a má poškozené nejen přední křídlo, ale i zavěšení. Vypadá to, že byl Nasr preventivně odvezen na preventivní kontrolu, ale vypadá, že bude v pořádku.
Vzhledem k velkému množství úlomků na trati trvá několik dlouhých minut, než se nečistoty uklidí. 12 minut do konce tréninku a máme zelenou! Na trať po otevření boxové uličky vyráží velká část startovního pole, a to na červeně označených superměkkých pneumatikách. Na trati chybí jen Maldonado, Nasr, Verstappen a Alonso.
Hamilton mezitím chybuje v první zatáčce a projíždí ji zcela rovně. Raikkonen upevňuje své vedení na půlsekundový náskok, ale to nestačí na Nica Rosberga, který jde o půl vteřiny před něj.
V druhém sektoru vlají žluté vlajky, za které může Jenson Button! Zastavil svůj McLaren u trati s pravděpodobnými technickými potíženi. A komisaři vyvěšují červené vlajky podruhé. Ještě před tím na trať stihl vyjet Fernando Alonso. Do konce tréninku zbývá šest minut a je otázka, jestli ještě zavlají zelené vlajky.
Počty kol ujeté ve třetím tréninku (vlevo) a za všechny tréninky celkem (vpravo)
Před zastavení prý Button nahlásil: "Potřebuji zatavit auto." Tým možná ještě o poškození nevěděl, ale Jenson Button mohl cítit, že něco není v pořádku. Jezdci jsou stále ještě v monopostech, čekají, jestli se objeví zelené vlajky. A zelené vlajky se již neobjevují, takže máme konec 3. tréninku! po tréninku se objevila informace, že Button musí vyměnit motor, takže se nezúčastní kvalifikace.
Maximální rychlosti: 1. Grosjean - 339,6 km/h; 2. Hülkenberg - 338,7 km/h; 3. Raikkonen - 338,3 km/h; 4. Vettel - 336,3 km/h; 5. Maldonado - 335,8 km/h; 6. Ericsson - 334,4; 7. Bottas - 333,8 km/h; 8. Nasr - 332,8 km/h; 9. Verstappen - 332,4 km/h; 10. Rosberg - 331,7 km/h.
Nejrychlejší sektory vs. skutečné časy (pro zvětšení klikněte)
Přehled všech časů na kolo: PDF.
Výsledky:
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.