MONTREAL - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton sice zajel v úvodu odpoledního tréninku za sucha nejrychlejší čas, ale Ferrari ztrácelo jen tři desetiny sekundy - na druhém místě skončil Sebastian Vettel, na třetím jeho týmový kolega Kimi Räikkönen. Po půlhodině se hustě rozpršelo a Brit s Mercedesem havaroval.
V úvodu druhého tréninku bylo kvůli blížícímu se dešti rušno, na okruh ihned vyrazili všichni jezdci. Týmy také ihned nasazovali super-měkké směsi, aby na nich získali nějaká data, protože v prvním tréninku na jezdily pouze na měkkých pneumatikách.
Jako první zajel měřený čas Vettel - 1:16:534 min. Obě Ferrari už mají nasazený nový výkonnější motor s vnitřním spalováním (ICE), na který při vývoji vyčerpali první tři vývojové žetony v sezóně.
Díky neměli získat "více než" 15 koní, má se ale za to, že by to v kombinaci s novým palivem Shell mohlo dělat i dvojnásobek. Německý čtyřnásobný šampion číslo nechtěl prozradit: "Snad to přinese výkon. Samozřejmě, že nemůžu říct kolik. Za prvé: protože nemůžu, a za druhé: protože jsem ještě nebyl na dráze, takže předpokládám, že tohle je odpověď," usmíval se dopoledne Vettel.
"Cílem je být blíže Mercedesu, ale záleží také na tom, co dělají druzí. Výzva v podobě stažení jejich náskoku je obrovská, ale pokoušíme se udělat všechno možné, abychom ho stáhli. Snad jim tento víkend budeme o něco blíže," pokračuje Sebastian, za kterého se hned zařadil jeho týmový kolega Räikkönen, Rosberg byl o 0,15 s za oběma rudými vozy, stěžoval si na poskakování na hlavní rovince a divné chování vozu.
Nico Hülkenberg zamířil do boxů s defektem - podle Pirelli problém souvisí s ráfkemForce Indie a nejde o selhání pneumatiky (foto: Formula1.com)
Hülkenberg po 10 min zamířil do boxů s defektem své jediné super-měkké sady. Tým se ho otázal: "Trefil jsi něco nebo šlo jen o defekt?" "Nic jsem netrefil," odpovídá německý pilot.
Hamiltonovi se nedaří, při své první ostré jízdě na super-měkké sadě blokuje kola. Zdá se, že se Mercedes trápí. Zajel sice dva fialové sektory, ale do poslední šikany najel špatně, a byl z toho až 14. čas. Po čtvrthodině se mu ale daří předvést čisté kolo a postupuje na první místo - 1:15,988 min. Žádá tým o prohlídku vozu: "Projel jsem přes hodně velké obrubníky."
Ferrari otočilo svůj program, věnuje se stále jízdám na super-měkkých pneumatikách. Kimiho upozorňuje, že po půl hodině začne pršet v zatáčce č. 7 a 8. Vettel je na dráze a hlásí, že by mohl jezdit rychleji než Rosberg, kvůli tomu se ale potřebuje trochu stáhnout. Doufá, že v neděli bude rychlejší než Stříbrné šípy. Pří nájezdu do boxů málem trefil traťového maršála, na kterého si rádiem stěžuje týmu.
Fernando Alonso připraven k ostré jízdě na super-měkkýchpneumatikách (foto: McLaren)
McLaren po 35 min hlásí Alonsovi: "Prošli jsme všechno, co jsme potřebovali, takže to bylo velmi užitečné." V tu chvíli začíná pršet, pořadí první desítky je následovné: 1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Räikkönen, 4. Rosberg, 5. Maldonado, 6. Bottas, 7. Grosjean, 8. Massa, 9. Kvjat a 10. Ricciardo.
Honda před Kanadou také vyčerpala své první dva žetony, Alonso ale včera uvedl, že jezdí s úplně stejným výkonem jako v Monaku. Protože kvůli spolehlivostním úpravám nemusí na žetony sahat, tak se domníváme, že provozuje pohonnou jednotku s novými díly v konzervativním nastavení, aby si je prověřila. Pokud se osvědčí, pak příště v Rakousku půjdou s výkonem nahoru.
K našim jižním sousedům má McLaren přijet s velkým balíkem vylepšení - aerodynamiku přepracovávají podle nového krátkého nosu, ve vývoji je také nové zavěšeni, protože mechanický výkon vozu MP4-30 zaostal za očekáváním týmu.
Felipemu Massovi se daří dostat teplo do svých pneumatik (foto: Formula1.com)
Žetony zatím nepoužil Mercedes a Renault - ti si je schovávají na Belgii po letní přestávce, kdy přijdou na řadu dva závody náročné na výkon motoru (Spa a Monza).
Silný déšť přerušil jízdy, dráha byla velmi mokrá a do konce tréninku už neoschla. V polovině tréninku se ale na dráhu vydali oba Mercedesy na přechodných pneumatikách a diváci pod deštníky jim aplaudovali.
A few seconds after going out, Hamilton hits the wall at low speed and the RED FLAGS are out #CanadianGP #FP2 pic.twitter.com/0CSZkcrA3c
— Formula 1 (@F1) June 5, 2015
Ale Hamiltonovi to klouže a v první šikaně po 50 min končí v bariéře. Inu, i mistr tesař se někdy utne: "Chytl jsem aquaplaning," stěžuje si lídr šampionátu. S Mercedesem po rádiu diskutuje o tom, jestli raději neměl mít mokré pneumatiky. Auto nebylo moc poškozeno. Zdálo se, že mu více při odklízení ublížil traktor, který vůz vyprošťoval. Trénink je přerušen červenými vlajkami. "Chtěli jsme provést určitou kalibraci spojky a tak to dopadlo," krčil rameny Toto Wolff.
Ve 21:02 sice komisaři povolili provoz, nikdo ale nechtěl riskovat havárii, proto už všichni až do konce zůstávali v boxech. Ve druhém tréninku se tedy jezdilo jen úvodních 30 min. Mercedes je stále nejrychlejší, ale Ferrari má těsně v zádech - Vettel na Hamiltona ztratil jen 0,316 s, Kimi byl jen o dalších 6 tisícin zpět. Rudé vozy kralovaly na rovinkách a svým závodním tempem při dlouhých jízdách Stříbrné šípy o půl sekundy až sekundu předčily, stinty však nebyly tak dlouhé jako obvykle a neznáme ani množství paliva v nádrži a program jednotlivých pilotů.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Räikkönen 336,2 km/h; 2. Vettel - 335,8 km/h; 3. Hülkenberg - 333,6 km/h; 4. Maldonado - 333,5 km/h; 5. Pérez - 332,9 km/h; 6. Ericsson - 332,5; 7. Verstappen - 332,2 km/h; 8. Grosjean - 331,4 km/h; 9. Kvjat - 331,2; 10. Sainz - 330,5.
Nejrychlejší sektory vs. skutečné časy (pro zvětšení klikněte)
Přehled všech časů na kolo: PDF.
Výsledky:
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.